Kabel til nedstøbning i beton

Nogen der ved hvad forskellen er på alm kabel og et til nedstøbning?
Altså udover at 99procent af det kabel man køber er mærket med "uegnet til nedstøbning" . De fleste må jo mures ind, så hvad er forskellen når det bliver lagt i vibreret beton? Hvad kan der ske?

Mvh

René
Nogen der ved hvad forskellen er på alm kabel og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Gad vist rene2 om du blot leder efter en undskyldning for at indstøbe de kabler.

Selv uden elektrikkerbaggrund  er jeg ret sikker på at uanset HN eller j&f så er ingen almindelige kabler beregnet til indstøbning. Div. kapper og beskyttelse iøvrigt er slet ikke kraftige nok.
Om kraftigere forsyningskabler er forstærkede så de kan indstøbes ved jeg ikke!

Men det er osse li'meget. For det er jo det rene pip at indstøbe elkabler i betonkonstruktioner. Hvorfor skulle man overhovedet gøre det? Dels kan de ødelægges under støbning eller efterfølgende ved revnedannelse i støbeskel. Eller gennemboring. Og der er efterfølgende meget bøvlet at reparere kablerne.

Du kan ikke sammenligne beton og murværk. Og indmuring af kabler forekommer forekommer stort set aldrig. Derimod fræses riller i murværket hvori kablerne, eller rørene, efterfølgende indlægges. Kablerne udsættes ikke for nogen belastning.

Og endeligt. Rørene MÅ ikke blive mast. Det er derfor man anvender særlige rør.
Den omhyggelige GDS-er sikrer sig osse umiddelbart efter udstøbning og afforskalling at rørene ikke er beskadigede. Nemlig ved testtrækning af f.eks. søgefjeder eller lign. gennem rørene. Således at eventuel ophugning kan ske umiddelbart  i råhuset. Og ikke om 3 måneder når finisharbejderne er i fuld gang!
Har jeg ret i?

Leder ikke efter en undskyldning, mere et svar. ;-) Jeg er jo fri til at gøre hvad jeg vil, og kabler der bliver støbt ind i konstruktion har jeg da set mange gange, så helt ude i skoven er det jo ikke.
Nu var spørgsmålet jo også bare hvorfor vibration beton er så meget værre.
Et kabel som dette mål jo godt indstøbes som jeg læser det men ikke i vibration beton.
http://www.waskoenig.dk/produkter/halogenfri-installationskabel/n1xz1-j/15-25.html
Tænker bare hvorfor mon? Det er uden inderkappe så kan ikke være det som er årsagen.
Om det så er for at spare tid, så er svaret da ja, men ikke på bekostning af hvad som helst. ;-)
Det er ikke et svar på dit spørgsmål

men hvorfor støber du ikke et 16 / 20 mm gulv-pexrør ned i hvor du senere kan trække kablet igennem.

Sådan et pex er jo netop godkendt til vibreret beton og må formådes det kan holde til betonen...

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nu skal der jo være gemytlighed til stede - her i forumet. 

1. Hvor mange steder og hvor mange kabler har du set indstøbt i betonkonstruktioner. Og hvor. Og i hvilke konstruktioner. Og bygningstyper. Faktisk. Reelt. Antalsmæssigt  ???

2. Og kablerne må ikke indstøbes i beton der vibreres. Fordi de ikke med sikkerhed kan holde til det. De bliver nemlig knust, beskadiget, revet over. Og i detheletaget ødelagt. Måske!
Når du nu har set så mange kabler blive indstøbt! Så må du jo osse vide hvordan en vibrator ser ud. Specielt en stavvibrator. Kan det på nogen måde undre dig at sådan en fætter kan ødelægge alm. installationskabler.

Endeligt er det jo lidt mærkeligt at du har set mange indstøbninger af kabler. Medens undertegnede der har udstøbt massevis af beton på indtil flere kontinenter. (Ja, ikke på selve kontinenterne, men normalt i en en eller ande støbeform jo). Stort set aldrig har set det!
Bla. på en større hotelprojekt henne i udlandet har jeg indstøbt kilometervis af rør for el- og svagstrømsinstallationer. Og jeg kan forsikre dig for at el-entreprenøren på den hårde måde lærte hvad stavvibratorer kan gøre ved for dårlige rørkvaliteter eller for dårligt udført rørarbejde i det hele taget.
Faktisk tjente vi i starten ret gode penge ved at udleje vores betonhuggeudstyr til ham!  :o)

Men selvfølgelig må du gøre lige hvad du vil med dine kabler!
Det er jo heldigvis kun guderne der kæmper imod den dumhed som politiet tillader. Eller hvordan det nu er der!

Og husk nu det med gemytligheden! 

Kabler må gerne indstøbes i beton hvis de er bygget til formålet. Men her skal der skelnes imellem beton og vibreret beton; som Sitting Bull er inde på kan kabler ikke tåle de påvirkninger vibratoren bidrager med.

Grunden til at ikke alle kabler kan tåle beton er fordi hærderne efter sigende skulle være så aggressive at kappen ikke kan tåle det.
Annonce
Hej René

Der er ingen standardgodkendelse for kabler.
De godkendes i det land hvor de produceres til det formål producenten har bestemt.
Du kan ikke finde noget om det i diverse bekendtgørelser, reglementer ol. - så derfor:
Du skal følge fabrikantens anvisninger.

I gamle dage brugtes næsten udelukkende det af NKT producerede PVIK og PVIKJ - de kan stort set bruges ALLE steder medmindre der er risiko for gnaverangreb eller ekstreme varmeforhold.

I nyere tid er der kommet andre typer - og så er man på herrens mark - så læs og følg fabrikantens anvisninger. Så gør du ikke noget forkert.
Du spørger hvad der kan ske... ja - hvad sker der når noget ikke er dimesioneret til det man udsætter det for?

Som nogle har nævnt - et tomrør er en god og billig ide under alle omstændigheder.

~ Buch

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

@Sitting bull

Nu kan det godt være jeg er blevet misforstået eller jeg ikke har formuleret mig korrekt, men mente ikke jeg har lagt kabler i hvor man har vibreret bagefter, eller rettere typisk har jeg ikke været der mens der er støbt, ved bare jeg har lagt kabler og næste gang var der støbt, hvilken beton osv aner jeg intet om. Så er ikke fordi jeg tvivler på man ikke må det, mit spørgsmål gik bare på om der var en guideline for hvornår et kabel måtte og hvad årsagen til det ikke må ligge i vibreret beton var. Jeg kan jo så forstå det er fordi den "vibrator" dasker rundt i det hele og det så er grunden hvilket giver mening.
Det beton jeg selv får skal ikke vibreres, så her ser jeg ikke nogen grund til jeg ikke må ligge kabel direkte i, hvis kabel er godkendt og det er det jeg har lyst til.
Det var nu ikke for at være flabet eller andet, hvis det har lydt sådan, var bare nysgerrig for hvad årsagen var til lige grænsen ofte var vibreret beton.
God jul :o)
 
@Steinaa og Buch, godt så, mente nok jeg ikke var helt forkert på den, men regler osv ændre sig jo hurtigt så man skal jo altid være åben for andre meninger og holdninger.
Jeg håbede måske bare at der var en måde man kunne se på et kabel, feks dobbelt kappe eller lign. hvad det måtte, men kan godt se nu med alle de nye type betegnelser, samt nye leverandører at det er en jungle, og svaret på vibreret beton er jo så pga den vibrator og måske kemien i beton.
Så tak for input alle sammen.

mvh

\René
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis