Køb af jordstykke

Jeg ønsker at købe et stykke jord der bliver udstykket fra et nedlagt landbrug. Men jeg har erfaret at en sådan handlen ikke bare er lige til.

Jeg har et hus, men for at ’sammenligge’ jordstykket med min ejendom kræves endten
1) det ligger op til den anden gruden, eller
2) arealet af min grund er minimum 20.000m2

(1) er slet ikke tilfældet, og min gund er kun godt 15.000m2. Jeg har derfor overvejet følgende lidt alternative mulighed:
Køber en nedlagt ejendom på landet, med et areal >20.000m2 og (et faldefærdigt) hus, for derefter at ’sammenligge’ jordstykket med denne ejendom. Jeg agter ikke at bo i huset på den nedlagte ejendom.

Er der nogen der har erfaringer med den slags. Eller andre måder man kan 'kringle' det på.


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne det ikke være en god ide at kontakte en bolig advokat og lige få en hurtig snak omkring dette. De små penge det vil (set i det store hele) kan sikkert være givet godt ud, da han evt også kender nogle små tricks og sådan
Er det en fordel for dig at få det lagt sammen? Skal du bygge på tværs af skel eller er der en anden grund til at du ønsker det sammenlagt?

Jeg drøftede det med en advokat hos Landbo Nord. Det var hende der nævnte det kun kan lade sig gøre hvis min ejendom er på min 2HA.
Førhend har det vist været endnu mere restiktiv, men som landbrugsdriften er blevet meget mere industriel, er det blevet muligt at tilkøbe løse jordloder som ikke grænser op til bedriften.
 
Jeg er opmærksom på evt. bopælspligt, det må der ikke være. Man skal også være opmærksom at der ikke opstår bopælspligt når grunden udvides.

Det er muligt jeg anvender sammenlægnings begrebet forkert. Hensigten er blot at stå som ejer af den ene matrikkel for at kunne købe matriklerne som udstykkes fra det nedlagte landbrug.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis