Kan det loddes?

Jeg skal have lavet en overgang mellem nogle 15 mm. kobberrør til 1/2'' gevind, da jeg leger lidt med at lave mit eget lille solvarmepanel
Jeg har købt kobberrør og fittings i Tyskland da jeg synes det koster kassen herhjemme. Det er meningen alle kobberørene skal loddes sammen.

Jeg købte sådan et overgangsstykke i messing som er 15 mm glat i den ene ende så det passer omkring kobberrøret og 1/2'' gevindnippel i den anden ende. Nu kan jeg godt se det måske havde været nemmere hvis jeg havde købt conex overgange.

Kan man godt lodde messing og kobber sammen så det bliver tæt? 

Mvh. Carsten
39 svar
 Følg tråden
jacobbb
jacobbb
234 5700
Ja da , slagloddes med søvllod eller en kobber/fosforlod med rimeligt sølvinhold og AG4 flus
Det er standart lodning :-)

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce
Annonce
Ja det kan du da sagtens gøre da messing for det meste består af Kobber Zink og et par andre småting. Men for at være sikker på at dine lodninger holder, skal du bruge sølv lodning.
Du skal kun være glad for de loddede samlinger ! klem fitings i solvarme har det med at blive utætte pga de store udsving , men vigtigt med lodetin til højere varme end feks det du køber til ELektronik ! og husk at rense rørne grundigt af før lodning
husk på at når anlægget "koger tomt" så kommer temperaturen ret højt op og så kræves der lidt af samlingerne og husk at et anlæg "arbejder" så det skal kunne "gi sig"

Sejleren
Carsten Murer
Carsten Murer Trådstarter
465 7760
Jeg har købt loddetin og loddepasta i en samlet pakke hos bauhaus, men der står ikke noget på pakken om sølvindhold mv. Så jeg ved i princippet ikke hvad det er jeg står og bruger. Jeg har forsøgt mig lidt på nogle stumper rør, men uanset hvordan jeg gør synes jeg ikke rigtigt loddetinnet løber rundt i samlingen som jeg har set på nogle youtube videoer. Hvad gør jeg mon galt?

Måske skulle jeg hellere købe noget nyt? Hvad vil du anbefale når man ikke er øvet i at lodde skal det være sølvlod eller kobber/fosforlod som du selv nævner. 

tIPS OG TRICS er også meget velkomne
Annonce
Carsten Murer
Carsten Murer Trådstarter
465 7760


Det ser ud til der er nogle stykker her der ved lidt om lodning. Skønt
Jeg kan lige ridse op hvordan jeg regner med at gøre ud fra hvad jeg har læst om det, så kan i jo kommentere det Vil dog lave lidt forsøg inden jeg går til det egentlige projekt!

-Jeg renser først rørene med ståluld udvendigt og indvendigt i loddemufferne (Tee- stykker)
-Loddefedtet (flush?) smøres på enden af røret hellere lidt for meget end for lidt
-samle rørene
-Varme op med gas-blæselampe til flammen bliver grønlig ( så skulle det vist nok have den rette temperatur)
-tilføre "loddetin" svarende til rørets diameter
-lodninger tæt på hinanden laves samtidig.
-Trykprøve rørsystemmet til sidst.




Det du har købt skulle være OK ( det er ikke til ELektronik ) hvis du starter med at slibe med meget fint sandpapir eller du har noget vandslibepapir ( uden vand ) så er det godt og så kom pasta på og så varmer du op til så du kan se at det loddetin du tilfører løber ind og fordeler sig
jeg er ikke helt tryg ved det når du ikke har prøvet det før så prøvog se om du ikke kender en med lidt erfaring til at hjælpe dig igang

Sejleren
jacobbb
jacobbb
234 5700
Du skal ikke købe sådan noget i bauhaus
Står der ikke noget på pakken ?

Hvis ikke er det sikkert til blødlodning af kobberrør , bestil evt ved en af net butikkerne , det er billigerer og så får du det rigtige . Det SKAL VÆRE TIL SLAGLODNING/HARDLODNING

Det er skide nemt at lodde , forudsat , tilpasningen , renheden , loddetilsats , og VARME PASSER

Hvis du ikke har prøvet så prøv at finde en instrukstions video på youtube, der er garanteret masser
Og det er nemmerer at se det end at læse sig til det slaglodning hedder brazing på udenlansk.

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Annonce
Annonce
je__ns
je__ns
8514 0
Til at lodde kobber sammen med, bruger man normalt fosforbronze, som lodes uden flush.
Når det er messing og kobber, er sølvlod det bedste valg, her bruges flush, som ofte sidder på tråden.
Slaglodning foregår med messing, og er ikke nemt, når den ene del er messing.

Blødlodning med lodetin, kunne jo også være en mulighed...

mvh jens
jacobbb
jacobbb
234 5700

Skrevet af je__ns på 05 jan 2013 14:55
Til at lodde kobber sammen med, bruger man normalt fosforbronze, som lodes uden flush.

Når det er messing og kobber, er sølvlod det bedste valg, her bruges flush, som ofte sidder på tråden.

Slaglodning foregår med messing, og er ikke nemt, når den ene del er messing.



Blødlodning med lodetin, kunne jo også være en mulighed...



mvh jens



Blød lodning er 130-350 grader
Slaglodning. 500-900grader
Cirka tal difinitionen skiller ved 450 grader

Kobber/kobber loddes med kobbor/fosfor lod ved blødlodning uden flus
Fosforbronze lod må være en skrivefejl

Messing lod bruges kun til stål.

Det optimale i følge standarten til messing/kobber er AG15CUP med AG4 flus
Dog kan sølv lod med passende flus sagtens bruges.

Blødlodning af solfanger dele vil jeg overhoved ikke anbefale.

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

je__ns
je__ns
8514 0

Kobber/kobber loddes med kobbor/fosfor lod ved blødlodning uden flus
Fosforbronze lod må være en skrivefejl



Ja nu kaldte jeg det fosforbronze, det var lige hvad jeg huskede det hed.
Det er det her jeg tænker på, og det er på ingen måde blødlodning, det kræver en del varme, mere end sølvlod.
Det består jo af 89% kobber, så der skal varme til....
http://
www.synonym.dk/mall/shop.asp..._id=357880


Men sølvlod er bedst til at lodde messing/kobber sammen med.
blødlodning anbefales ikke hvis vandet bliver over 120 gr.


mvh jens

Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her

Find byggemarked

Vi har samlet alle byggemarkeder i Danmark.
Søg på postnummer her:


Se alle byggemarkeder her