Fodlister i huset

Jeg skal til at sætte nye fodlister og innfatning op i næsten hele huset.
Hvordan er det bedst og nemmest ???
Vil købe alt nyt og malet måske i Jem og Fix.
Regner med at starte med alle døre og bruge sømpistol ???
Alle mine fodlister skal gøres fast i elementer ( lega) Hvordan ??
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med gerigter ved dørene.

Fodlisterne kan monteres med en klat montagelim og/eller sømpistol.

Har selv købt de malede fodlister 65x14mm fra Jem&Fix og opsat i hele vores hus. Jeg har dog måtte male dem senere hen, selvom det kun er to år siden, for fruen købte et uoriginalt mundstykke til vores støvsuger, der gav sorte streger på alt hvad det ramte! Men så har jeg da bevis for at jeg kommer helt ud i krogene, når jeg støvsuger :o)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Færdigmalede girekter og fodlister er noget l...

For det første kan malingskvaliteten være meget ringe. Men den har jo selvfølgelig den fordel, for fabrikanten, at den skjuler de mange knaster! .o)

Hvis du vil slippe lidt nemt så grunder og knastlakerer du selv listerne, måske osse 1. gang maling - inden forarbejdning og opsætning. (Evt. osse spartling hvis det absolut skal være).

Og ja, girekterne først.
Afstregning på karmen, hver gerekt streges af og tildannes efter mærkerne på karmen. De to sidegerekter fæstnes først, husk lim i gearingssnittene, topgirekten lægges i og der fastsømmes hele vejen rundt. Slutteligt sammenholdes de 2 gearinger med et søm fra oven og ned i hver sidegirekt. (Altså en slags skjult sømning). Overskydende lim aftørres.

Fodlisterne bør limes i alle samlinger.

Spartling og slutmaling. Højglansmaling hæmmer nedslidningen og letter rengøringen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, nogle formalede lister kan være noget møg, specielt dem der er folieret så undgå disse.

Men er det malet lister, og ikke de billige lavet af kinesisk tempelfyr, eller lamineret MDF, så er det ikke så ringe en bund af male på, for efter opsætningen bør fladerne lige rendes over med en god maling til slut alligevel.

Der kan også være forskel i farve på gerichter og paneler, hvis ikke disse er produceret samme sted.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også