modstandstråd

hvis jeg nu vælger en 1mm tråd snor den rundt om et kobberrør hvor mange watt vil tråden så afgive
data på tråden 1mm 0,624 ohm pr meter længde 2 m spænding 50 volt
næste spørgsmål må man godt ligge en tråd mere oven på tråden eller må den kun ligge enkelt vis og ikke i lag

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Gammel lærdom.

U = R x I     (spænding lig med modstand gange strøm)
I = U : R      (strøm er lig med spænding divideret med modstand)

I = 50 : 1,248 = 40 Ampere

W = v x A    (Watt lig med spænding gange strøm)

Watt = 50 x 40 = 2000W      

Og med den effekt skal du nok ikke spekulere på at lægge flere lag uden på hinanden

mvh og godt nytår

 varmetossen

det var da godt nok en voldsom effekt.Jeg kan endelig godt nøjes med ca en 10 del altså 200 watt men det må så kunne klares med en modstandstråd med en større modstand feks 7 ohm pr meter
I=50/14=3,5A
50*3,5=175 watt

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Ja. Større modstand eller lavere spænding. Det billigste er den lavere spænding fordi du i en større modstand stadig brænder unødig effekt af. Hvis du behersker de almindelige regnearter, inklusive flytning gennem lighedstegn kan du bare bruge de givne formler. De er helt generelle.
(Ohms lov)

mvh

 varmetossen

Undskyld. Jeg læste nok ikke dit svar rigtigt. hvis du stadig bruger en tråd der svarer til den ønskede effekt er det selvfølgelig helt ok. Jeg var inde på en modstand i serie med den omtalte tråd.

mvh

 varmetossen

Du kan ikke vikle modstandstråden direkte på kobberrøret , da strømmen så vil løbe i kobberrøret og ikke i modstandtråden.............nærmest en kortslutning....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Nu kender vi jo ikke til projektet og svarer på delspørgsmål. Hvis det f.eks er et vandfyldt rør og du snakker om 200 watt kan lakeret tråd til elektromotorer muligvis godt bruges men meget af effekten stråler ud. Kan nok løses med omvikling med alufolie.(Så er vi vist på farlig grund jvf. anden tråd!!) Den slags kobbertråd er ret robust, men IKKE over for skarpe kanter og genstande der ridser.
mvh

 varmetossen

lyder lidt træls at jeg ikke kan omvikle et rør(i dette tilfælde et rør hvor der er olie i)med en modstandståd og der ved få varme på dette stykke rør.Måske i har en anden ide til hvordan dette måske kan laves?.Jeg skal bruge noget der ligner ca 200 watt plus minus lidt.
jeg har måske selv en løsning.Jeg kan muligvis få plads til at sætte et par små varmepatroner på hver sin side af røret men jeg ville sætte stor pris på at løsningen fyldte noget mindre da en varmepatron fylder noget der ligner 6-8 mm hver

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Du kan lime effektmodstande på i stedet, med varmeledende lim. i serie til den ønskede modstandsværdi opnås.

Elektronikteknikeren
kunne måske være en ide har du evt et link til hvor man kan købe sådan nogle

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Pc-elektronik.dk f.eks.

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis