Varmekanal etagedæk / gulvrist mm ved brændeovn

Hejsa

Jeg vil gerne lave en varmekanal(naturlig konvektion), lige over min brændeovn i stuen, med en rist i gulvet på 1 salen(op i en fordelingsgang).

Men hvem laver sådanne dele ? Og hvor stort et rør bør der laves ?

Det er nemt at finde spirorør og feks en indsugningsstuds fra genvex, men gulvriste ? Eller måske et komplet system med både ind og ud riste samt feks et firkant rør der kan skydes i længde - det må nogle da lave ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men er det ikke bare et hul igennem etagedækket, som vel er et alm. træbjælkelag. Du vil lave?

For så er det jo blot at save et hul på f.eks. 25x25 cm. (Eller hvad ved jeg) Så vil luften/varmen jo strømme op gennem hullet!

Så er alt resten jo nærmest bare pynt og finisharbejder!

Hvorfor skal der være en indsugningsstuds. Tror du ikke at luften kan finde vej opad ellers? :o)
Hullet er det mindste problem, det er 1 lag gips og så en spånplade der skal klippes.

Men det kræver jeg har nogle nydelige riste at montere... Herunder en gulvrist som er demonterbar for støvsugning og vel og mærket gang stabil !

Jeg skal ikke bare have et frit hul gennem loftet, som mine børn falder igennem
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Og loftristen bør nok være justerbar så man kan variere flow(feks mellem sommer/vinter dvs brændeovn i brug eller ej)...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hvor stor skal hullet være hvis dine børn skal risikere at falde igennem ? ellers kan du vel få stanset eller fræst en rist/deko plade ud ? evt på begge sider og så en blindplade til at ligge over den i gulvet på 1.sal ?

varmen vil jo stige op når der er varmere i stuen og vel nærmest stå stille når temperatur forskellen ikke er ret stor ?

facaderenser 

mvh
Niels

fandt lige denne:
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/155164

facaderenser 

mvh
Niels

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Forvent ikke at få ret meget ud af det. Har selv prøvet det i et gammelt hus, hvor ungerne manglede varme ovenpå. Gennemboring, montering af en kasse med bunden skruet op i loftet for at samle mest muligt varm luft, blæser (støj) og det var alt sammen stort set forgæves. Det var nemmere og meget mere effektivt at sætte en radiator op. Regn ihvertfald med et pænt stort hul som gennemføring.

mvh

 varmetossen

Det kan nu godt være at der er noget om det Lundstedt skriver!

Og hvis hullet skal være 1x1 meter for at have nogen effekt. Ja så kan du sættet rækværk omkring!

Eller du kan bore 509 huller med en diameter på 5 cm. Igennem dit etagedæk. Så får du ÆGTE gulvvarme. Og børnene kan stadig ikke falde igennem jo! :o)
Selvfølgelig har det da en efekt med en rist på ca. 25 x 25 cm. jeg kan da huske at de sad i mine bedsteforældres hus, der var også riste i væggene for oven og forneden. Døre blev nemlig brugt til det de var beregnet til. Det var riste hvor den ene side kunne lukkes helt af, men jeg tror bare ikke de produkceres mere. og ja dem der var i gulvet på første salen mindede lidt om de riste der sidder ude i vejen, bare lidt mindre format
Med den varme der hænger lige over brændeovnen er jeg heller ikke i tvivl om at der vil ske et godt træk op !

Jeg har fundet sådanne, men ville jo gerne finde noget til loftsiden også...
http://www.halton.com/halton/cms.nsf/www/floor-grilles

Kanalen kan jeg jo altid bygge op i krydsfiner eller lign.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Alternativt kunne gulv løsningen måske bare være en VVS gulv rist, som evt males sort da vi har sort tæppe i gangen på 1 salen. Risten kommer desuden i et hjørne ved skorsten/væg så det bliver ikke så synligt...

http://www.billigvvs.dk/Afloeb-kloak-Gulvafloeb-Loese-rammer-og-riste--Rustfri-rist-209x209mm-343195.html
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også