Kælder, indvendig isolering/udbedring af kældervægge.

Væggene i kælderen i gammelt hus har været pakket ind i flamingo og træ i 20 år. De er nu væk og væggene ser egentligt ok fine ud. Ingen skimmel men en del salt-udtræk. Kælderen skal ikke bruges til beboelse og er opvarmet til ca. 17 grader her om vinteren.

Jeg  tænker på at sætte noget nyt på de rå vægge som nu er grimme også for at holde på varmen. Så har jeg googlet disse "indeklimapladder" fx SkamoPlus og MicroTherm men de er jo monster dyre. Er der andet (billigere) som jeg kan sætte op og som ikke vil skade min kælder?

Jeg ved godt at kældervæggene ikke har godt af at være pakket ind, men jeg tænker at de jo har kunne tåle flamingo/træ i 20 år, så må man kunne finde et sundere materiale i dag som ikke giver problemer.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke nøjes med at få dem pudset op, så væggene fremstår pæne ??

Da vi flyttede ind for ca. 10 år siden, var vores vægge i kælderen også beklædt, med resultatet at det var mug i 2 hjørner, samt en træls lugt. Vi fjernede alle forsats væggene. Pudsede væggene op og malede dem. Det er nu ca. 4 år siden, og de fremstår stadig flotte påtrods af det er 50´er kældervægge udført i meget leret jord.
Man kan få nogle højisolerende gasbeton blokke man kan klæbe op på væggen. Måles de med f.eks. cempexo opnås en helt åben og åndbar overflade som fugten kan diffusere ud igennem.

Elektronikteknikeren

Det er ikke helt rigtigt at sige at: "kældervæggene ikke har godt af at være pakket ind"
Dels kommer det jo an på indpakningen og dels tager selve kældervæggen sjældent skade. Det gør derimod indeklimaet og  isolering ofte - i form at fugtdannelse mv.

Og så er der lige det med varmetabet. I en kælder. Alt efter "høj kælder", 3/4 kælder eller fuld jorddækning så er varmetabet altså relativt beskedent fra en kælder. Og i nærværende tilfælde hvor temperaturen holdes på kun 17 gr. så er det tvivlsomt om efterisolering overhovedet er rentabelt.

Gregeren.
De der højisolerede gasbetonblokke. Ku' du ikke fortælle lidt mere om dem?
For er der noget denne verden trænger til så er det nogle velegnede diffusionsåbne isoleringsmaterialer til indvendig efterisolering af kældervægge. Osse i den grad.

Mht. Skamo+ så ved jeg ikke hvad de koster. Men de er jo nærmest "lavisolerende", Lambda værdi: 0,062 W/mK, den rene jammer her i moderne tid.
Endvidere er deres brochurer og anprisninger løgnagtige. Tenderende til ihvertfald!  :o)



Det er disse: http://www.ytong.dk/dk/content/multipor_innendaemmung_wi.php

Elektronikteknikeren
Annonce
Tak for det!

Det forekommer umiddelbart som en langt bedre isoleringsevne end ovenfor omtalte materialer.

Men hvad Lamda10dry egentlig er udtryk for ved jeg ikke.
Ihvertfald udtrykker Rockwool varmeledningsegenskaberne af deres materialer som LambdaD.

Der skal nok være noget fusk et eller andet sted. :o)
Dejligt det er jo en lidt anden pris http://www.byg-til-lavpris.dk/shop/multiplader-567c1.html?gclid=COSQ7sTqvLQCFY-6zAodOWwADQ

Jeg vil kontakte dem og spørge til isoleringsevnen. Vender tilbage.
Selvfølgelig er det en anden pris. Det er jo ikke samme produkt. .o)

Det du skal finde prisen på er:

Ytong Multipor
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også