Varmekanal etagedæk / gulvrist mm ved brændeovn

Hejsa

Jeg vil gerne lave en varmekanal(naturlig konvektion), lige over min brændeovn i stuen, med en rist i gulvet på 1 salen(op i en fordelingsgang).

Men hvem laver sådanne dele ? Og hvor stort et rør bør der laves ?

Det er nemt at finde spirorør og feks en indsugningsstuds fra genvex, men gulvriste ? Eller måske et komplet system med både ind og ud riste samt feks et firkant rør der kan skydes i længde - det må nogle da lave ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hejsa Jeg vil gerne lave en varmekanal(naturlig... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
prøv lige at tænke over hvor meget der skal til i effekt. Kan en varmeovn på 1000 watt holde varmen ok deroppe. Det vil ofte ligge deromkring. Vil I stadig forestille jer at den effekt kommer op gennem hullet.

 varmetossen

Vi har skam radiator i alle rum deroppe, også gangen... Men derfor ville jeg nu stadig gerne flytte lidt fra stuen(saunaen...) gratis brændeovns varme der op !

Alt bliver det med motor !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tror stadig det kun bliver lidt, og vil da meget gerne høre om resultatet

mvh

 varmetossen

Jeg kom til at tænke på, at det kunne være at sådan et nedbrydnings firma havde det helt rigtige liggende.
Og til tvivlerne, man kan da købe mekaniske varmeflytnings anlæg, hvorfor skulle det så ikke virke ved naturlig vej når det er lige over ovnen, hvor temperaturen ofte er meget højere end i resten af rummene. En varmlufts ballon kan da ellers nok komme til vejrs med bare lidt mere varme end omgivelserne.
Det kræver en lignende rist i loftet på 1sal for at der blver lidt træk i det , osv , en megen dyr opvarmnings måde da man tilsidst lukker varmen ud øverst oppe i huset , det var noget man brugte før i tiden , bl.a Christiansborg blev opvarmet på den måde , senere fik man supplerende elvarme.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Men varmflytningsanlægene består bla. af en ventilator der tvinger en vis mængde luft fra et sted til et andet. Og derved skabes cirkulation i luften.

I ovennævnte tilfælde stiger der selvfølgelig varm luft op i 1. salen. Men der skal jo osse noget kold luft den anden vej - ned i stueetagen!
Der skal etableres et (naturligt) luftflow. Kan man sige.

Årsagen til at en luftballon stiger til vejrs er at den fortrænger den omgivne koldere luft. Og at den varme luft ikke blandes med den kolde. Desuden er der jo plads nok henne i atmosfæren. Det er der ikke i SlettetBruger-202005's 1.sal. Vil jeg tro! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også