Kan det loddes?

Jeg skal have lavet en overgang mellem nogle 15 mm. kobberrør til 1/2'' gevind, da jeg leger lidt med at lave mit eget lille solvarmepanel
Jeg har købt kobberrør og fittings i Tyskland da jeg synes det koster kassen herhjemme. Det er meningen alle kobberørene skal loddes sammen.

Jeg købte sådan et overgangsstykke i messing som er 15 mm glat i den ene ende så det passer omkring kobberrøret og 1/2'' gevindnippel i den anden ende. Nu kan jeg godt se det måske havde været nemmere hvis jeg havde købt conex overgange.

Kan man godt lodde messing og kobber sammen så det bliver tæt? 

Mvh. Carsten
Jeg skal have lavet en overgang mellem nogle 15... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kulden kommer indefra, når man bruger gassen, og den fordamper.

På en varm sommerdag, kan der kommet et tykt lag rim, uden på gasflasken, når man bruger ukrudtsbrænder/tagpapbrænder.

Hvis du sætter gasdåsen ned i noget varmt vand, når den går kold vil det hjælpe.

Hej.
Nu ved jeg ikke med de der små flasker om man kan se, hvad man køber. Man lærer jo,at hvis man vintercamperer skal man købe propangas og ikke den sædvanlige blanding af butan og propan, ellers kan man ikke tømme flaskerne. Der er ikke noget farligt i det, men der bliver byttet unødvendigt mange flasker der har kørt fra sommer/efterår og så ikke kan mere til vinter.


Glemte lige i farten, at til lodning kan man godt bruge lufttryk (kompressor) sammen med gassen for ar speede det lidt op, men så skal man have et svejsehåndtag.

mvh

 varmetossen

Carsten hvis du har en ildfast sten at ligge under så virker det væsentlig bedre men hvorfor ikke bare sætte en varmeblæser op før du går i gang ? ( det er da også rart at stå og arbejde i varme frem for kulde og kan den varme få det til at gå hurtigere så spare du jo den extre ELudgift på at bruge mindre gas )
ellers bruger du alt for meget gas da du liiige mangler de sidste grader for at det løber sammen og når du som du skriver ikke kan holde trykket i gas dåsen så skyldes det at der sker en afkøling ved brug så varme varme varme så kører det !
( ellers må du ind i køkkenet :-)  )

ang slanger så feks guldvarmeslanger som nok er de billigeste  så tåler de ca 110 grader så de er kun gangbar som retur ( altså den kolde  fra beholderen og til varmepanel )
men som jeg skrev så findes der slanger der godt kan tåle varmen men jeg ved ikke hvor de fås og de kan forøvrigt nøjes med 15mm = hurtigere gennemløb i rør

Sejleren
Skrevet af Klaus Lundstedt på 23 mar 2013 15:08
Hej.
Nu ved jeg ikke med de der små flasker om man kan se, hvad man køber. Man lærer jo,at hvis man vintercamperer skal man købe propangas og ikke den sædvanlige blanding af butan og propan, ellers kan man ikke tømme flaskerne. Der er ikke noget farligt i det, men der bliver byttet unødvendigt mange flasker der har kørt fra sommer/efterår og så ikke kan mere til vinter.


Glemte lige i farten, at til lodning kan man godt bruge lufttryk (kompressor) sammen med gassen for ar speede det lidt op, men så skal man have et svejsehåndtag.

mvh
Mapp gas er vist også en blandingsgas. Mens flasken stadig er varm laver 
brænderen en hidsig hvæsende lyd og afgiver en masse varme og så er det faktisk muligt at lave en pæn lodning med den, men efter kort tid dør den og bliver til en stille blå flamme som er umulig at slaglodde med. Værkstedet er desværre åbent op til tagpladerne så opvarmning er ikke rigtig en mulighed. Så jeg må nok ind i bryggerset og lodde resten selvom der ikke er for meget plads.

Men altså så længe brænderen bare gider varme så synes jeg egentlig jeg er ved at have godt styr på at slaglodde. Og det er jo fint for så har jeg jo lært noget nyt






Carsten så må du da bare lave dig et telt af plastik inde i værkstedet så du kan få lidt varme på :-)  og så må du give gasdåsen strømper på og dyppe den i varmt vand så den ikke fryser  så hurtigt :-)

Sejleren
Annonce
Jeg ville tage chancen med bryggerset (og konen). Men husk at lægge en plade på bordet først. Det er helt klart fordampningen i flasken det er galt med.

mvh

 varmetossen


b] Total forvirring

Der meget forvirring omkring hvad de forskellige kalder det.
Blødlodning kalder man alt der har en temperatur under 450 grader C.
Hårdlodning kalder man alt der har en temperatur over 450 grader C.
Højtemperaturlod kalder man alt over 850 grader C.


Blødlodning har normalt en temperatur fra ca 180 - 220 grader.
Sølvlodning som også kaldes hårdlodning har en smeltetemperatur fra 550 til 700 grader C.
Slaglodning som også kaldes hårdlodning har en smeltetemperatur fra 450 til 850 grader C.
Højtemperaturlod kalder man alt der har et smeltepunkt over 850 grader C.

De tråde jeg sælger Har jeg altid betegnet sådan.
Der er fire måder at lodde på. Blødlod, sølvlod, slaglod og højtemperaturlod.

Blødlodning er perfekt men ikke til den opgave, da den smelter ved 180 til 220 grader

Sølvlodning er perfekt da den har et lavere smeltepunkt ind både kobber og messing. sølv smelter ved 560 til 680 grader. Kræver at emnet er mere rent end ved slaglodning. Har heller ikke den samme styrke som slaglod.

Slaglodning smelter ved næsten samme temperatur som messing. Kan ikke anbefales. da den smelter over 800 grader C. Slaglod kræver ikke at emnet er så rent som ved sølvlodning.

Mvh. Allan levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]

b] Total forvirring
Carsten Murer skriver om han kan lodde messing og kobber sammen.

jacobbb du skriver
Ja da , slagloddes med søvllod eller en kobber/fosforlod med rimeligt sølvinhold og AG4 flus
Det er standart lodning :-)
jacob faglært svejser IWP

Der meget forvirring omkring hvad de forskellige kalder det.
Blødlodning kalder man alt der har en temperatur under 450 grader C.
Hårdlodning kalder man alt der har en temperatur over 450 grader C.
Højtemperaturlod kalder man alt over 850 grader C.


Blødlodning har normalt en temperatur fra ca 180 - 220 grader.
Sølvlodning som også kaldes hårdlodning har en smeltetemperatur fra 550 til 700 grader C.
Slaglodning som også kaldes hårdlodning har en smeltetemperatur fra 450 til 850 grader C.
Højtemperaturlod kalder man alt der har et smeltepunkt over 850 grader C.

De tråde jeg sælger Har jeg altid betegnet sådan.
Der er fire måder at lodde på. Blødlod, sølvlod, slaglod og højtemperaturlod.

Blødlodning er perfekt men ikke til den opgave, da den smelter ved 180 til 220 grader

Sølvlodning er perfekt da den har et lavere smeltepunkt ind både kobber og messing. sølv smelter ved 560 til 680 grader. Kræver at emnet er mere rent end ved slaglodning. Har heller ikke den samme styrke som slaglod.

Slaglodning smelter ved næsten samme temperatur som messing. Kan ikke anbefales. da den smelter over 800 grader C. Slaglod kræver ikke at emnet er så rent som ved sølvlodning.

Mvh. Allan Levisen

Allan Levisen
AB Svejseteknik ApS
Lyngbygårdsvej 28a
8220 Brabrand
www.absvejs.dk
e-mail [email protected]
Mon ikke carsten allerede står i badet og nyder varmen fra hans projekt, men altid godt med lidt facts.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også