pillefyr

Hej og god jul
er blevet ejer af et pillefyr ling duo 25, og det køre ganske udemærket, det er indstillet umiddelbart som standardt, men går og justere lidt på de forskellige tider, altså snegle tid, hvor tit sneglen skal køre og så videre.
lige nu står den sådan, kedeltemp. 70 grader, tid sneglen køre 7 sek, tid sneglen ikke køre 45 sek og når den når 70 grader går den i standby i 20 min.
nogen der har et andet forslag, hvordan køre jeres?

hilsen Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv stokerpro.dk der er nok nogle der kan hjælpe

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Jeg har noget antikveret materiel, en forhadt Salamanderkedel med en latterlig TB-mini brænder
Min erfaring er, at det er uhensigtsmæssigt at lade fyret gå i pause eller hvad man nu kalder det.
Jeg indstiller mit anlæg til, at det kører kontinuerligt uden pauser. Jeg sætter termostaten på 90 grader og sænker indfyringen, det du sikkert kalder snegle tid, så lavt, at temperaturen ikke kan komme op på 90 grader. Jeg holder omkring 60 graders kedeltemp. og 70 en modbydelig dag som i dag.
Min oplevelse er, at jeg sænkede mit forbrug med noget omkring 20% ved den manøvre.
Men ellers skal jeg ikke klåge i moderne fyr som dit. Mit hører til i fortiden og der er ikke alt muligt automatik og lir, og det der var på mit er pillet fra, så jeg kører det 100% manuelt.

Med venlig hilsen
ktm

ok tak for svar.

ja man kan nok ikke helt samligne en ældre salamander med den her 100%, men nu du siger du sænkede den med 20% hvad bruger du så i døgnet af piller?

hilsen henrik.
Det med hvor meget jeg bruger i døgnet, er lidt bøvlet. Som i går, hvor himmel og hav stod i et med fimbulvinteragtige tilstande, bruger jeg mere, end i dag, hvor det er stille med tendens til lidt sol.
Men lige nu i denne tid handler det om ca. 50 kg pr. dag.
Jeg varmer 300 m2 middelgodt isoleret bolig op for ca 8 tons piller + 1 ton træbriketter for primært hyggens skyld.
Tidligere har jeg grundopvarmet mit værksted på 112 m2, hvilket har kostet et par tons yderligere.
Jeg har været oppe på 16 tons, inden jeg fik styr på sagerne med røgvender og udpinsel af indfyring og pausefyring.

Med venlig hilsen
ktm

jasynes sgu godt nok at det tager tid og finde de rigtige indstillinger, men jeg kan se at jeg ikke rammer helt ved siden af, og konen er ligeglad bare der er varme.
Annonce
Hvor meget bruger du i denne tid og hvor meget varmer du op?

Med venlig hilsen
ktm

jeg varmer godt 180 kvm op, ikke særlig godt isoleret og forbrugsvand, bruger et sted imellem 24 og 32 kg i døgnet, idag har jeg så sænket den lidt fordi vejret er rimelig mildt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis