Kan det loddes?

Jeg skal have lavet en overgang mellem nogle 15 mm. kobberrør til 1/2'' gevind, da jeg leger lidt med at lave mit eget lille solvarmepanel
Jeg har købt kobberrør og fittings i Tyskland da jeg synes det koster kassen herhjemme. Det er meningen alle kobberørene skal loddes sammen.

Jeg købte sådan et overgangsstykke i messing som er 15 mm glat i den ene ende så det passer omkring kobberrøret og 1/2'' gevindnippel i den anden ende. Nu kan jeg godt se det måske havde været nemmere hvis jeg havde købt conex overgange.

Kan man godt lodde messing og kobber sammen så det bliver tæt? 

Mvh. Carsten
Jeg skal have lavet en overgang mellem nogle 15... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kobber/kobber loddes med kobbor/fosfor lod ved blødlodning uden flus
Fosforbronze lod må være en skrivefejl

der sku ha stået HÅRDLODNING self


jacob faglært svejser IWP

[email protected]


Hej

Jeg har af en "rigtig" vvs mand lært at man  IKKE  bruger ståluld til at rense rør der skal loddes.

Der sker nemlig måske det, at der sidder en enkelt lille tråd fra "ulden" tilbage i din lodning, og når den ruster væk, bliver din lodning utæt.

Brug i stedet en kunststof slibemåtte/polermåtte, så sker det nemlig ikke.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg havde godt nok håbet det var nok at lodde med alm. loddetin. Men jeg kan da godt se det ville være træls hvis pumpen pludselig stopper og lodningerne ikke kan klare varmen. Så der er vel ikke andet for end det må slagloddes. Men så er spørgsmålet 

jeg har googlet efter loddemateriale til slaglodning men jeg synes ikke jeg har fundet såå mange der handler med det men jeg fandt det her så vil lige høre om det kan bruges før jeg evt. bestiller
http://mecco.dk/shop/fosfor-lod-6/

Lige et spørgsmål mere. Jeg har købt denne blæselampe. kan den også bruges til slaglodning?

http://www.harald-nyborg.dk/p5070/express-blaeselampe





Som jeg lige husker det, har Bauhaus også fosfor lod.
Jeg har den gasbrænder du linker til fra Harald Nyborg, den fungere fint, jeg har dog kun brugt den, til at tænde grill og lignende-
Jeg har et lille autogensæt. jeg bruger til slaglodning.


Der findes en bedre gasbrænder, end den fra HN, der bruger såkaldt Map gas.


Den har de også i Bauhaus, ROTHENBERGER MAP.
Så fik jeg investeret i det rigtige grej så jeg kan komme i gang med at slaglodde. Brænderen blev en Rothenberger super fire 3 som skulle være rigtig god. Loddetråd blev sølv-fosfor-kobberlod Meltolit 5P til hård lodning kobber-kobber(arbejdstemperatur 715 grader)

Jeg har i øvrigt droppet at lodde de messingovergange på kobberøret. I stedet laver jeg overgangen udenfor selve solfangeren med conex, da jeg så bare skal ændre lidt ved rørgennemføringen ind til solfangeren og det er vist til at komme om ved.

Foreløbig tak for råd og vejledning til alle der deltager i tråden

Annonce
Nu bliver jeg lidt i tvivl om hvad du har gang i , skal du lodde hele solfangeren eller er det bare til og afgang ?
er det en hvor du laver det hele selv eller (hvad der er klart bedst en vakum rør solfanger )

Sejleren
FYI. Glem ikke indlægget i galleriet med de flade engangsdåser som inspiration.

En tråd af ståluld, skal man ikke være meget uheldig så, det brænder jo som en i h. sådan noget ståluld. Men ok hvis fagpersonalet siger det så ok. Jeg bruger selv sådan noget brunt pudseudstyr.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Ja jeg laver hele solfangeren selv, så alle kobberrør inde i fangeren skal loddes sammen med loddefittings. 
Skrevet af PeterR på 07 jan 2013 10:43
FYI. Glem ikke indlægget i galleriet med de flade engangsdåser som inspiration.

En tråd af ståluld, skal man ikke være meget uheldig så, det brænder jo som en i h. sådan noget ståluld. Men ok hvis fagpersonalet siger det så ok. Jeg bruger selv sådan noget brunt pudseudstyr.

Tak Peter R. Det vil jeg lige kigge på
Ja skal det hele laves fra bunden så skal du jo nok få lært at lodde inden du er færdig ! er det så et "byggesæt" ?
er det et stort anlæg ( 6-8 m2 ) hvad med styring ? du kan faktisk gøre noget smart ved at sætte en solcelle op til at trække anlægget ! dvs. enten allene uden styring men kun en 12v pumpe ( eller 220v og en inverter og så kan du også benytte en alm styring )

Sejleren
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også