halvering af strøm fra 12 til 6 v

Hej alle
Jeg har brug for hjælp til at få en 12v 13a dc motor, til at køre ca halvt så hurtigt ved hjælp af elektronik og ikke en omgearing, det er til et projekt hvor jeg gerne skulle have 2 hastigheder på en gearmotor, samtidig med at den skal kunne køre begge veje. Mvh Goldek

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Hej alle Jeg har brug for hjælp til at få en 12v... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hmmm det blev jeg ikke meget klogere af...

Kommer den motor fra en bildonkraft? Hvis ja er du så sikker på at den er i en kvalitet der dúr til din fræser? Den slags kinakram er der normalt ikke meget kram i :-)

Har du så mulighed for at måle DC modstanden i motoren? Det må vi kunne bruge til at beregne start og maksimal strømmen
Det er MEGET vightigt at kende startstrømmen og ikke mindst om de 13 Ampere er når motoren er ubelastet eller det er når den er maximalt belastet. Uden den information kommer vi ingen vejne

Og hvis det er til en fræser ville jeg tro at det bedste ville være en variabel hastighed og ikke bare to hastigheder, men er min opfattelse korrekt her?

Iøvrigt: Hvorfor kigger du ikke på en gearet step motor i stedet for? Så kan du da opnå en bedre præcision, hvis det da betyder noget for din konstruktion?

Til allersidst: Kan du sellv lodde en konstruktion sammen, eller er du på jagt efter en færdig løsning?

 

Det sidste først, jeg kan godt lodde det sammen selv, har leget en del med elektronik som yngre, men tiden går jo og det er ikke alt man kan huske mere......
Bare se mit ordsprog nederst!!!!!

Det behøver såmen ikke at være så præcist da det "kun" er til at føre emnet forbi fræserjernet.

Ang det med 2 hastigheder så er der også kun det på mange af de profesionelle fremtræk, men justerbart kunne da være en bonus.
Jeg tror mht de 13a er fuldt belastet da der faktisk kun er en 10 amp sikring til den, og ja det er fra en donkraft, som jeg ikke bruger mere da den var blevet skæv.

Hvordan måler jeg dc modstanden? jeg har et multimeter liggende men er ikke helt klar over hvad du mener.

Mvh Goldek

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Jeg kan forstå hvis du fræser hver dag og det er mindst 100 m. ad gangen, ellers vil jeg kalde det regulær dovenskab !
Og så er det altså en 220 volt gerearet motor der skal til, der skal aligevel en del kraft til at trække træet hen over et land hvor der tilstadighed vil være et vist pres på.
Også lidt skørt at blande 12 v. systemet med dit i forvejen 220 v. anlæg. Der bliver for meget diller daller. Alt for omstændigt.
Hej igen

Det vil mest blive små lister og lign jeg skal bruge den til, og så er dert jo lidt sjovere når man selv har lavet sådan noget.

Som donkraft har motoren en kraft der svarer til 1.5 t så mindre stykker træ burde den kunne klare. Større projekter kan jeg lave på min arbejdsplads efter behov. Har heldigvis en meget flink mester.

Og så var det altså lige den motor som jeg havde liggende.

Er igang med at lave et bord mage til det her. Hvorpå fremtrækket skal bruges



Efter tegninger fra www.woodgears.ca

Alle samlinger til bordet bliver lavet på denne maskine som jeg lige er blevet færdig med, også efter tegninger fra woodgears.



Det første hul og tap lavet på den.



Hullet bliver lavet efter denne skabelon, hvori der kører et kugleleje.



Tappen bliver lavet efter den ovale skabelon til venstre. Hullet efter den til højre

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Læste lige hvad jeg havde skrevet, det er hullet der bliver lavet i den til venstre og tappen til højre!!

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Annonce
Der er desværre nok ikke så mange driftstimer, i sådan en eldunkraft.

Kunne en 230 volt  boremaskine, med hastighedsregulering, ikke være et godt bud?
De kan ofte findes billigt brugt, i anderkendt fabrikat.
Eller købes billigt fra nu i Harald Nyborg, eller jem & fix (jeg ville foretrække en brugt, af anderkendt fabrikat)

PS. flot træ arbejde

mvh jens
Jeg har tænkt lidt over sagerne og jeg tror ikke det er rentabelt selv at begynde at udvikle en strømforsyning, derfor checkede jeg hurtigt på ebay, og fandt bl.a. denne her:

http://www.ebay.ca/itm/100W-12A-DC-DC-Buck-Step-Down-4-5-30V-to-0-8-28V-Laptop-Car-Led-Converter-95-/321013571373?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4abde65f2d
det er vist den samme du kan finde her:
http://www.ebay.ca/itm/DC4-5-30V-to-0-8-30V-Buck-Converter-Step-Down-Car-Power-Supply-Voltage-Regulator-/130822495582?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e75a0dd5e

De er godt nok "kun" specificerede til 12 Amp, med en 14 Amp overbelastnigssikring, men mon ikke det går? Prisen er ihverfald så lav at det kan betale sig at prøve :-)

Hvis du kan nøjes med 5Volt til din motor så ser den her også fin ud:
http://www.ebay.ca/itm/DC-Buck-Converter-12V-24V-to-5V-15A-Step-Down-Voltage-Adapter-Car-Power-Supply-/130812997933?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e750ff12d

Den sidste jeg lige faldt over er den her:
http://www.ebay.ca/itm/6-32V-to-0-8-28V-150W-Buck-Boost-DC-Converter-Regulator-For-Notebook-Car-Power-/130817408603?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e75533e5b
Den kan helt sikkert dække dit behov, men koster også noget mere...

Prøv selv at lede videre på eBay, gode søgeord er: buck converter (fagudtryk for en step-down strømforsyning) eller DC-DC switchmode converter


 

Jamen kæreste ven, hvorfor kigger du så ikke eftersådan en brugt maskine, de må da findes og så er du ude over alle de problemer, se så på det du selv har lavet som gode kvalitets timer hvor du bare er blevet dygtigere.
Problemet med en brugt/prof maskine er bla at de vejer 35-40 kg og koster fra 1500 og op og jeg har dårlig ryg så vil ikke selv kunne løfte den op eller ned af bordet.
Til håndværkeren: du har da godt nok været tidligt oppe, eller har du tisset i sengen:'(

Jeg ved alt hvad der er værd at vide, for en mand i min alder, og på en god dag, kan jeg måske huske noget af det. :-)
Jeg mente ikke et proff fremtræk, til store maskiner jeg mente.

Men derimod en 230 volt håndboremaskine med gear, og elektronisk hastighedsregulering.

mvh jens
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis