Hjælp til skift fra halogen til LED pærer i køkkenspots

Hej

Vi vil gerne skifte vores 5 GU10 halogenspots i køkkenet ud med nogle LED pærer da de står tændt en del timer hver dag, så vi tænker at det kan svare sig. Problemet er at vi ikke ved ret meget om hvad man skal være opmærksom på så vi kunne godt bruge lidt hjælp.
Pærerne som vi skal have skiftet ud er Osram Halopar 16 (model 64820 FL). Det er en 35W pære, men min kone har ønsket lidt mere lys, så vi skal muligvis kigge på nogle LED pærer som svarer til 50W. Problemet er at jeg ikke aner hvilken lysstyrke det så skal være. Tænkte på at gå efter nogle med høj lumens (300 og opefter), men hvis jeg har fået fat i de rigtige oplysninger så giver vores nuværende pærer 500 lm, hvilket jeg ikke helt kan få til at passe sammen. Kan man overhovedet sammenligne lysstyrken mellem halogen og LED pærer på den måde? Men som sagt, de skal helst lyse kraftigere end de nuværende 35W halogen. Mht. farvetemperatur så ved jeg ikke helt hvad den nuværende er på, men den virker forholdsvis varm. Måske skal den egentlig være mere hvid så man bedre kan arbejde med fødevarer som kød, osv, men omvendt er det jo et køkken/alrum, så det skal heller ikke blive for klinisk. Men er det egenlig farvegengivelsen som er vigtigere her?

Dette er vores scenarie, og så håber jeg at der er nogen herinde som kan sætte lidt kloge ord på det hele så vi bedre ved hvad vi skal gå efter. Konkrete anbefalinger modtages naturligvis gerne. Hvor meget skal sådanne pærer egentlig koste? Jeg er lidt bange for at købe for billigt, men omvendt synes jeg at det virker lidt voldsomt at smide 1.000 kr efter en håndfuld elpærer, så vi skal helst ikke op over de 150 kr/stk. Kan der overhovedet lade sig gøre at få noget godt til de penge? De behøver ikke kunne dæmpes.

Det var en lidt længere omgang, men jeg håber at I vil give jer tid til at læse det og komme med nogle gode svar
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej NobleK

En LED pære der giver et rigtig godt lys og som ville kunne opfylde dine behov er en Gu10 LED-pære som denne på 5 watt.

Men det er ofte en god idee at spørge sin leverandør om det er muligt at låne et udvalg af pære hvis du er i tvivl om hvilken belysning du gerne vil have, der kan være flere faktore som spiller ind feks. hvilke andre farver du har i køkkenet.

Jeg syntes personligt at farvegengivelsen er meget vigtig især i et køkken.

og det er ikke helt umuligt at du skulle kunne finde pærene til kr. 150,00 pr. stk det er jo altid godt når det er flere styk.

Lad dig inspirere her, og tryk gerne på syntes godt om på min side.
Facebook.com søg efter: Salgskonsulent Reene A Nielsen

Du kan også læse mere om hvem jeg er via min LinkedIn profil.
https://www.linkedin.com/in/reene-a-nielsen
Søg Reene A Nielsen på LinkedIn
Hej NobleK.

Vi har en LED pære som kan sammenlignes næsten fuldt ud med en halogenpære.

Det ligner i udseende, og har samme Ra, kelvin og lumen værdier som en 35W halogen.

Du kan læse mere om den her: SunFlux 5W GU10 LED pære

Mvh Jonas Ebbe

Elartikler med gratis levering i hele Danmark : www.greenline.dk
Blog om Elartikler - Alle kan være med : www.elartikler.dk
LED belysning og LED pærer : www.ledlys.dk
Jonas, hvorfor reklamerer du for en 35W erstatningspære, når spørger søger efter en 50W?
Og hvorfor reklamerer du overhoved på denne side, når du godt ved, at du ikke må?
Først og fremmest kræver det lidt mere viden om dit køkken og øvrige belysning for at vejlede om styrken. Med et hvidere lys får du en højere lysstyrke, men et koldere lys. Om det passer ind i dit køkken afhænger af de øvrige farver i køkkenet.

Prisen på LED pærer er desværre skruet helt i vejret. - og de dyre er ikke nødvendigvis bedre end de billige. Du er nødt til at prøve dem før du ved hvad I mener passer ind til Jer. Jeg selv bruger disse LED GU10 i mit køkken. De lyser ekstremt godt og er ikke for varme i farven. Hvis du har lyst kan jeg sende dig et par billeder fra mit køkken.
Køkkenet er et af de steder man ikke skal spare på en rigtig god farvegengivelse.

Derfor vil jeg helt klart anbefale dig at finde et produkt med en farvegengivelse på minimum 90 RA.

www.elux.dk - professionel leverandør af LED lys og LED pærer.
Annonce
Hej

Mange tak for jeres svar. Jeg er også blevet enig med mig selv om at jeg vil prøve at finde pærer med RA på helst 95. Derudover har jeg et andet sted på nettet læst mig frem til at hvis man skal have lys der svarer til en 50W halogen så skal den være på ca. 320 lumen eller mere.
Er der nogen som kan give bud på nogle LED pærer som opfylder disse to krav og som ligger på 2700 til 3000 kelvin?

På forhånd tak
Har du overvejet at opsætte flere spots end de nuværende 5? Hvis du f.eks. fordobler antallet, kan du klare dig med mere almindelige 35W erstatninger, som er lettere at få med godt lys. Samtidig får du et mere behageligt lys, hvor der ikke er nær så mange skygger og kraftige reflektioner på blanke overflader.

Hvis du køber dine leds på nettet, så brug en forhandler, som overholder lovgivningen. Det er ikke alle dem som har reklameret ovenfor, der gør det.
Ra-værdi på 95 findes ikke til en pris der er til at komme til. De der skriver det bruger det som et markedsførringstrick. De findes godt nok, men er ikke nødvedig til den almindleige husholdning. Til den almindelige husholdning bruger man en RA værdi på 80-85.
Hej jenshøj

Mange tak for dit råd. Jeg tror at antallet af spots er ok som den er, hvis bare der kom lidt mere kraft på dem.
Du kan se plantegning af vores køkken her:
https://www.dropbox.com/s/pwh1xi2oi1wv3r7/k%C3%B8kkenbelysning.png

Tegningen dækker ca halvdelen af rummet. Den anden halvdel indeholder spisebordet osv, og har yderligere belysning.
De røde cirkler på tegningen repræsenterer de eksisterende halogen spots. De små orange cirkler er de 4 små halogenspots som er indbygget i emhætten. Det er den primær belysning til selve kogepladerne. Den grønne rektangel er tre lamper med lysstofrør som er monteret på undersden af de væghængte skabe og er den primære lyskilde for den langside som udgør den største arbejdsflade i køkkenet.

Mht. det med forhandleren så vil jeg være taknemlig for en liste af "godkendte" forhandlere. Jeg synes godt nok at det er en jungle derude
Hej pjedsted

Hvis det du siger er rigtigt så er jeg lidt tilbage på tegnebrættet. Jeg synes at det er meget svært at finde hoved og hale på det her med LED lyskilder. Har bare læst flere steder at lige i køkkenet er det vigtigt med høj RA værdi så man bedre kan arbejde med maden. Og det hjælper ikke på det har pærene er så dyre at man ikke bare køber 5 forskellige for at finde de bedste.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis