Fjernevarmeveksler - hvordan hæves fremløbstemperaturen?

Hej,

Jeg har vekser (Redan Akva Vita Lux) til fjernvarmen og jeg kan ikke få fremløbstemperaturen til mine radiatorer over ca. 40 grader.

Fremløb på fjernvarmen er ca. 80 grader og min afkøling ligger på ca. 43 grader (ved en gennemstrømning på ca. 60l/time), så umiddelbart ser jeg ikke nogen problemer der.

Men uanset hvordan jeg stiller på anlægget, så kan jeg ikke få fremløb til mine radiatorer højere end ca. 40 grader.

Burde jeg ikke kunne opnå en fremløbstemperatur på mindst 60 grader med en veksler og fjernevarmefremløb på 80 grader? Er der nogen gode bud på hvad problemet kan skyldes?

Jeg kan trække mere energi (det siger måleren ihvert fald) ud af veksleren ved at skrue  på cirkulationspumpen og ændre returbegrænser-termostatventilen på fjernvarmen til veksleren, men resultatet er stadig kun en fremløb på ca. 40 grader og så selvfølgelig en højere gennemstrømning i veksleren.

Kan jeg ved en fejl have fået monteret en veksler der er konfigureret til gulvvarme?

Problemet har altid eksisteret siden jeg fik opsat veksleren, men milde vintre og brug af brændeovn har gjort at jeg aldrig har fået addresseret det.

Hej, Jeg har vekser (Redan Akva Vita Lux) til... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ErikP på 28 dec 2012 17:23
Det er kun i direkte anlæg at man går over 40 gr. i fremløb. Mine radiatorer er max. 28 grader på det varmeste sted, det giver 21-22 grader. Hvis du fik dem op på 60-70 grader så får du da over 30 grader i rummene. Har du overvejet at sætte glas 
hvor varmt vandet er i radiatorene er ikke det eneste der afgøre hvor varmt rummet bliver, størrelsen på radiatorene har lige så meget at sige, og hvis de ikke er særligt store, skal vandet være varmere for at holde varmen.

Vores radiatore i vores hus fra 1965, bliver nemt 45-55 grader når det er godt koldt, vi har godt nok gasfyr, men det skruer selv op for fremløbstemp, jo koldere det er udenfor..

Også er der behøver ikke blive 30 grader i rummet bare fordi fremløbstemp er høj, termostaten skal nok sørge for at rummet holder den rigtige temperatur.

Smid gerne et par billeder op af din ventiler og din unit. SÅ er det lettere at se for sig :-)

Du burde kunne holde 65 grader uden problemer. Veksleren er standard og der er ikke forskel på alm. og gulvvarme.
Kører din pumpe max?

Bare et godt råd fra mig til dig...
Martin Osbæck Schønemann
www.schoenemanns.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis