halvering af strøm fra 12 til 6 v

Hej alle
Jeg har brug for hjælp til at få en 12v 13a dc motor, til at køre ca halvt så hurtigt ved hjælp af elektronik og ikke en omgearing, det er til et projekt hvor jeg gerne skulle have 2 hastigheder på en gearmotor, samtidig med at den skal kunne køre begge veje. Mvh Goldek

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I mit lille hoved vil det være ensbetydende med at du har en transformer der ændre dine  12 volt til 6 volt, kunne endda muligvis laves så den dæmper fra 12 volt ned til 0 volt så du har endnu større variation. Jeg kan ikke huske hvad sådan en "polvender" kaldes, men det må være det der skal til efter transformeren
Den kan snildt kringles med et par 2N3055 transistorer og en 7806 spændingsregulator. hvordan skal det styres ? skal det være noget med vippekontakter, trykknapper, eller vil trinløs regulering som håndværkeren nævner være en fordel ?
Det skal bare styrer via en drejekontakt, kan de komponenter godt klare de 13A ? Ved godt det nok kun er i startøjeblikket at den kan trække så meget. Er det noget du evt kan hjælpe med et diagram på også? Mvh Goldek

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Nej ikke endnu regner med at bruge et batteri i første omgang, har et 12v 85a gelbatteri stående.

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Kig nu hellere på en switchmode DC-DC converter....

Effekt tabet med en lineær strømforsyning bliver ganske væsentligt med 6 Volt og 13 Ampere (6x13 = 78 Watt), der skal en ganske stor køleplade til for at komme af med den varme..., Og hvis du bruger et batteri bliver spændingsfaldet større (13.2 - 6 V = 7.2 V ved nominel spænding og 13.8 - 6 V = 7.8 V under ladning, dette vil så medføre mere effekttab!

Men før der kan regnes på sådan en fætter skal vi vide noget mere:
-Hvad er start strømmen for den motor
-Er de 13 Amp med motoren belastet eller i tomgang?
-Ved du præcist hvilken spænding der skal til for at give dig den halve hastighed du ønsker, eller er du på udkig efter en fuldt variabel løsning?

Der findes færdige switch-mode kredsløb der sikkert / måske kan bruges, prøv at kigge hvad de har ved Texas Instruments (ti.com) eller ved on-semi (onsemi.com)

Ja det var så mange spørgsmål og ingen svar, men jeg håber du forstår at det er i en god mening

/Hideout

 

Er enig med dig Hideout, men var i tvivl om der allerede var anskaffet en 12 V strømforsyning man ønskede at benytte.
Hej igen
Det er denne motor jeg gerne vil have til at kunne køre med både den alm. hastighed samt ca halv
Hastighed


Håber at det hjælper lidt på hvad det er jeg har med at gøre.

Ang svar fra Hideout så er det helt ok med dine spørgsmål, regnede heller ikke med at det var så nemt med de få informationer som jeg havde oplyst.

Mvh Goldek

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Det jeg skal bruge motoren til, er en mindre udgave af et fremtræk til min overfræser, når den er monteret i et bord.



Lidt hen efter det her.

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis