spunsvæg i skel skredet ind på min grund

Hej,

Min nabo og jeg fik os en overraskelse i går morges, da vi opdagede at en spunsvæg på ca 2 meters højde, som jeg formoder står i skel, er skredet (væltet) ind på min grund. Skellet måler ca 15 meter og fliserne, som væggen er opført af, er væltet over et stykke på 6-8 meter. Spunsvæggen fortsætter ind mod en tredje nabo, hvis grund også grænser op mod den højereliggende grund.

Mit hus er bygget i 1954 og i bunden af haven (lang smal grund) er spunsvæg opført af knækkede fliser, som holder på naboens grund, som er fyldt meget op, mens min have i den del ligger ca to meter lavere end hans grund. Hans hus er fra 1965 og jeg formoder spunsvæggen er opført dengang grunden er fyldt op og huset er bygget.

Jeg kender ikke den præcise årsag til at fliserne er skredet ud, men det ser ikke umidddelbart ud til at fundamentet er skredet - derimod er fliserne skredet direkte ud og ligger nu på jorden nærmest som de før lå oven på hinanden. Naboens grund skråner ned mod spunsvæggen og jeg vil tro, der sker et ret stort pres af vand og sne mod fliserne. Ydermere har naboen sat et stakit op med pæle, som er banket ca 60 cm ned umiddelbart ud mod fliserne. Det siger sig selv at et skub på stakittet (eller stormstød) som vi jo havde natten til i går vil skubbe voldsomt på stakittet og kunne vride i fliserne.

Flisevæggen stod nærmest lodret inden den væltede - dermed intet fald ind mod jordsiden.

Ødelæggelser: Udskridningen har ødelagt en del beplantning i min have og derudover ligger der en del jord, som er skredet med fliserne ned.

Og hvem skal bekoste en genetablering?
Umiddelbart kan jeg ikke se, at det er min hovedpine, da væggen jo er opført for at holde på min nabos grund, men jeg kan jo tage fejl.

Min nabo vil tage kontakt til sit forsikringsselskab - så vi må se, hvad de siger og om han/vi kan være dækket derigennem.

Nogen, der har erfaringer fra lignende tilfælde eller blot vil give jeres besyv?

Mvh Claus
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det må forsikringen tage sig af, det kan jo ikke være dit ansvar når det er naboens mur.

Det er ikke usædvanligt, at sådan en mur vælter, især hvis den ikke har fald imod jordsiden.
Når den er så høj, bør der nok også være støbt et fundament i bunden.

mvh jens
Det er ikke korrekt at kalde det en spunsvæg, der er en støttemur som ikke er opført efter de normale forskrifter.

En støttemur på den højde skal understøbes, hælde bagover og bagstøbes.

En spunsvæg er normalt lavet af spunsplader der bankes ned i jorden, men kan også være af træ eller beton.

Du skal tage kontakt til dit eget forsikringsselskab og forhører dig hos dem om, hvordan du skal forholde dig. Tag en håndfuld billeder af skaderne og send til dem, så de ved, hvad der er tale om, når du ringer til dem. Dit alibi er selvfølgelig, at du ikke vil risikere, at naboen eller hans forsikringsselskab tørre en regning af på dig eller dit selskab.
Ofte vil ene eget selskab gerne komme med en umiddelbar vurdering, og de sætter pris på, at kunden er på forkant med tingene, så de ikke skal til at bøvle sig ud af en regning, som de i grunden slet ikke skal betale. Så vil de meget hellere give dig et par fif og tips, så du ikke kommer til at sige noget uheldigt.

Hvis modpartens (naboens) forsikringsmand på noogen måde vil pålægge dig ansvar eller udgifter, så må du ikke acceptere noget som helst. I så fald er svaret, at du vil have kravet på skrift og have mulighed for at konsultere dine rådgivere inden du accepterer noget. Forsikringsfolk kan være frække som slagterhunde (de er en del af finanssektoren!).

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

At støttemuren ikke holder længere kan vel kun undre de færreste!
Hvis det er en simpel støttemur opbygget af knækfliser, og i 2 meters højde.. Ja så vil jeg da nærmere undre mig over det har holdt så længe!
Tidligere boede jeg i et hus med en halv meter høj støttemur ud mod vejen. denne mur var fra midt 70'erne og allerede i min tid skrånede den lidt.. den senere ejer skiftede den ud med en støbt mur beklædt m granit..

Ud fra almindelige oplevelser og hvad der ellers er set af tilsvarende støttemure vil jeg gætte på at forsikringen ganske rigtigt fortæller at den IKKE lever op til de bygge mæssige krav der stilles til en støttemur i denne højde og derfor ikke dækkes!
Om det så er din eller naboen der skal betale for en nye.. ja det er straks svært at sige. Hvad er niveauet for det oprindelige terræn?
Du skriver din nabo har fyldt op.. men 2 meter??
Mon ikke sandheden er at din grund er gravet ud/ned og naboens er fyld op.
Altså at I begge har andel af støttemuren og dens effekt?

Hvor jeg bor nu er der klare regler om der ikke må ændres terræn i skel og en halv meter på hver side.. herfra må der reguleres i 45 grader.. Det overholdes i rimeligt omfang og sikrer tildels mod fremtidige nabo stridigheder om støttemure...
I øvrigt må vi her kun terræn regulere 1 meter og et nyere område tæt ved må der kun reguleres med 1/2 meter.

Så vær forberedt på dig og naboen selv må i gang med at betale!

PS. sæt gerne nogle billeder ind, så får du sikkert de mest fyldestgørende svar!

MVH Njord

MVH Njord
Der er flere steder kraftige stigninger i grundvandet..

Hvor jeg bor er grundvandet steget mellem 70 og 100 cm.

Det øger også presset på sådan en svag mur.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Mange tak for jeres gode indlæg.

Jeg har oprettet et galleri med et par fotos af "projektet": http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/521

Jeg tror ikke, der er gravet ud på min / tilstødende grunde, da støttemuren er opført, idet mit niveau i haven er tilsvarende på de tilstødende grunde (det fornemmer I på billederne, hvor man kan se gennem hækkene)

Den del af haven er gammel mose/eng og ganske fugtig, når sneen smelter / kraftig regn.

VH Claus
Støttemuren er tydeligvis ikke bagstøbt, det er absolut nødvendigt, især når den er lodret, man kan ikke se om der er styøbt under muren, men det er også en betingelse for at det holder.
Man kan vel godt sige, at den mur har haft alle odds mod sig.
Som jeg tolker det, så har naboen en tung terrasse, opbygget af marksten, ganske tæt på. Gad vide om ikke den også er sunket, eller er igang med det?
Det nye hegn som du beskrev, har helt sikkert også påvirket stabiliteten negativt.
Der er ikke antydning af støtte bagfra.
Der er ingen dræn at se noget steds. Hvis man bygger vandpres op, bliver materialet også meget mere ustabilt og presser endnu hårdere på den MEGET svage mur.
Under hensyntagen til det mere voldsomme vejr, vi kan se frem til, ville jeg lægge mange dræn langt ind i materialet bag muren, uanset hvad den bliver genopført i, med udløb ud på din grund. Det har jeg set i udlandet, hvor man i udstykninger i bjergområder ofte bygger høje støttemure, selv om de er sat i beton.
Jo mere vand der står bag muren, jo mere kan frost komme til at skubbe og skørne muren.

Jeg misunder Jer ikke det oprydningsarbejde!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Takker for de gode indlæg.

Fik den idé at ringe til de tidligere ejeres søn, som solgte os huset, idet det var et dødsbo.
Han mener, at en tidligere ejer af nabohuset har / har fået opført muren og at nabohaven med tidens løb er lavet om.

Alt andet lige går jeg ud fra, de nye oplysninger er i mit favør. Om min nabo, der har boet i huset i en ti års tid kan få hjælp via sin husforsikring / ejerskifteforsikring står mig uvist. Min gen husforsikring vil ikke røre ved sagen, hvis støttemuren ikke er støbt og udført efter forskrifterne.

Jeg går ud fra, jeg med rette kan forlange støttemuren genetableret efter gældende forskrifter og kan se på det hele, der bliver tale om et mindre entrepenørarbejde / gartnerarbejde.

Vh Claus
Man skal vel også lige overveje værdien af et godt naboskab??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis