Kan det loddes?

Jeg skal have lavet en overgang mellem nogle 15 mm. kobberrør til 1/2'' gevind, da jeg leger lidt med at lave mit eget lille solvarmepanel
Jeg har købt kobberrør og fittings i Tyskland da jeg synes det koster kassen herhjemme. Det er meningen alle kobberørene skal loddes sammen.

Jeg købte sådan et overgangsstykke i messing som er 15 mm glat i den ene ende så det passer omkring kobberrøret og 1/2'' gevindnippel i den anden ende. Nu kan jeg godt se det måske havde været nemmere hvis jeg havde købt conex overgange.

Kan man godt lodde messing og kobber sammen så det bliver tæt? 

Mvh. Carsten
Jeg skal have lavet en overgang mellem nogle 15... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Øst-Sejleren på 07 jan 2013 19:32
Ja skal det hele laves fra bunden så skal du jo nok få lært at lodde inden du er færdig ! er det så et "byggesæt" ?
er det et stort anlæg ( 6-8 m2 ) hvad med styring ? du kan faktisk gøre noget smart ved at sætte en solcelle op til at trække anlægget ! dvs. enten allene uden styring men kun en 12v pumpe ( eller 220v og en inverter og så kan du også benytte en alm styring )

Nej det er ikke noget byggesæt. Jeg laver nogle kasser der bliver isoleret og malet sorte.
Absorberen eller hvad den kaldes bliver lavet med brugte øl og sodavandsdåser i Aluminium som også bliver malet sorte. I første omgang laver jeg kun det ene panel, men jeg regner med der kommer flere når jeg har fået det første testet

Det lyder selvfølgelig enkelt med at lade en solcelle drive pumpen men vil den så ikke stoppe hver gang der går en sky for solen? Jeg ved heller ikke endnu hvor kraftig en pumpe der behøves. Jeg kan ikke have panelerne på taget så der bliver vel en 15-20 meter fra fangeren og hentil hvor jeg skal bruge varmen
OK jeg kender godt "metoden"
hvis der går en sky for solen så virker solfangeren jo heller ikke :-)
men selv med en sky for solen så laver solcellen stadig strøm !
fidusen med en solcelle er at du aldrig får problemer med strømsvigt !
20m er ikke noget problem når du isolerer rørne
du kan forøvrigt godt bruge feks de billigere gulvvarme slanger til returen men det sidste stykke tæt på solfangeren bør være kobber !
pumpen behøver ikke at være ret kraftig og du kan bare bruge en alm sirkulationspumpe hvis du har en liggende
det optimale er selfølgelig en god styring med trindløs pumpe men det er nu ikke nødvendigt !

Sejleren
Jeg har tænk mig at lave fremløb + retur i 20 mm. pex-rør. De skal så graves ned de kommer til at løbe gennem haven. Der skal solvarmevæske i systemet så lortet ikke fryser om vinteren
Men det kan pex rørene vel også godt holde til går jeg ud fra. Hvorfor bør det sidste stykke inden fangeren være kobber?

Angående pumpe og styring så ved jeg ikke helt endnu. Man kan købe en næsten ny energimærket Grundfoss Alpha2 Cirkulationspumpe på dba eller guloggratis til 700-800 kr. 
Man kunne selvfølgelig også drive anlægget med en solcelle som du foreslår men så skal det jo helst kunne betale sig selv hjem igen
Hej

Jeg tager lige tråden op igen.

Fik investeret i gas en ny brænder som bruger mapp gas og har også fået loddet lidt idag selvom jeg synes det er en langsommelig proces. Selvom brænderen skulle være beregnet til slaglodning så synes jeg den har problemer med at varme kobberet ordenlig op så slagloddet smelter (710 grader) Det hjælper hvis jeg stiller brænderen indenfor i stuetemperatur 5-10 min. mellem hver lodning mens jeg rengør rørene til den næste. Det gør så jeg kun kan lave en lodning af gangen Hvis ikke jeg gør det dannes der rim udenpå gasflasken og jeg kan ikke få kobberet varmt nok uanset hvad jeg gør. Det er lige som om gassen afkøles i flasken når man bruger brænderen. Så det vil jo tage jo en krig at lave alle de lodninger på den måde og det tager en masse dyr gas. Det irriterer mig virkelig for det burde vel ikke være så vanskeligt


Hvad siger eksperterne? Havde det været bedre med en lille autogen brænder som jeg kan se de fleste bruger i videoklippene på youtube?
Jeg har prøvet det samme som dig.
Der skal meget varme til sølvlodning,men det er ikke nødvendigt at sølvlodde det.
Vvs montører bruger loddetin med en smule sølv i til at lodde kobberrør og fittings.
Jeg bruger det også selv.Køb lodde fedt og tin med lidt sølv i 5% mener jeg der er i,og det er rigeligt med varme i en almindelig gasbrænder.
Der må ikke stå vand i de rør du lodder,det tager en masse varme.
Det ovenstående gælder for almindelige vand/varmeinstallationer incl fjernvarme,jeg ved ikke hvor varmt der bliver i en solfanger,men mon det bliver over 300 grd.?

 Bernt.
Annonce
Ja Carsten som jeg skrev tidligere at hvis du skulle lodde alt selv skal du sku nok få det lært , og du har så allerede fundet ud af at det ikke er så lige til !
noget siger mig at der lidt koldt der hvor du arbejder og hvis du ikke kan sætte varme på så kan du evt bruge en EL strålevarme over / under det du skal lodde til at hæve temp. så skal det nok virke alligevel  du kan også bruge en varmepistol  men det syntes jeg er lidt besværligt i forhold til et strålepanel
 men klart at et autogen sæt er nr 1 men også farligere da du nemt får det for varmt  :-)
nu ved jeg ikke om du også lodder dåserne på for så brug tin til dem

Sejleren
Nu så jeg lige det med Pex rør  og grunden til at du skal nøges med plast rør på returen er jo at de ikke tåler mere end ca 110 grader

der findes flex slanger der tåler mere men jeg ved ikke hvor de fås men der var for en del år siden et firma som hed Elysia som lavde solfangere med de slanger samt indføring og de virkede rigtigt godt
( er der nogen der kender de slanger og ved hvem der forhandler dem , de ligner dem der sidder uden på pex slanger ( sorte ) )

Sejleren
@båndsei. Ja jeg må indrømme at jeg flere gange har tænkt tanken om man kunne bruge en loddetråd med lavere smeltetemperatur som stadig kunne klare varmen fra solfangeren. Men nu har jeg købt en masse hårdlod ind så nu bliver det sådan!

@Østsejleren. Du har ganske ret, for der er ikke varme i det værksted hvor jeg står og arbejder. Men har jeg ret i min teori om at gassen også afkøles når man bruger den, hvilket gør at flammen ikke bliver nær så varm ved 2. lodning? Jeg har prøvet at holde en tynd metalplade bagved loddeemnet for at skærme varmestrålen, men lige lidt hjælper det, flasken skal ind og stå.

Men jeg prøver at kæmpe mig gennem det første panel med den brænder jeg har. Så må vi se.

Skrevet af Øst-Sejleren på 23 mar 2013 01:09
Nu så jeg lige det med Pex rør  og grunden til at du skal nøges med plast rør på returen er jo at de ikke tåler mere end ca 110 grader

der findes flex slanger der tåler mere men jeg ved ikke hvor de fås men der var for en del år siden et firma som hed Elysia som lavde solfangere med de slanger samt indføring og de virkede rigtigt godt
( er der nogen der kender de slanger og ved hvem der forhandler dem , de ligner dem der sidder uden på pex slanger ( sorte ) )

Det vil jeg godt høre nærmere om. Vil nødig lave hele fremløbet i kobber jo.
Hej
Du skal helt klart have pakket din gasflaske in i et tykt lag isolering - det hjælper helt bestemt !!!
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også