Nød løsning af lapning af tag

Hej lds'ere.

Først, glædelig jul

Her da vi havde snestorm for nogle dage siden, var det ikke kun min indkørsel der skulle fjernes sne ved.
Jeg var oppe på loftet og kigge, hvor jeg kunne se der kom sne ind rigtig mange steder, jeg fjernede det jeg kunne komme til. Da det i det efterfølgende døgn smeltede kom der vand ud fra inddækningen ved et tagvindue og der er trukket lidt vand ud under et fodpanel i et værelse på 1.salen. Dette skyldes at jeg ikke har kunne fjerne sne som ligger mellem skrå vægge og tag tror jeg.

Jeg er imellem tiden blevet enig med mig selv om at skifte taget ud til foråret og dermed få et undertag også :-)
Det er ingens skam at skifte det, da det er et gammelt tegl tag uden undertag.

2 spørgsmål.

- kan jeg som nødløsning indtil foråret understryge med PU skum? Og hvad skal jeg bruge til overstrygning?
Husk det ikke behøves at være pænt eller holde længe.

- skal jeg være bange for der kan trække vand ned i stueplan? Min etageadskildelse er betondæk.

Info: murermester villa fra 1948, gammelt tegltag med dårlig vedligeholdt under/overstrygning, intet undertag.

På forhånd tak :-)

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

vil foreslå dig en tagfugemasse i stil med den her

http://www.danalim.dk/produktkatalog/byggeri/fugemasser/tagfugemasse-559/

ved ikke lige hvad den koster i de større byggemarkeder, men Harald har den da til 68,-

http://www.harald-nyborg.dk/p4297/tagfugemasse-300ml-transparent
(den fåes i flere farver, men hvis det bare er til en midlertidig nødreperation så er det vel bare et spørgsmål om at billigst er bedst)

har selv i forbindelse med mit arbejde lavet en del nødreperationer af gamle tegltage med sådan en tagfuge ... den er utrolig stærk og rimelig nem at arbejde med. har flere gange limet flækkede tegl sammen ved lige at trække stykkerne lidt fra hinanden så jeg kunne klemme en stribe fuge ned i revnen og så presse det sammen igen. og det kan også nemt bruges til at tætne mellem to tegl hvis understrygningen mangler ...


Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Så længe du bare kommer over vinteren, er det største problem nok overstået.

Det er hovedsageligt et problem med fygesne og slagregn, man har pga. manglende understrygning, ved normale vejrforhold er det meget begrænset hvor meget det betyder, så drop alt for mange tiltag, og spar hellere pengene til udskiftning af taget her til forår/sommer, og vælg så et nyt tag af god kvalitet.
Har før set polakker anvende PU skum for at tætne tag. Jeg skulle hilse og sige at det ikke er vandtæt!

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio, PU skum løsningen er hermed lagt på hylden :-)

Koluda - Det er selvfølgelig rigtigt at man ikke skal smide for meget tid og energi i det, heller ej penge.
Det var nu bare for at sikre at der ikke kommer fugtskade i det ene værelse på 1 salen, hvor jeg lige har monteret nyt gipsloft.

Mht. kvalitet på nyt tag, regner jeg med noget Randers tegl, glaseret.

Men vil rigtig gerne have svar på mit sidste spørgsmål, om jeg skal være bange for underetagen?

 

Annonce
Generelt nej, der skal meget fygesne til for at skabe et problem, og hvis ellers vejret vender nu her vil sandsynligheden for dette være væk, men er det til at komme til indvendigt fra, så er det da til at tætne indvendigt hvor problemet er, specielt hvis det er i et begrænset område, kan du feks. bruge understrygningskit på patron.

Er det et større område, kan sikring evt. foretages med et par masonitplader, som så "vander" af udover facaden.

Men der skal en del til for at det ligefrem render igennem et betondæk.

Tusind tak for jeres svar, og specielt til Koludabyg :-)

Jeg køber et par patroner, tætner hvor det er værst, håber på der ikke kommer mere fygning i år og så står den ellers på undertag / tegltag til foråret.

Godt nytår

 

Var så lidt, og i lige måde...

Nemlig kendus.

Du havde vel ikke i fuld alvor tænkt dig at understryge en tagbelægning der skal nedrives til foråret?

Hvis du var li'så doven som undertegnede beregnede du den teoretiske risiko for flere snestorme i denne vinter.
Og om vindretningen mon ville være anderledes en den forrige.

MINE beregninger ville med sikkerhed vise at enhver form for understrygning ville være ganske malplaceret! 



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis