Fjernevarmeveksler - hvordan hæves fremløbstemperaturen?

Hej,

Jeg har vekser (Redan Akva Vita Lux) til fjernvarmen og jeg kan ikke få fremløbstemperaturen til mine radiatorer over ca. 40 grader.

Fremløb på fjernvarmen er ca. 80 grader og min afkøling ligger på ca. 43 grader (ved en gennemstrømning på ca. 60l/time), så umiddelbart ser jeg ikke nogen problemer der.

Men uanset hvordan jeg stiller på anlægget, så kan jeg ikke få fremløb til mine radiatorer højere end ca. 40 grader.

Burde jeg ikke kunne opnå en fremløbstemperatur på mindst 60 grader med en veksler og fjernevarmefremløb på 80 grader? Er der nogen gode bud på hvad problemet kan skyldes?

Jeg kan trække mere energi (det siger måleren ihvert fald) ud af veksleren ved at skrue  på cirkulationspumpen og ændre returbegrænser-termostatventilen på fjernvarmen til veksleren, men resultatet er stadig kun en fremløb på ca. 40 grader og så selvfølgelig en højere gennemstrømning i veksleren.

Kan jeg ved en fejl have fået monteret en veksler der er konfigureret til gulvvarme?

Problemet har altid eksisteret siden jeg fik opsat veksleren, men milde vintre og brug af brændeovn har gjort at jeg aldrig har fået addresseret det.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du en shunt siddende der blander temp ned mon?

Elektronikteknikeren
Har du prøvet at rense snavsfiltert, ellers sidder der en ravi på din retur som føler over fremløbet, den burde du kunne hæve temeratur på, ellers prøv at give. Den en med hammeren,
Har du prøvet at rense snavsfiltert, ellers sidder der en ravi på din retur som føler over fremløbet, den burde du kunne hæve temeratur på, ellers prøv at give. Den en med hammeren,
Er der ikke noget galt i dine oplysninger.

Det lyder da helt forket at din fremløbstemperatur er 40 grader når din afkøling er 43??
Hvordan hænger det sammen - kan dine radiatorer afkøle vandet til under frysepunktet?

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Hehe, nej :-)

Det er fremløbstemperaturen til radiatorerne der er ca. 40 grader mens forskellen mellem fremløb og retur på fjernvarmen er ca. 43 grader.

Afkølingen i min egen varmekreds (differencen mellem fremløb og retur til radiatorerne) er kun ca. 5-7 grader.
Jeg har kun snavsfilter i fjenvarmekredsen, og jeg kan sagtens opnå et flow på 500l når jeg tapper varmt brugsvand, så jeg har egentligt frikendt snavssamleren.

Der sidder en termostatventil (Danfoss TC200) på fjernvarmeretur på min veksler, med en føler på fremløb til radiatorerne. Jeg kan høre den begrænser flow af fjernvarmevandet i veksleren, når fremløb til radiatorerne bliver ca. 44 grader og termostatventilen er indstillet til 6 (og jeg kan aflæse at den gør det via ændring i flow). Ved en indstilling på 4-5 begrænser den flow til en fremløbstemp på ca. 40 grader.

Iflg manualen så skulle 4=45grader, 5=55grader og 6=65grader, så noget peger på at termostatventilen og/eller føleren er defekt eller forkert. Mit bedste bud er, at en af delene evt er beregnet til gulvvarme.

Det er bare en ret dyr fornøjelse at få de to dele skiftet, hvis det ikke er der problemet ligger - og umiddelbart ser de ud til at virke som forventet. Tallene passer bare ikke :-(
Jeg har en fjernvarmeunit magen til. Det anlæg er slet ikke beregnet til en høj fremløbstemperatur i det lukkede anlæg. Jeg har pt en fremløbstemp. på 32 gr.(ventilen står på 1,3) Når det er rigtigt koldt så kommer jeg måske op på 37 gr., men så koster det også over 60,- om dagen. Jeg har 2 gulvvarmeområder i huset hvor fremløbstemp. ikke skal være ret meget over 30 gr. Selv om ventilen viser at den kan gå op til 65 gr., så betyder det ikke at anlægget kan nå der op. Min bil kan heller ikke køre 240 km/t selv om speedometeret går så højt op. Mit hus´ varmeindex eller hvad det nu hedder svarer ca. til C, bruger ca. 10,5 Mwh (138 m2)
Jeg har kun almindelige radiatorer, så derfor har jeg brug for den højere fremløbstemperatur. Veksleren burde sagtens kunne veksle de 78grader fra fjernvarmen til et fremløb på 55grader eller højere.

Unit'en kan både fås konfigureret til gulvvarme og til alm radiatorer, og fremløbstemperaturen er forskellig ved de to anvendelser.

Her i de kolde måneder ville jeg synes at et fremløb til radiatorerne på 55-60grader ville være at foretrække.

Mit anlæg er til radiatorer. Gulvvarmen er kommet til senere. Det er kun i direkte anlæg at man går over 40 gr. i fremløb. Mine radiatorer er max. 28 grader på det varmeste sted, det giver 21-22 grader. Hvis du fik dem op på 60-70 grader så får du da over 30 grader i rummene. Har du overvejet at sætte glas i dine vinduer?
Er dit hus dårligt isoleret eller skal de helst være 26 gr.? Mine naboer er gamle og skal helst have 26 gr., De har ikke gjort noget ved huset rent isoleringsmæssigt, men de bruger også næsten 3 gange så meget som vi gør. Må tilstå at jeg også har brændeovn, men jeg bruger kun for 300-400 kr. briketter om året. Jeg har brændeovnen fordi gulvvarmen reagerer for langsomt.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis