Kabel til nedstøbning i beton

Nogen der ved hvad forskellen er på alm kabel og et til nedstøbning?
Altså udover at 99procent af det kabel man køber er mærket med "uegnet til nedstøbning" . De fleste må jo mures ind, så hvad er forskellen når det bliver lagt i vibreret beton? Hvad kan der ske?

Mvh

René
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Såvidt mig bekendt har det noget med kablets mekaniske styrke at gøre, muligvis kombineret med vibrationerne som kan komme ved støbning.
Når der smaskes ekstreme vægt-mæssige mængder udover et sådan kabel, skal det jo have en vis styrke, hvilket med garanti er forbundet med ekstra produktionsomkostninger, ved netop fremstilling af kabel.
Ok, var lidt min egen tanke også, jeg har bare ikke kunne få bekræftet det.
Tænker bare at hvis jeg smider et kabel inden støbning langs kanten af huset og får 10cm beton oven på, det kan jeg simpelhen ikke tro skulle skade det, men måske når beton tørre op det måske kan trække det.
Onkel harald har masser af kabel, men det må ikke nedstøbes, til gengæld har jem & fix noget som godt må, og jeg kan ikke se forskel. :-)
El-kabler skal/må slet ikke indstøbes!

Derimod indstøbes tomrør som fastholdes under støbningen. Og iøvrigt kan holde til intensiv vibrering og beton der falder fra stor højde.

Alternativt trækkes kablerne uden om bygningsdele af beton.
Hvad er så kravet til tomrør? Står det defineres hvad det skal kunne holde til?

Tænker et alm 5/8 flexrør jo nok ikke er godt nok..;-)
Det er ihvertfald ikke særligt skægt at stå i dagevis for at hugge ned til et beskadiget tomrør.

Jeg ved ikke hvad der findes af godkendte flex-rør.
Stive rør, evt. bukkede eller med kabelbøjninger, tætnede for betonslam, fastgjort f.eks. til armeringen så de ikke flyder er nok hvad der skal til!
Alm. stive elektrikerrør må heller ikke bruges, så vidt jeg husker. De knuses alt for nemt af vibratoren!

Hvis du er smart lader du den aut. inst. om arbejdet. Så er det ham der må hakke beton - hvis uheldet, eller inkompetancen, er ude! :o)
Annonce
Jeg er nu selv elektriker af baggrund, men er nu lang tid siden jeg har gået på pladser hvor man støber osv. Var nu også mere for at få baggrunden hvis nogen havde den, for synes ikke helt det er til at finde. Der står også altid kun"ikke egnet til vibreret beton" hvad hvis det er elv niveaulierende og dermed ikke vibreret?

Tak for gode input indtil nu.

Tror jeg må prøve at ringe til en kabel producent.

Mvh

Rene
Nu er det godt nok snart en generation siden jeg lavede den slags arbejde - og der er sket meget siden da.

Nu er det jo blevet moderne at undvære slidlaget - det var det ikke den gang.

Vi lagde altid stive elektrikerrør over betonpladen og i slidlaget og så vidt muligt ude ved muren - så kunne de ikke tage skade af en vibrator. Flexrør er noget fanden har skabt :-)

Og så trak vi i øvrigt ikke kabel i - men bare ledninger - men det er jo heller ikke moderne :-)

Ofte er indstøbning og indmuring af kabel et rent pris/konkurrencespørgsmål på grund af den ekstra tid det tager at lægge rør - men det er jo ikke derfor i dit tilfælde at du vil indstøbe kabel.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det handler bare om jeg ville trække nogle kabler rundt til udendørs belysning og stikkontakter og ville jo være nemt nu. Det beton jeg får er ikke vibreret, men aner ikke hvad det så er for noget. Dog står der på alt kabel jeg har at det ikke må nedstøbes i vibreret beton, og her kunne jeg godt tænke mig at få baggrunden for dette og selvfølgelig om jeg må ligge mine kabler ned nu det ikke er vibreret? Er jo bare svært at vurdere når jeg i første omgang ikke ved hvorfor de ikke anbefaler i vibreret i første omgang.
Rør ved jeg godt er smartest men også mere besværligt, og da jeg har ledere nok med rundt til det jeg vil lave, så er det ikke nødvendigt med udvidelse senere.

Mvh

Rene
Jeg er ligesom EISOE også af den gamle skole, så jeg havde da også valgt rør fremfor kabel (kunne eventuelt trække kabel i røret bagefter).
Du kan ikke gøre noget ved en i fremtiden knækket leder, uden at hugge væggen op, eller lave en udvendig installation...

Og når det nu er til dig selv ville jeg da bestemt bruge både livrem og seler, også selvom det koster lidt mere, både i tid og penge. 

Jeg kunne en da godt finde på et bruge jernrør (ved godt de ikke er af jern mere) bare for at gøre det ekstra godt 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg har nu også trukket i rør til edb, antenne osv , men ser nu ikke nogen grund til at skulle udvide min udendørs installation. Selvfølgelig hvis en ledning bliver boret over, så er det noget lort, men sådan er det jo også hvis et rør er mast.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis