Er min vaskemaskine død??

Datteren kastede op ud over sengetøjet i nat, hvorefter vi kylede det i vaskemaskinen. På et tidspunkt slog HFI relæet fra, hvilket jeg ikke lige forbandt med vaskemaskinen, så jeg satte den til igen, da strømmen var tilbage. Men da maskinen skulle centrifugere, kunne jeg høre, at den var helt gal - sengetøjet havde samlet sig som en tung klump, så trumlen hamrede volsomt pga. den ulige vægt. Jeg løb ud og slukkede maskinen og lagde samtidig mærke til, at displayet kun viste en række mystiske streger.
Efterfølgende tog jeg tøjet ud og mærkede, at maskinen var godt varm indeni. Jeg prøvede herefter at sætte den tomme maskine på centrifugering - alt virker, HFI relæet slog ikke fra, og programmet tæller i displayet.

MEN TRUMLEN STOD STILLE.

Der er tale om en Goranje WA73140, fire år gammel, med elektronisk display.

Er der mon en sikring i selve vaskemaskinen, der skal skiftes? Er der andre ting, man kan gøre?

Jeg kan ikke finde noget i manualen. Den siger, der er en LED, der skulle blinke v. fejl, men maskinen har slet ikke nogen LED'er og melder ikke fejl i det hele taget.

Takker på forhånd for alle svar.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kender ikke maskine, men efter en rystetur som du beskriver, kan det være drivremmen der er hoppet af eller gået i stykker...

Så frem i lyset med maskine og om på siden, så kan du se om der er en drivrem.. eller den mangler..

Kan være n model uden drivrem.. altså et direkte træk fra motoren.. men de fleste har en drivrem...

MVH Njord

MVH Njord
et hurtigt tjek, kan du dreje tromlen rundt med hånden, og går den lettere end den plejer ?
hvad sker der hvis du sætter den til at lave andet end centrifugere? altså tage vand ind og ellers køre et alm program ?

hvis din rem er knækket skulle det ikke nappe dit relæ, men hvis maskinen har hoppe rundt som du beskriver, er der mulighed for at slage fra tromle til pumpe er blevet utæt og har dryppet vand ned i motor styring. eller pumpe.

jeg ska lige sige at jeg adlrig har fejlsøgt på en modernet maskine, dem jeg har "leget" med har været 10+ år, men de fleste haft motorprint og pumpe lige under tromle, og ved utætheder har det dryppet ned i en af delene

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

laver hvidevare til dagligdag.Jeg har sommetider set at hvis remmen er blevet flosset så er trevler fra remmen snoet sig ind i ledningerne inde i maskinen og rykket dem i stykker der ved kan relæet nemt slå fra.Når at dette er sket er der ikke meget at gøre end at byt til nyt.men men altså det kan osse bare være at remmen er faldet af eller at kullene er slidt op da det passe meget godt med alder hvis altså det ikke er en kulfri motor.

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Jeg tror ikke din vaskemaskine fejler noget , det der er sket tror jeg , er at noget af tøjet er kommet i klemme i dørbælgen og dermed er hængt fast , derfor bliver tøjet rullet sammen i en klump , jeg har selv prøvet det....
prøv at sætte en vask igang , når den kan centrifugerer så er kileremmen intakt..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tak til alle for gode svar.

Det viste sig, at motoren under rystelserne havde mistet sine kul.
Den flinke reparatør fiksede det for under en tusse, og vi kan vaske igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis