hjælp...! vand i sandwich konstuktion

Hej og godt nytår.... 

Er der nogle der kan hjælpe mig med råd til hvad jeg gøre ved vand i sandwich...
Træet er okay men driv hamrene vådt, jeg har skåret en lille inspektion firkant ud af glasfiberen og når man trykker på træet drypper vandet ud af træet, træet er ikke rådnet men hvordan får jeg repareret det...

skal jeg bore en masse små huller indvendigt fra, og lade det være ved det...?
eller skærer nogle striber med vinkelsliberen...?
eller noget helt tredje..?
eller er der ingen anden udvej end at skære det fri og skifte lortet...?

ser frem til at høre jeres erfaringer...!
ps det er en glasfiber båd, skaden er  imellem dæk og dørk... tror jeg da nok at det hedder...
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er det bare om at få det hele ud, så der ikke dannes osmose indefra og ud.
Hvad er det for en båd, og hvordan er den opbygget, og er der skum i ?


mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jens...
Det er en fjord cruiser 27 fra '73

skaden er på dækket, styrbord side, på det stykke man går på, ved siden af cockpittet,
udefra og ind består den af -gel coat-glasfiber-træ forstærkning-glasfiber,
træet består af endestykker der er limet fast i den daværende våde polyester og derefter fået et afsluttende lag glas....

Er der nogen grund til at træet er lukket lufttæt inde i glasset...? min umiddelbare menning er at det er bedre at have mange små huller så træet kan ånde, også har man en chance til at se hvis noget skulle gå hen og blive utæt...

Jeg ved ikke hvad type træ det er men det er lyst som fyr....
Skrevet af heep på 05 jan 2013 20:22
Hej Jens...
Det er en fjord cruiser 27 fra '73

skaden er på dækket, styrbord side, på det stykke man går på, ved siden af cockpittet,
udefra og ind består den af -gel coat-glasfiber-træ forstærkning-glasfiber,
træet består af endestykker der er limet fast i den daværende våde polyester og derefter fået et afsluttende lag glas....

Er der nogen grund til at træet er lukket lufttæt inde i glasset...? min umiddelbare menning er at det er bedre at have mange små huller så træet kan ånde, også har man en chance til at se hvis noget skulle gå hen og blive utæt...

Jeg ved ikke hvad type træ det er men det er lyst som fyr....


NB. nej ingen skum, og det utætte er repararet, med små huller mener jeg selvfølgelig i glasset indvendigt i båden...
Nu kender jeg ikke sådan en båd, men har du fået tætnet utætheden, så tror jeg sagtens du kan, nøjes med det du har gjort, altsår bore lidt huller nedenfra, så vandet kan slippe ud.

Den ultamative metod med at skære det hele op, kan du jo altid gribe til, men det bliver nu næppe nødvendigt.

Førhen brugte man bla. balsatræ, i sanvitskonstruktioner, måske er det det du har?
Balsatræ er lyst, og vejer næsten ingenting, men suger godt med polyester.



mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Styrken i dit dæk er afhængig af at balsatræet hæfter til begge glasfiberlag, så du bør fjerne så meget som muligt på underside og få det tørret helt ud, desværre er balsa

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
X

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er skide irriterende at man ikke kan fjerne et indlæg, mens der endnu er tid til editering:

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej tusind tak for hjælpen...

Jeg kender godt til balsatræ,  det tror jeg ikke det er.  Visuelt tror jeg det er fyr, det er ihvertfald ikke ask, bøg eller eg... det limer også kun på fladerne, men sidder utroligt godt fast alligevel, der er ikke suget noget polyester ind idet....

Jeg tror at jeg vil bore en masse små huller, også håbe på at den danske sommer kan tørre det, så når jeg for den på land til efteråret, så se hvordan det står til....

er ved at skifte træet i agter spejlet, (samme konstruktion) her stod træet ikke til at rede... vil lige høre jer, er det ok jeg montere en vandfast krydsfiner i der...?
og hvad skal jeg lime den fast med...? er ikke så meget for at bruge 2 komponenter materialer, så vidt det kan undgås, så er det ok at bruge en klæber i stil med sikaflex...?
Du roligt gå ud fra at det er balsa og at det rådner væk, hvis det ikke bliver tørret ret hurtig, og at det forbliver vådt, hvis du bare gør som du siger

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også