Hjemmelavet børneseng - hvilke plader?

Jeg kunne godt tænke mig at lave en specielt designet seng til den lille prinsesse.

Men jeg har læst mig frem til at MDF plader er (relativt) giftige, og til dels er spånplader og krydsfiner plader også giftige.

Er der nogle af jer der kender træplader man kan bruge til børn?

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vel er de ej giftige!

Med mindre du anser almindelige gullerødder for giftige?

Desuden skal sengen vel males. Med "giftfri" maling!

Limen i mdf plader er formaldehyd:

Ifølge Miljøstyrelsen bør vi generelt undgå at udsætte os for formaldehyd. Kemikaliet kan fremkalde allergi og give åndedrætsproblemer. Desuden er formaldehyd klassificeret som muligt kræftfremkaldende.

Måske overreagerer jeg, men det er til børnene, og de skal sove i sengen.
Jeg skal ikke risikere noget som helst, så hellere lidt paranoid.

 

Det kan være meget svært at finde et materiale der ikke er giftigt eller farligt eller på anden måde bekymrende samt noget man skal være bange eller frygte for!

MDF plade er ikke hvad man kan betegne som giftig.

http://vot.teknologisk.dk/8805
I dit tilfælde ville jeg bruge ubehandlede ege brædder fra træer du selv har fældet med økse, de høvles med håndhøvl, derefter limes sammen med udtræk af birkebark og harpiks fra fyrretræer i nord Norge. Det hele sættes sammen med dybler efter årtusinders traditioner.

Dertil skal prinsessen selvfølgelig ligge på en madras af edderdun og silke.

Og bliver det lidt kedeligt at se på, kan du jo altid smøre lidt økologisk kefir iblandet jordfarver udvundet af andalusiske enker, ud over det hele...

PS: Det eneste farlige ved MDF plader, er støvet når du skærer dem 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, MDF er det mest brugte til bla. møbler, og her i blandt også barne møbler, så ingen større fare ved at andvende MDF til dette formål.
Annonce
Hvorfor så ikke bare lave den af fyrre planker der er tappet og limet sammen med en almindelig snedkerlim.
Uhada Paddington - der trykkede du vist på nogle yndlingsaversioner 8^)

Men jeg forstår nu godt din bekymring. Har selv haft to klædeskabe som selv efter mange år afgav en grim kemilugt til tøjet. Begge var dog med fineret spånplade og ikke mdf. Men det var møbler i god og dyr kvalitet. Dette er ikke tilfældet i mit nuværende klædeskab og en stor befrielse. Men jeg er måske også bare sart. 

Hvis du vil være helt sikker bliver du nok nødt til at lave sengen  af fx fyrretræ. Da du sikkert ikke selv har grejet til at lave større plader af fyrretræ kan disse nu også købes som 'hylde-plader' i de fleste byggemarkeder. Tykkelsen er vel 16-18 mm og op og længder op til/over 180 cm.

Som Koludabyg så rigtig skriver så benyttes MDF rigtig meget i møbelindustrien. Også den danske. Og ja de indeholder selvfølgelig lim/kemi. Men i de rigtige kvaliteter ville det nu ikke være noget jeg ville være særlig bange for. Eksempelvis benytter den danske kvalitets-møbelproducent oliverfurniture.dk bøg, birk og mdf i de fleste af sine møbler. For eksempel i denne søde tremmeseng hvor du kan se dens specifikationer her

/bjørn

Der er nu ikke noget så godt som uvidenhed. Det giver altid mulighed for en go' diskussion.

Barneseng. Overfladebehandlet  med PU-lak. Til små børn der gnaver og smager på alt omkring dem.  Det rene gift naturligvis!

Barneseng. Af egetræ. Men hvad med garvesyren. Som både er meget giftig og giver blå afsmitning ved berøring. Er du bindegal  Pink?

Barneseng. I fyr. Og limet med giftig snedkerlim! Fyrretræ er jo næsten helt hvidt og bliver meget nemt snavset.  Som enten skal rengøres eller overfladebehandles med sæbe. Og sæbe til små bøn er jo det rene gift. Det ved da enhver!

Og barneseng af MDF går nu nok heller ikke. Det kan jo være at man om 10 år finder ud af at det alligevel var giftigt. Hele tiden!

Det er rigtignok på tide at bekymringsindustrien udsender en advarsel mod børnesenge. Eller børn!

(Indsæt selv smilyes efter behov!) 

Problemet er vel egentlig også at børn af i dag er så over beskyttede, så de får alle mulige skavanker når de bliver lidt ældre.
Det kan nu en gang ikke lade sig gøre at være 100 % overbeskyttende, og stakkels den der bliver udsat for det. Selvfølgelig behøver vi ikke lige bruge det mest giftige stads der findes, men der må dog være en grænse for galskaben.
Jeg har selv lavet børnenes seng og jeg har brugt regler af fyrrestræ som så er skåret til.

Dvs. jeg har ikke en fast bund men mange lameller på ca. 20 mm tykkelse hvor der så er et par cm. luft imellem (så kan madrassen også lufte på bagsiden) oven på denne en god madras og de kære små har sovet rigtig godt i denne seng (og gør det stadig)

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også