Plankegulv på betongulv i udhus

Kan man lægge et massivt fyrretræ plankegulv flydende/direkte oven på et gammelt betongulv ? Der skal selvfølgelig en dampspærre/noget celleplast hen over betonen men projektet skal altså helst ikke fordyres med gulvspånplader eller krydsfiner. 

Baggrund:
Er ved at etablere et vinterværksted i vores udhusbygning fra 1918. Rummet måler ca 3 x 5 meter og har et fhv plant betongulv. Den tidligere ejer har lagt 100 mm rockwool i væggene lige som der på loftet også er isoleret en smule og det hele kan ved behov fhv let opvarmes med en lille varmeblæser.  

For at gøre gulvet mere venligt at stå på kunne jeg godt tænke mig et trægulv men budgettet er begrænset. Har en rulle tyk aflastningsmåtte men da flere af værkstedets maskiner af pladshensyn er på hjul er denne løsning upraktisk

/bjørn

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alm. fyrretræsbrædder kan ikke udlægges flydende!

Måske var gulvspånplader mere velegnede. De skal så nok males - eller endnu bedre lakeres

http://www.novopan.dk/Svømmende-153.aspx
Man kan godt få et lamelopbygget plankegulv som kan lægges svømmende, men er da alt for sart til det formål.

Et billigere laminat klikgulv ville være et bedre valg.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
De kræver altså et underlag de kan sømmes fast på fordi de ikke er formstabile/de vrider sig for meget?

/bjørn

(havde fundet et parti fyrreplanker på den blå som passede til areal og pengepung)

/bjørn

(havde fundet et parti fyrreplanker på den blå som passede til areal og pengepung)

/bjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis der er plads i højden kan du udlægge fyrbrædderne på måske 20 mm tynde krydsfinerstrimler. Som bør være 3 meter lange.
Gulvet holdes så på plads af fodlisterne.

Jeg har lavet det engang i et rum på godt 2x3,5 meter. Brædder i fuld længde!

Men om det går an med dine 3x5 meter ved jeg ikke. Det kommer jo osse lidt an på hvad der skal ske i værkstedet.

Og hvad med "sartheden" som Koluda skriver?

Det kan vel komme an på en prøve
Når man kan have en udendørs terasse i træ, kan man vel også have trægulv i et udhus, bare der er plads til at træet kan arbejde.

Jeg har et lille isoleret skur, det er ikke opvarmet, hvor der er betongulv, her lagde jeg ganske alm 22mm spånplader på, først plast og så nogle lister for at hæve det lidt.
Så bare malet med noget oliemaling, der var i overskud, det har holdt i over 10 år
mvh jens
Værkstedet skal primært benyttes som snedker- eller træværksted. Selv om jeg har/vil etablere sug på de fleste maskiner vil der alligevel altid være en smule fint træsmuld og støv. Et laminatgulv er dermed udelukket da det bliver meget glat når der ligger fint træstøv på.

Gulvspånplader kunne være en løsning - men kønne er de jo ikke.

Krydsfiner-gulvplader kunne være en anden og lidt kønnere løsning. MEGET populært i USA som man kan se hvis man fx googler 'Plywood woodshop floor' ... og da der ikke er tale om mange timers brug dagligt burde det kunne holde i en rum tid

Fandt som sagt et parti brædder i 20 x 136 med endenot. De fleste er kun 3,60 i længden men der burde alligevel lige være nok til at lægge dem 'fra væg til væg' på den korte led.

Højden i rummet er godt 210 og jeg selv er over 180 så der er ikke plads til alverden neden under de 20 mm planker men 18-20 mm tykke strimler burde der vel nok kunne være. Da brædderne skal ligge på den korte led skal strimlerne på den lange led og da de skal være i et stykke er krydsfiner ude af billedet ... hvor stor skal afstanden være mellem strimlerne? 20 mm brædder har vel ikke den store stivhed indbygget


  

/bjørn

Mon ikke en afsstand på 50 - 60 cm ville være passende?
Men du kan jo hurtig lave et forsøg, men hellere for mange "strøer" end for lidt..

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også