Efterisolering af stålteglsdæk

Hejsa folkens,

Jeg har dette gamle loft i en tilbygning til mit hus. Tilbygningen er i to plan, hvoraf det nederste plan ligger ca. 30 cm under stueplanet i huset, men førstesalen er i samme plan! Deraf kan jeg konkludere at der er ca. 25-30 cm uudnyttet plads i loftet over stueplanet, og det ville jo være rart at få lidt højere til loftet.

Af de gamle tegninger fremgår det, at loftet er et stålteglsdæk fra '62 med 600mm mellem ståldragerne. Såvidt jeg kan forestille mig er det nuværende loft noget nedhængt noget, men jeg vil gerne flå hele skidtet ned, og smække 100mm BD60 isolering + et dobbelt lag gipsplader op for derved at øge loftshøjden. Mit problem er nu om loftet kan holde til at jeg sætter alt dette op? Det gamle loft kan ikke veje meget, men jeg tænker at 100x45mm regler pr. 450mm + 100mm BD60 rockwool + 100x22mm forskalling + et dobbelt lag gips kan veje lidt for meget til at nogle hule teglblokke kan holde det oppe? Loftet er ca. 3,5x7 meter give or take.

Hvis det ikke kan, kan man så montere bjælkesko på de to sidevægge i lokalet (de er bærende) og montere reglerne i disse og derved lade væggene tage vægten?

P.S. Tak til Sitting Bull for uanet tålmodighed i min anden tråd!

Herunder kommer lige et par billeder af loftet:



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det var bedre.

Men for det første skal der formodentlig ikke brandisoleres når det er en brandsikker etageadskillelse!

Og så er der det stålteglsdæk!!!

Som kan være hvadsomhelst. Og som jeg måske eller måske ikke ved helt præcis hvad er!

Prøv for det første at beskrive præcist hvad der står på tegningerne.
Dernæst dimensioner, tykkelser osv.
Endelig om der er noget der indikerer hvordan selve teglmurstenene eller evt. særlige tegldækelementer er udført/sammenbygget med stålbjælkerne!
Osse gulvet ovenover!
Og tegningernes datering

I hvilken form har du tegningerne? (For om nødvendig må der jo "Syn for Sagn" i helt bogstaveligt forstand)

Men som tidligere sagt så tror jeg nu sagtens at der kan opsættes forskalling direkte på/under stålbjælkerne.

Ja, det kan sagtens bære, og med alm. nedstoppet forskalling, kan der også lægges 100mm isolering under dækket, hvis dette ønskes.

Ellers kan det forskalles direkte og beklædes med gips, som også Sitiing Bull skriver.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay, tegningen viser for at være helt ærlig ikke en fis - den blev nok lavet i en tid hvor man ikke mente at dokumentation var sindssyg vigtig, eller også er en mere præcis tegning gået tabt i tidens løb. Gulvet blev jo lavet samme år som Margrethe blev dronning, og der sker meget på 40 år!

Tegninger fortæller ordret: "Stålteglsdæk, 600mm mellem bærende elementer med 13mm støbebeton. Oven på dette 22mm bjælker og dernæst plankegulv.". Der er for et par år siden blevet lagt et nyt gulv i værelset ovenpå og i denne omgang blev støttebjælkerne til gulvet vidst også udskiftet. Jeg havde en prof til at tage sig af det dengang da jeg ikke selv havde tiden til at gå i gang med det.

Tegninger indikerer bare et gulv - der er ingen tegninger af hvordan de her "spær" som holder de hule teglsten oppe sidder fast eller noget i den dur. Det ligner mere og mere et flå-skidtet-ned-og-tag-den-derfra projekt - hvilket jo ikke lige er den sjoveste måde at arbejde på!

Men ja, som I siger så er det jo en brandsikker adskillelse, og der vil derfor ikke være brug for brandisolering. Kan man så simpelthen bare smække forskallingsbrædder direkte på gulvet og så gisplader på disse, eller skal man have 100mm isolering i en etageadskillelse.

info om ståltegldæk: http://www.danskbyggeskik.dk/pdf/get.action;jsessionid=600E72B0830958A0C2756DFCDCA94998?pdf.id=74


I skal forresten have mange tak for at I hjælper mig - jeg må sige at jeg er lidt på dybt vand her!
Iflg dit link virker det som en meget stærk og stabil konstruktion, jeg kan ikke rigtigt få øje på et problem ved at lade det sidde.

En stålprofil med hule teglblokke det der ligger ind i hinanden og mellemrum i disse udstøbt med beton så det både trykkes og klæbes fast, dækket er sikkert relativt tungt og uanset fastgørelse eller ej til de omkringliggende vægge så flytter det sig garanteret ikke mange milimeter i løbet af husets liv. Ydermere er det en i sig selv brandsikker konstruktion.

Hvis i går på gulvet ovenpå virker det garanteret som et betondæk på jord - en etageadskillelse i træ vil altid give sig lidt hvis man hopper lidt ovenpå det - det tror jeg ikke det her gør?

Linket angiver også at underside som regel pudses af en murer - dvs et pudslag som vægtmæssigt ligger i nogenlunde samme klasse som 2 lag gips, jeg ville ikke bekymre mig om bæreevne.

Det kunne jo så også være at du var så heldig at hvis du rev det nuværende loft ned (som du alligevel har tænkt dig at gøre ) og dermed kan lave en visuelt inspektion allerede har en nogenlunde jævn overflade der var klar næsten til maling = så du slipper for gips, filt og spartel :-)

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu må du lige blive enig med dig selv om hvornår det dæk er udført! 1962 eller 1972 eller ???

Din link om stålteglsdæk er fra 1951. Og der er en mulighed for at den type dækkonstruktion blev udført i 1962, men næppe i 1972.

Og du er selv inde på noget af det rigtige. Ned med l..... og så tager vi den derfra. :o)
Eller du piller et bræt eller 2 ned og skærer lidt hul i overliggende isolering osv., så du får et lidt bedre indtryk af konstruktionen

Og der er ikke krav om brandisolering når det er et støbt dæk af en eller anden type.

Hvis du forskaller direkte op under dækket er der heller ikke krav om brandisolering.

Hvis du derimod udfører detnye loft som "nedhængt loft". Så er der muligvis. Men så relaterer brandkravet sig til loftet, ikke til etageadskillelsen.
Det er fra '62 - det er min matematik som fejler. Det er selvfølgelig 50 år gammelt - hvilket ikke gør det bedre. Jeg vil se om jeg kan få flået lidt loft ned uden for mange spetakler fra husets andre beboere.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også