Mini-minigraver, nogen erfaringer?

Er der nogen her, der har erfaringer med denne type mini-mini-graver?
Den synes velegnet til mindre gravearbejder i villahaver, hvor det kan være svært at komme til.
Og er jo en del billigere end en "rigtig" minigraver........

http://preview.tinyurl.com/aoxtaes



http://www.ebay.de/itm/Minibagger-Heckbagger-Traktor-Bagger-Schreitbagger-Anbaubagger-9-PS-Benzin-NEU-/380445594598?pt=DE_Garten_Terrasse_Motor_Gartenger%C3%A4te&hash=item58945313e6#ht_3707wt_1135



http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pnd2OMY2vRo



 
Er der nogen her, der har erfaringer med denne... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
denne side skal lokkes ind for at se den pågældne maskine.!
Ja, siden kræver login. Sorry. Men det er ikke noget problem at at registrere sig.

En franskmand var ikke sikker på de kinesiske produkters holdbarhed, så han fik laserskåret et "Byggesæt" i kvalitetsstål.
Lige til at svejse sammen.

Sejt!

http://www.usinages.com/divers/pelle-retro-fabrication-maison-t48209.html

http://www.youtube.com/watch?v=JzjSFM7aW40&feature=plcp




Iøvrigt: leje kontra købe, så er forskellen jo, at man muligvis kan leje noget for 10.000 kr, og når man er færdig, er pengene væk.
Hvis man køber en maskine, har man den jo stadig. Til senere brug, eller til gensalg....

Ja eller så er forskellen på at leje og købe, at du køber noget for 100.000,- og kan sælge det til 80.000,- - hvor det ville have kostet 2000,- at leje....
Nu behøver det jo ikke koste 100.000 - min gamle rendegraver har kostet næsten hvad den er værd i gammel jern, den kører og starter perfekt, ja gu er den slidt men jeg bruger den ikke fuldtids, men den er ikke til at leve uden.
har gravet dræn ned - kom tidligt hjem en dag og vupti så var det klaret
fordelen ved at eje at man kan gøre det når tiden er til det, man skal ikke klemme alt ind på en dag eller weekend

facaderenser 

mvh
Niels

Skrevet af StenKrog på 10 jan 2013 14:16
Ja eller så er forskellen på at leje og købe, at du køber noget for 100.000,- og kan sælge det til 80.000,- - hvor det ville have kostet 2000,- at leje....



Er du politiker?

Man kan bevise meget ved at vælge sine tal selv.

Hvad så hvis jeg køber en gammel rendegraver til 15.000, og laver et stykke arbejde, hvor det ville have kostet mig 20.000 at leje en maskine?

Iøvrigt kan man mig bekendt ikke leje en maskine for 300 kr. om dagen her i området.
Det koster 750 + moms + 750 for levering.
Og man må kun benytte maskinen i 8 timer hver dag.
Det løber hurtigt op i 10.000 for den første uge.
Og så ser vi bort fra, at man ken rende ind i en byge af dårligt vejr. 


Annonce
Du må ikke se bort fra, at der på en egen maskine kan støde fæle problemer til, der koster en del at ordne, især hvis man ikke selv kan klare det.
Jeg lånte for nogle år siden en ældre Case i et års tid. Den kostede mig en hel del i bare en detalje som lapninger af de gamle, sure dæk. Utætte slanger er også et issue, jeg kender til ligesom vanskeligheder ved at starte den gamle motor, herunder ny generator, rep af starter og akkumulator osv osv.
Dermed ikke sagt, at jeg ikke voldsomt meget gerne ville have en sådan vidunderlig maskine igen, men gratis er det ikke. Men den kan bruges til de mest utrolige ting, hele tiden, f.eks. til at plukke æbler fra!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, det var også det med de mange anvendelser, som man finder på hen ad vejen, der fik mig til at tænke i køb frem for at leje.

Og jeg er godt klar over risikoen for møre dæk, hydraulikslanger, rustne do.-cylindre osv.

Så måske ville en ny af typen til at hænge bag på en lille traktor være at foretrække. + en lille god traktor.
Det er rigtigt, det løber altsammen op.
Og gensalgsværdien må man jo se bort fra, hvis man ikke nænner at komme af med dyret igen. ...
vælger man at købe skal man have pladsen til den, og naturligvis kigge sig godt for inden der handles
der findes mange der er rigtig godt brugte, men der findes også maskiner som fint kan leve op til hobby brug

en mulighed er en gravearm til traktor, evt en med frontlæsser så er man der næsten, traktoren har flere anvendelsesmuligheder alt efter hvad man har behov for.
den løsning der sidder bagpå traktor skal man være obs på hvor meget olie den får om den har egen pumpe eller kører på traktorens, de fleste ældre traktorer leverer ikke meget olie på udtag og derfor vil den arbejde meget langsomt.

min rendegraver er en gammel IH med 35HK der sidder en solid pumpe i fronten og den kan godt lave noget, det er en lille maskine på 4 ton og ikke at sammenligne med en nyere/større rendegraver men til mit behov gør den det rigtig fint

jeg er blevet spurgt flere gange om jeg vil låne den ud, svaret er altid nej, da det er en ældre maskine fra først i 60´erne og jeg gider ikke skulle til at bøvle med nogen om evt. defekter

facaderenser 

mvh
Niels

Jeg har selv bragt det på banen med en traktormonteret gravearm.
Jeg må da lige tilføje, at jeg er ikke ubegrænset imponeret. Traktoren er en fin, ældre IH, som vi i øvrigt lige har hovedreparet i motoren.
Den relativt lille traktor bliver flået noget rundt af armen, hvis den hænger fast i en større rod eller sten. Det svarer vel til en middelstørrelse minigraver.

Taktoren trækker udmærket og armen er udmærket hurtig og har sin egen oliepumpe som trækkes af PTOen.
Fordelen ved denne konstruktion er, at den kan komme til, hvor en traditionel rendegraver er alt for stor, tung og klodset.
Ulempen er, at armen kan ikke sideforskydes i tilfælde af at men skal grave f.eks. tæt på et fundament, og at det hele virker lidt rigeligt klejnt.

Og så er det iøvrigt rigtig fortrinligt, at få nogen øvelse med håndtagene, INDEN man kommer for nær en bygning eller andet, der ikke skal daskes til!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af vile på 09 jan 2013 11:50

Jeg kigger efter en minigraver til udlejning.
Men det er vist kun i "Hovedlandet", de er til at leje for 300 pr. time.
Herovre ser det ud til, at den pris ganges med tre.

Det er bare noget omfangsdræn, jeg spekulerer lidt på.
Ja kan godt se priserne er lidt anderledes ved hovestaden end hernede i det mørke Jylland

Men hvis man ser på brugte mini graver på DBA så kan man få en lille en til ca. 45.000... Så er det selvfølgelig vedligeholdelse oven i, men til et omfangsdræn så kunne det jo ske de kunne holde til det...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis