Belysning i køkken

Så røg lysstofrøret i køkkenet, og jeg måtte ud og finde et nyt. Der var kun to at vælge imellem. Et med 2700 k og et på 4000k. Fik at vide jeg skulle købe det med 2700k. Men blev overrasket, da jeg kom hjem. Synes lyset er lidt for varmt til et køkken.

Hvilken temperatur har jeres lysstofrør i køkkenet?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2700 kelvin er nogenlunde hvad en glødelampe udsender, så derfor vil dit lys føles blødt.
Nu ved jeg jo ikke hvad du tidligere har haft siddende, men mange har for dårlige rør i deres lamper, og det er tit at det er for koldt lys, eller ovre i den anden ende, hvor det er for varmt eller ligefrem rødt.
  • 1200 K : et stearinlys
  • 1800 K : sollys ved solopgang
  • 2800 K : en almindelig glødepære (ikke sparepære)
  • 5000 K : gennemsnitligt sollys
  • 6000 K : kraftigt sollys
  • 7000 K : lettere overskyet himmel
  • 8000 K : overskyet himmel
  • 10000 K : kraftigt overskyet himmel
  • 11000 K : blå himmel set i skyggen

Lyskilder har forskellige kvaliteter, der gør lyskilderne brugbare i bestemte sammenhænge. Dette har dels stilmæssig betydning, da bestemte farver skaber bestemte følelser og associationer hos mennesker, og dels praktisk betydning, som bunder i virkemåden af den menneskelige synssans.

Eksempelvis er en lyskilde med en farvetemperatur i området omkring 5000 K (almindeligt dagslys) specielt brugbar i situationer hvor farver skal gengives så "ægte" som muligt (for eksempel på trykkerier, i gallerier og atelierer og køkkener), mens en lyskilde med en farvetemperatur omkring 1200-1500 K er bedst til situationer hvor der skal skabes en intim eller romantisk stemning som for eksempel på en restaurant.

Du skal også huske at kikke efter hvordan RA værdien ser ud, den udregnes efter en skala fra 1 til 100, hvor en glødelampe ligger på ca 95-99. Ra værdien er et udtryk for lysets farvegengivelse, og er den for ringe, vil dine bøffer virke grå og kedelige. Alt under 60, er ikke tilrådelig

Teksten på et traditionelt lysrør være følgende:
L58W/830 og det betyder:
L= lysstofrør.
58W = Effekt (58w)
8 = RA værdi (80)
30 = kelvin (3000)

Personligt bruger jeg halogen (3-3500K) når der skal laves mad, og over vores bord hænger 2 lamper med glødepærer, så omgivelserne virker mere lækkert...
Puha, det var en ordenlig smøre, nu håber jeg ikke du er løbet skrigende væk, men er blevet lidt klogere... omvendt handler lys jo meget om stemning, så jeg skal ikke belære dig om hvad der er god eller dårlig belysning.

Held og lykke med udskiftningen 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Måske skal jeg i specialforretninger for at få noget andet.
Det gamle står der Philips TDL 18w/33 på, og det nye Philips TD-L 18w/827.

Den gamle farve 33, er et 1 pulver rør, som i dag kun er tilladt at bruge udendørs i skilte, eller i kældre, loftrum mm.

Så jeg vil opfordre dig til at finde et L18w/950 her
Det er et 3 pulver rør som har rigtig god farvegengivelse. Konen skulle nødig tror du har købt kedelige bøffer 

jeg har siddet og kikket rundt på nettet, men kan ikke finde nogen der fortæller hvor mange kelvin et 33 rør har, da de vist nok er helt udgået (kan ikke finde dem hos Osram, Phillips eller GE).
Men jeg vil skyde på det ligger et sted imellem 6 og 8000K, men med en Ra værdi under 60-70 stykker.

Med andre ord er det gamle rør, ufattelig koldt og med en rigtig dårlig farvegengivelse.

-Ja der er lige noget tilvænning til de nye rør, men du bliver glad for det i længden.

Skrevet af PinkHenrik på 02 jan 2013 19:33

Med andre ord er det gamle rør, ufattelig koldt og med en rigtig dårlig farvegengivelse.

-Ja der er lige noget tilvænning til de nye rør, men du bliver glad for det i længden.

Helt enig - de gamle kolde 33 rør var ikke egnet til køkkenbrug, der brugte vi 32.

Men vores trådstarter har jo levet med det i mange år og har åbenbart vænnet sig til det .

33 rør var noget vi satte op i fabriksbygninger o.l. - ikke til indendørs belysning i beboelse.

Har lige skiftet mine køkkenhalogener ud med LED igen - farve 2800K og Ra 85, det virker rigtigt godt , de første LED-bånd jeg satte op under skabene havde en frygtelig farvegengivelse - tror ikke de var over Ra 70.

Og ja - over spisebordet er det glødepærer ( af den nye type helt klare ) ,som jeg har dæmper på.

Man skal være opmærksom på at når glødelamper eller halogener  dæmpes bliver de varmere ( rødere ) - den egenskab har LED ikke - farven ændres ikke selvom de dæmpes.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Ok Kan godt være jeg har vænnet mig til det. Synes det gav et lys, som ikke var så koldt. Men dette på 2700 synes jeg altså er for gult et lys. Men nok bedre end 4000K. Tror det vil være lige så koldt som lyset i en operationsstue.
Har i dag været rundt for at finde et midt imellem. Men det er ikke nemt at finde i denne by. Men hvis Philips kun laver disse to varianter i længden 59 cm og 18 watt, må jeg jo prøve at venne mig til det eller skifte hele lampen ud med en der kan fåes med højere temperatur end 2700.

EISOE: Hvad er det for nogle LED du har?

Det var dem her jeg satte op under skabene helt inde ved bagvæggen :

http://www.el-grossisten.com/pi/LED_M%c3%b8belspot_2_watt_Rustfri_12658_1978.aspx

Ra værdien er ikke oplyst - så jeg skrev en mail for under 80 ville jeg ikke have. Svar tilbage var at Ra var 85 - og det skal nok passe - det virker godt.

Og billige er de jo også

Der skal bruges en 12VDC strømforsyning også - bare en billig en.

Ja, en af dem kunne jeg måske bruge. Men måske man også kan finde nogen LED til at hænge op over vasken/køkkenbordet hvor jeg har et lysstofrør.

Hvis du ikke vil udskifte dit lysrørsarmatur til noget mere moderne kan du bruge disse LED-lysrør - de fås med Ra80 og 3000 K

lidt dyre men det sparer du i strøm over tid, specielt hvis de tændt meget - du skal regne med at en 10 W giver lys som en 75 - 100 W glødelampe.

http://www.greenline.dk/LED-paerer--Belysning-19/LED-Lysstofroer-199

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis