Nyt loft i tilbygget stue

Hej alle LDS'ere

I mit hus fra start-60'erne er der blevet lavet en tilbygning, som er ca. 30-40 cm under niveau med adgang fra stuen gennem en portal. Loftet i denne tilbygning er også disse 30-40 cm sænket i forhold til resten af loftet i stuen. På 1st salen er tilbygningen dog i niveau i forhold til resten af huset, og der er altså en 30-40 cm uudnyttet plads i loftet.
 
Loftet i tilbygningen er nogle mørke lamelbrædder, som mildest talt er ret grimme. Den bedre halvdel er begyndt at rumstere med om det er muligt at flå loftet ned, og udnytte det hulrum så man kunne få et højere, og lysere, loft.

Jeg har vedhæftet et par billeder her, så man kan se hvordan opbygningen er lavet. Det virker som om der er lagt nogle brædder på tværs, med et lag af sort filt eller lign. for at holde noget isolering på plads, og derefter er der lagt disse mørke brædder på langs. Jeg har haft en strikkepind op gennem en smal sprække i det sorte lag, og der er i hvert fald et hulrum på minimum 20 cm over brædderne.

Jeg vil gerne flå hele skiftet ned, og sætte nogle gipsplader med noget filt på op, men er det en mulighed, og er det noget som jeg selv kan give mig i kast med, eller skal der noget proff hjælp ind for at få det løst? Det drejer sig om et loft på ca. 7x3 meter.


Hej alle LDS'ere I mit hus fra start-60'erne er... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og når jeg skriver "såkaldt bindetråd"

Så er det jo naturligvis TÆKKETRÅD jeg mener. Noget tynd tråd lign. det man anvender til at binde adventskranse med! Fås i et hvert byggemaked.

Du skal osse bruge nogle små søm, evt. papsøm når du hænger isoleringen op på den måde!
Skrevet af Sitting Bull på 02 jan 2013 15:57
Og når jeg skriver "såkaldt bindetråd"

Så er det jo naturligvis TÆKKETRÅD jeg mener. Noget tynd tråd lign. det man anvender til at binde adventskranse med! Fås i et hvert byggemaked.

Du skal osse bruge nogle små søm, evt. papsøm når du hænger isoleringen op på den måde!

Ja, jeg tænkte at jeg ville banke noget lignende liste-søm op i et forskudt mønster, og så trække tråden frem og tilbage - lidt ligesom et snørrebånd. Så man kan lige banke efter med en hammer for at få hovedet helt ned før man sætter gips op.

Den der guide fra Isover ser fornuftig ud - tak
Jeg undskylder for den dobbelte post her, men fik fremskaffet de oprindelige tegninger fra da tilbygningen blev lavet i 62!

Det viser sig, at gulvet er et stålteglsdæk med en afstand på 600mm mellem teglplankerne. Der er altså ikke tale om træbjælkelag, men noget som efter mine Google søgninger, mest af alt ligner et fattigmands betondæk.

Jeg tror mit spørgsmål nu er meget simpelt - hvordan griber jeg lige det her an?

Jeg kan se at man ved et normalt betondæk havde lavet et nedhængt loft, men jeg ved ikke man kan det her, eller om mine evner rækker til et sådant. Min ummidelbare tanke er derfor, at hive loftet ned, skrue bjælkesko i væggene i en størrelse der passer med regler til 100mm isolering, og så lade væggene tage vægten af isolering + regler + gipsplader, men dette er vel næppe en lovlig løsning?
Ja, en kolossal udvikling fra 16:06 til 19:33.

Det var det med overraskelserne jo! .o)
Start en ny - og frisk - tråd.

Jeg bliver i dårligt humør af at se på alt det spildte arbejde. Mit jo! :o)

En så god som mulig beskrivelse af den eksisterende etageadskillelse er hvad der skal til!

Umiddelbart tror jeg at der kan skrues forskalling direkte op i undersiden af dækket!
Ja jeg beklager meget! Det er det der med overraskelserne..

Jeg giver en kvaje-bajer hvis du engang bevæger dig i DK2830 ; O )

Jeg laver fluks en ny tråd
Det nye emne ligger her: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173108
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også