Vinduer og dører BR2020

Hej forum,

I forbindelse med udskiftning af vinduer og dører valgte jeg elementer som skulle være godkendt til BR2020. I december fik jeg lavet en termografi af disse. Resultatet er dog noget overraskende.
Positivt omkring 3-lags glas, men negativt omkring karm og rammer.

Billeder

Opmåling og montering er foretaget af proffesionel håndværker. (se bort fra væg/mur/loft/gulv da dette på tidspunkt for billederne var oprindelig 1969 standard)

Er der nogen som har links eller erfaringer fra tilsvarende renovering?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt normalt at det sværeste ved vinduer er karmen. Var din vinduer mærket klasse A eller var den kun ruden?

http://energivinduer.dk/
Det er jo vinduet som helhed der er godkendt i forhold til BR2020

Men jeg ved overhovedet ikke hvad betingelserne måtte være for at kunne opnå en sådan godkendelse.

Billederne viser jo blot hvad enhver fagmand ville kunne fortælle dig - uden billederne. Vil jeg tro!

Hvad er/var dit formål med billederne?



Tak for feedback

Ja, vinduer og dører er STM Tinium 2020 .. A mærket.

Jeg er blot overrasket over et vindue kan opnå et A mærke, når det klart ses at karmen er så dårlig i forhold til glasset. I min verden burde det været enkelt at øge karm dybde i materialer som træ/kunststof for at forbedre egenskaber.
- man kan lave en sovepose til polarområder
- en campingvogn til vintercamping
..og her har jeg billeder af A mærket vinduer ved en udetemperatur på omkring 0 .. det jo ikke særligt koldt.

Tydeligt at disse mærkninger ikke er ensbetydende med et godt produkt... derfor ville jeg gerne se andre produkters egenskaber i "det rigtig miljø".. altså monteret i et hus.

Nu det netop anbefalet og monteret af en "fagmand" men som forbruger bliver man ikke imponeret i forhold til hvad der blev monteret i 1969 og lige er taget ud.
Det må da umuligt kunne bruges i passivhuse eller.. ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Din udlægning må stå for din egen regning! :o)

Hvis det produkt du har købt lever op til de specifikationer der er angivet. Hvad er så problemet?

At vinduerne måske kan udføres endnu bedre er der jo næppe nogen tvivl om. (Der kommer jo nok osse noget der BR2030 engang)

Rent bortset fra at jeg slet ikke tror at der findes en norm eller standard der definerer hvordan et vindue skal være udformet for at være i overensstemmelse med BR2020.
Så påstår STM det heller ikke.

Navnet Tinium 2020 er sikkert noget af det sædvanlige markedsføringsgøgl som man jo har et reklameburo til at finde på! :o(
Være OBS på skalaen på dine termografier. Farverve kan sagtens snyde dig og få det til at se være ud end det virkelig er. På billederne er de mørkeblå områder hvor det koldest, men farven fortæller jo ikke en det er 2 eller 10 gr. koldere end det varmeste punkt. Her skal du kigge på scalaen.
Vær kritisk overfor disse termografier og overvej hvad du vil/kan bruge dem til.
BR2020 vinduer er et salgstricks. Hvis de opfylder kravet i BR10, er det formegentlig et udemærket vindue.
Ja, forstår godt hvad du mener.
Jeg tænker blot at når glasset holder temperaturen.. så burde kombinationen af alu, kunststof og træ i det mindste holde sig inden for samme niveau.. men nu har jeg ingen teknisk baggrund.
Jeg kan forstå at "pakningen" altså listen mellem den oplukkelige del og den faste del udgør en udfordring.. men her er lavet 2 lister.. en ydre og en indre.
Endeligt ser man et element som er fast.. altså ikke kan åbnes.. her er ingen liste/åbning men stadig en kold overflade.
Jeg kan intet ændre på disse elementer.. det jo umuligt, men ville godt se tilsvarende billeder fra andre.
- Hvis mine er repræsentive for den danske vinduesbranche så kan jeg godt forstå den danske konkurrence evne og arbejdspladser forsvinder.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Forstår ikke at du synes de skulle være så skidt, et vindues svageste punkt må altid være rammen, den skal jo være fast og har ikke mulighed for at være så tyk som væggen f.eks, vinduet i sig selv er jo fint, da det er lavet mere 3 lags glas med en gas imellem, rammen er langt sværere at lave godt isolerende, hvis den samtidig skal være holdbar uden at skal koste spidsen af en jetjager..

Hvis man lavede vinduene og her menes selve runde, så tykke som væggen dvs ca 30 cm tykke, så kunne rammen også nemt laves godt isolerende..

Jeg fik skiftet et vindue sidste år, og undre mig kort tid efter over dug på ruden, typisk om morgenen i efteråret udvendigt, men ca 5-10 langs rammen var der ikke dug, duggen betyder ruden isolere rigtig godt, men rammen kan ikke isolere ligeså godt, den er trods alt lavet af et fast stof(træ og det kan ikke isolere ligeså godt som hverken luft eller argon som der er i ruden..
ja, netop.. så vi ender som Sitting Bull skrev.. det er salgs-gas.. ren markedsføring.
Ingen grund til at købe pop-smarte kombinationer af materialer.. et rent kraftigt trævindue med 3-lagsglas ville være den bedste investering. (det blot for sent for mig he)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ingen der har link til andre termo billeder?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis