Støver briketter ikke ret meget?

Jeg har altid fyret med brænde, alt muligt lige fra eg til gl. taglægter. Så i år tænkte jeg at nu ville jeg da prøve at fyre m briketter. En ting er smuldet på gulvet, det kan man lige tage og feje/støvsuge væk,- men hold da kæft hvor alt i hele huset er støvet til m fin aske. Hvad har i oplevet? Er det bare mig, der ser støv over alt? Jeg lider ikke af rengøringsvanvid, men når den bog, som jeg læser i dagligt, er støvet, så er det sgu for meget. Og sikkert heller ikke sundt.
Briketterne hedder FF fra Greenwood.
M. støvet hilsen
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Jeg har altid fyret med brænde, alt muligt lige... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det altså det første læs jeg er ved at brænde af, og jeg køber altid til en fyrings sæson ad gangen, men dem jeg har er næsten helt sorte hule inden i og er meget hårde. De er så hårde at når jeg skal tænde op, knækker jeg stykker af en stang eller to ved at slå dem ned over en hård kant. De kræver meget luft for at starte op, men lige så snart de fænger varmer de ret voldsomt. Så de er totalt uegnede hvis det er en ældre lidt utæt ovn du har. Min lille bror havde nær brændt hytten af da han prøvede dem i en gammeldags koks ovn, som aldrig har været helt tæt, ovnen var nærmest blevet hvidglødende, og han turde ikke hælde vand på da ovnen er af støbejern.
Kender godt til optændingsproblemet. Og da jeg ikke sådan lige kan knække de bøgestykker, jeg pt. bruger, så tænder jeg først op med en gang gran, så ovnen er varmet op så der et glødelag.

Jeg får nemlig lidt blandet træ og når det er rigtig koldt, så er det ikke altid, at jeg har nogle gode stykker liggende klar til natten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har den stik modsatte erfaring hvad angår svineri med aske. Jeg bruger mest hårdttræs-briketter, men supplerer af og til med brænde (æbletræer), når der er lidt overskud fra haven. Jeg synes, at brænde asker og sviner væsentligt mere.

Jeg har prøvet 2 slags hårdttræs-briketter. Den ene svinede noget mere end den anden. Den jeg bruger nu lyder som den samme som håndværkeren. Meget sort og hul indeni. Det fungerer rigtigt fint og askeskuffen tømmes kun sjældent.

Dem her: http://www.træpiller-pg.dk/shop/over-night-briketter-16.html

Når jeg tænder op lægger jeg 2 briketter ved siden af hinanden, en enkelt pose Burner i mellem dem og så en briket på toppen. Det starter uden problemer, når bare luften skrues tilstrækkeligt op.

Mvh. Jakob Jørgensen
Det er så næsten samme optændnings metode eg bruger, jeg knækker dog to lange så de lige kan ligge på tværs i ovnen, en tændblok ned imellem og så sætter jeg små stykker krydsende hen over så ilden løber op igennem hullerne
Om natten lægger jeg fire stænger på, skruer helt ned for luft så det lige gløder og lukker skorstens spældet halvt i hvis det blæser meget.
Jeg syntes dog at de giver ret meget aske i forhold til almindeligt træ.
Skrevet af Håndværkeren på 02 jan 2013 21:48
Det er så næsten samme optændnings metode eg bruger, jeg knækker dog to lange så de lige kan ligge på tværs i ovnen, en tændblok ned imellem og så sætter jeg små stykker krydsende hen over så ilden løber op igennem hullerne
Om natten lægger jeg fire stænger på, skruer helt ned for luft så det lige gløder og lukker skorstens spældet halvt i hvis det blæser meget.
Jeg syntes dog at de giver ret meget aske i forhold til almindeligt træ.
Jeg prøvede én gang at lade det brænde natten over. Lagde 2 briketter oven på bålet og skruede ned for luften. Det var så første, eneste og sidste gang jeg gør det! Næste morgen var glasset KUL-sort og soden var løbet ned af fronten på ovnen. Det gør jeg så aldrig igen

Den er nu også rimelig hurtigt igang igen om morgenen uden at den brænder natten over

Sjovt at vi har så forskellig erfaring mht. asken. Hvis jeg kun brænder briketter tømmer jeg aske ud af ovnen maks 3 gange på en sæson = 1 ton briketter. Når jeg bruger brænde er det vel hver 2-3 uge jeg skal tømme.


Mvh. Jakob Jørgensen
Annonce
Så har du lavet den fejl som mange begår, når de vil brænde natten over. Du lukker helt af for den sekundærer luft.
Det er med den jeg styre hele forbrændningen, den primærer lukker jeg helt lige så snart der er god ild i ovnen. Noget kunne tyde på at du har den primære åben med den smule aske du får ud af ovnen, du blæser simpelt hen den fine aske med op i skorstenen og ud over naboerne. Jeg bruger gennem snitlig 2,5 ton på et år, her til skal siges at jeg bor til leje i en faldefærdig rønne hvor isolering er et fremmedord.
Jeg kan ikke styre primær og sekundær for sig, da det hele sidder i samme håndtag. Men ja. Jeg lukkede helt ned...

Uanset, hvis det skal brænde natten over, så vil jeg skulle tilføje så lidt luft, at glasset bliver sort.

Det er i øvrigt sådan en ovn: http://www.tgkshop.dk/product/1173-1173/

Mvh. Jakob Jørgensen

Er der ikke en vis sikkerheds risiko ved og fyre natten over, 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis