Påfyldning af solvarmeanlæg

Hej Alle,

Vi har fornylig købt et hus med dertilhørende solvarmeanlæg (BATEC 200/280 solvarme). Vi kan se at trykket er for lavt (trykket er under den røde pil), men jeg er lidt usikker på hvordan man fylder mere væske på anlægget.

Jeg har vedhæftet et billede af bunden af vores anlæg. Sjovt nok kan jeg ikke genkende dette billede fra noget dokumentation jeg har på anlægget. Umiddelbart skulle de med 1 og 2 markerede indgange være til påfyldning af væske - er det korrekt? Hvad er det jeg har markeret med 3 - der er monteret en slange hvis løse ende ligger frit under anlægget? Hvad er den røde tank?




Når jeg har fundet ud af hvor jeg påfylder væske opstår næste spørgsmål - hvad skal jeg påfylde med? Jeg har fundet en pumpe til montering på en boremaskine. Er sådan en pumpe tilstrækkelig?

Jeg håber, at der sidder nogle garvede solvarme eksperter derude som kan fortælle mig hvordan jeg løser problemet - jeg kan se at trykket helst ikke må være for lavt gennem længere tid.

Godt nytår til jer alle.

Mvh Jesper
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ca. 0,8 bars tryk på anlægget. Den røde pil er max tryk.. Den røde tank er en ekspansionsbeholder, 1 og 2 kan du fylde
væske på men højst til 1,5 bar. 3 kan jeg ikke se hvad er. Til og fylde på skal du bruge en pumpe der kan lave tryk.
Du kan jo altså også bare bruge en armeret slange med omløbere i enderne, så du kan skrue dem fast på din almindelige vand indstalation og på fylde ad den vej. Men du må under ingen omstændighedder lade slange sidde efter påfyldning af vand.
Hvis det altså er vand der skal på, for nogle jordvarme anlæg har en vædske med et lavere kogepunkt end vand i jordslangerne. Det er fordi vædsken lettere optager varmen fra jorden.
Måske det var en rigtig god ide at lade en vvs mand M/K lave det første gang, så kan du se på og lære hvordan det skal gøres.
@LL1
Den røde pil er max tryk.


Hvor sikker er du på at den røde er maks tryk? Brugsforvirringen er ret utvetydig: "Den røde viser er af installatøren instillet på det lavest tryk, som anlægget normal bør gå ned på.".

Pumpen til boremaskinen kan godt lave tryk, men den kan nok ikke lave tilstrækkeligt tryk.

@Håndværkeren

Der skal ikke rent vand ind i systemet, men derimod noget frostvæske. Tror du har ret I at jeg skal aflure fremgangsmåden fra en fagmand.
Din sikkerhedsventil er Nok en 2.5 bars..
En trykprøver til vandrør, er særdeles velegnet til påfyldning, da det jo normalt er små mængder der drejer sig om.
Du kan søge på trykspand


mvh jens
Du skal have en fagmand ud og lære dig, hordan man gør, og hvad der skal fyldes på.

Et solvarmeanlæg skal have noget være frostsikret til den laveste temperatur det kan udsættes for. Ellers risikerer du, at rørene sprænges i frostvejr. Der er flere slags frostvæske, og det er ikke dem alle der tåler at blive blandet. Kvajer du dig og får blandet noget der ikke må blandes, så koster det en gennemskylning og ny væske.

Dernæst er det alt afgørende, at påfyldningen sker rigtigt. Der skal tryk på fyldeslangen inden der åbnes for ventilen, den røde kugleventil med butterfly-håndtag bag (1), og der skal være en kontraventil i, så frostvæsken ikke kan løbe ud i fyldeslangen og videre ud, hvor det kan lave ulykker. Nu er der nok ikke meget varme på pt, men til sommer, når anlægget er 70º kan det give grimme skoldninger, hvis du begår fejl.

Derfor vil det være langt det bedste at lære det af en fagmand. Så får du at vide, hvad der skal på, og hvordan du skal bære dig ad.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis