Nyt loft i tilbygget stue

Hej alle LDS'ere

I mit hus fra start-60'erne er der blevet lavet en tilbygning, som er ca. 30-40 cm under niveau med adgang fra stuen gennem en portal. Loftet i denne tilbygning er også disse 30-40 cm sænket i forhold til resten af loftet i stuen. På 1st salen er tilbygningen dog i niveau i forhold til resten af huset, og der er altså en 30-40 cm uudnyttet plads i loftet.
 
Loftet i tilbygningen er nogle mørke lamelbrædder, som mildest talt er ret grimme. Den bedre halvdel er begyndt at rumstere med om det er muligt at flå loftet ned, og udnytte det hulrum så man kunne få et højere, og lysere, loft.

Jeg har vedhæftet et par billeder her, så man kan se hvordan opbygningen er lavet. Det virker som om der er lagt nogle brædder på tværs, med et lag af sort filt eller lign. for at holde noget isolering på plads, og derefter er der lagt disse mørke brædder på langs. Jeg har haft en strikkepind op gennem en smal sprække i det sorte lag, og der er i hvert fald et hulrum på minimum 20 cm over brædderne.

Jeg vil gerne flå hele skiftet ned, og sætte nogle gipsplader med noget filt på op, men er det en mulighed, og er det noget som jeg selv kan give mig i kast med, eller skal der noget proff hjælp ind for at få det løst? Det drejer sig om et loft på ca. 7x3 meter.


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Grimme, mørke lamelbrædder. Sikke noget sludder. 

De er da nærmest smukke. Måske endda drivtømmer træbeskyttelse. Typisk sen-60’er eller tidlig halvfjerdser loftbeklædning! Og bevaringsværdige – dog nok mest velegnede som brændeovnsbrænde.

Desværre også ulovlige – vist endda allerede de blev sat op. Tror jeg.
Mærkeligt at de har ”overlevet” en tilstandrapport!

Er du sikker på at der er isolering ovenover?

De hænger i noget nedforskalling af en slags. Bare ned med det hele. Så burde der være et træbjælkelag. Hvori du kan forskalle og monterer gipsplade ad libitum. Husk at der skal være isolering i etageadskillelsen, brandteknisk fastholdt naturligvis!

Men husk på at ved enhver nedbrydning kan der vise sig overraskelser. Frithængende rørinstallationer f.eks.

Og hvis isoleringen er fra 70-erne så krasser den ad h. til. Godt med afdækning mod den tiloversblevne bolig skal der nok til!
Umiddelbart løber der ingen logisk rørføring, og kun et enkelt el-kabel i loftet. I forhold til afdækning skal det nok kunne lade sig gøre.

Hvor kan jeg læse op på det her med at etablere en korrekt etageadskillelse med isolering og brandsikring? Det skulle jo gerne blive lovligt når jeg engang er færdig!
Gå ind på f.eks. Rockwools hjemmeside for at finde mere om emnet!
Nu har jeg kigget lidt inde på deres side, og så vidt jeg kan se skal jeg følge denne fremgangsmåde: http://www.rockwool.dk/r%C3%A5dgivning/arbejdsvejledninger/u/7253/arbejdsvejledninger/efterisolering/loft---efterisolering-nedefra

Dog burde jeg ikke skulle tage hensyn til dampspærre, da det jo er et indvendigt loft og temperaturforskellen mellem de to rum højst bliver et par grader?

Når jeg flår loftet ned skulle det gerne blotlægge de store regler som holder gulvplankerne i værelset ovenpå fast, og mellem dem kan jeg så fylde ud med Flexibatts og derefter montere enten klimamembran, eller holde det fast med nogle forskallingsbrædder som jeg monterer på tværs af reglerne? Oven på disse monteres så to lag gipsplader med overlappende samlinger.

Jeg påtænker at få installeret en projektorhejs og et lærred i loftet - det kan godt være at fruen i huset bestemmer, men lidt sjov skal man have - og disse kræver jo strøm. Jeg ville ummidelbart trække nogle 30mm rør eller lign så jeg kunne trække et HDMi kabel + strøm igennem, men da det er en skjult installation skal jeg vil have en elektriker til at lave i hvert fald 230v delen af det?
Nej.

Det du vil igang med er et nyt loft på/under en etageadskillelse. Som i dit tilfælde hedder et træbjælkelag.

Der er ingen krav om efterisolering af hesyn til varmetab.
Men der er krav om brandisolering. Som skal være brandteknisk fastholdt.

Grunden til at jeg foreslog Rockwool var Koludas formulering; "Fyld op med isolering"

For kravet er kun 100 mm mineraluld. Som kan være alm. tilskårne batts eller BD60 Brandbatts. Så vidt jeg husker!
Fordi du skal lægge de batts op fra undersiden kan du med fordel anvende såkaldt bindetråd til at holde dem oppe midlertidigt. Inden du opsætter forskalling! Hvor forskallingen altså udgør den brandtekniske vedligeholdelse!

Så der er ingen grund til hverken klimamembran eller dampspærre! Og du kan fint bruge de billigst mulige mineraluldsbatts. Fordi varmeisoleringsevnen er uden betydning.
Godt nok - det er godt med lidt prof afklaring når man bevæger sig ud på dybt vand!

Nu er der i stuen en indmuret brændeovn - men denne er omgivet af ca. en meter mursten på hver side. Jeg kan se at branbatts er BETYDELIGT dyrere end normal rockwool. Er det et krav at jeg bruger brandbatts når det er et rum med en brændeovn i, eller kan jeg bruge normal rockwool? Skorstenen bliver ført ud af stuen og loftet bliver på ingen måde varmt.

Hvordan er det lige det gælder i forhold til det med elektriciteten som jeg skulle have trukket?

Jeg ved godt, at der ryger en del spørgsmål afsted, men jeg vil hellere spørge en gang for meget, end at stå i ulovlig loft til knæene engang i efteråret!
Brændeovnen er uden betydning for kravet om brandisolering. (Brandisoleringen er et generelt krav til etageadskillelser)

Godt du spørger om de brandbatts!
For jeg ved det nemlig ikke -med sikkerhed.

Jeg er næsten sikker på at det IKKE er at krav at der anvendes BD60 batts. (Men at Rockwool gerne vil sælge dem).
Måske er der andre der ved det med sikkerhed!

Men hvis du f.eks. anvender Isover produkter, (Glasuld). Så er problemet løst. Fordi de på deres hjemmeside ikke vrøvler noget om BD60 batts. Men skriver; Isover-flex, ruller eller formstykker! (Ha-ha)

Se her;
http://www.isover.dk/bygningskonstruktioner/d%c3%a6k/etaged%c3%a6k+tr%c3%a6bj%c3%a6lkelag/detaljer
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også