Støj fra Altech / Pettinaroli gulvvarmesystem

Hej Alle sammen

Jeg fik August overdraget nøglerne til et sprit nyt hus med fuld gulvvarme. Installationen er af mærket ALTECH, som skulle være det samme som Pettinaroli?

Jeg har siden dag et haft problemer med støj i form af klikken fra retur-termostaten: 

Klikkende returtermostat

Problemet opstår fordi styringen ikke kalder kontinuerligt på varme, men lavet impulsregulering. Derved starter og stopper pumpen ofte. Når pumpen eksempelvis stopper, så opbygges der varme, og ventilen lukker. Når pumpen igen starter, så falder temperaturen, og ventilen begynder at åbne. Hver gang med den klikkende lyd, som i kan høre i klippet. Jeg har fået termostaten udskiftet 3 gange uden forbedring.


Mit andet støjproblem er relaterede til "telestaterne". De "klikker" hver eneste gang de lukker for en kreds. Her aner jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre: 

Klikkende Telestat - 1
Klikkende Telestat - 2


Er der nogen der har forslag til afhjælpning af støjproblemerne? Det forplanter sig til det meste af huset, så det er til ret stor gene! 



 Mvh Thomas

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er vel egentlig kun en måde at stoppe det klikkeri på, få hele anlægget ændret til det mere traditionelle system, hvor pumpen køre kontinuerligt ( går ud fra at det er cirkulations pumpen du mener ) Jeg tror ikke det er en besparelse at den starter og lukker hele tiden, da så vidt jeg ved bruger en elmotor mere strøm i opstarts momentet. Derimod ved jeg at den hurtigere slides op af alle de start og stop.
Ting kan også laves lidt for tekniske / omstændige.
Og så nogle af de traditionelle thermostater til gulv varme der ikke styres af et eller andet "smart" system.
Lydene fra returtermostaten lyder mere som noget der opstår når rør udvider sig eller trækker sig sammen og som ligger for tæt eller, klemt mod andre bygningsdele. Det passer jo også med hvornår de opstår. Disse lyde kan også forplante sig via bygningsdele.
Hvis du har et mekanikerstetoskop kan du jo prøve at lytte dig frem til hvor lydene opstår. ellers bruger man en, helst lang, skruetrækker; klingen mod det man gerne vil lytte på, skaftet mod øret. samme princip som et jordemoderstetoskop. (kan Googles)


De andre ventiler ser ud til at være magnetventiler, så dem er der nok ikke så meget at gøre ved; men du kan jo lydisolere hele "maskinrummet" primært med at tætne døren, for lydene fra disse forplanter sig vel ikke gennem pexrørene; men hvis manifolden de sidder på også har kontakt med bygningsdele af træ, kan lydene transmitteres via disse.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Hej. 

Lad mig starte med at sige, at jeg har brugt RIGTIG meget tid på gulvvarmestyringen efterhånden. 

Returtermostaten: Det er definitivt selve termostaten (huset) der klikker. Det fik jeg verificeret ved at afmontere det, og prøve føleren af i kold/varm vand. Det klikker som en gal.
Jeg har også løst det nu, ved at få VVS montøren til at udskifte det italienske bras, med en Danfoss ventil.


De andre ventiler /telestaterne, er ikke alm. magnetventiler der bare åbner og lukker. Dem her har en træg åbne og lukke funktion. det gør at det tager ca 2,5 min at gå fra lukket til åben, og omvendt. Men når de så skal lukke helt, er det med et ordentligt hug, som i kan se!



Huset er bygget i letbeton sten, og hele systemet var hængt direkte op på væggen ind til soveværelset. Jeg har efterfølgende skruet systemet ned fra væggen, så det nu bare hænger i slangerne. Dermed er der ikke så meget støj tilbage.



 Mvh Thomas

Hej Thomas..
Godt du har fået fixet din retur ventil. Dit problem med de andre ventiler, tror jeg mange har, der er bare ikke mange der har så "roligt" miliø at de hører det ;-)..
Jeg vil ikke sige hvad der er rigtig eller forkert vedr gulvvarme, næsten alle har deres egen mening og det er ok.. jeg vil skrive hvad jeg har gjort, og selvf tror er rigtig ;-)
Jeg ser gulvvarme som masse varme, en stor varmeflade skal varmes op, gulvet.. så det skal ikke slukke og tænde, det skal være flow konstant.. (efter min mening)
Derfor har jeg ved telestaterne justeret returventilerne til den varmefordeling jeg onsker i forhold til de enkelte rum.. fx. 22g i stuen, 23g i bad, 20g soverelse.. osv.. derefter står alle termostater i stuen fuld åben, alså intet slår fra.
jeg justerer så "hoved returventil" efter udv. temp.. fx. ved 10g frost er min fremløbstemp 36-37 grader.
Det betyder også når jeg bruger brændeovn slukker gulvvarmen ikke, så mit gulv er ikke iskoldt næste morgen.
De der boede i huset før havde et varmeforbrug på 9.800 kr om året, jeg har et på 5.600.. ved så selvf. ikke om vi bruger brændeovn mere end de, men vi bruger under 1 m3, så det er ikke så tit den bruges..
Men på den måde har jeg ikke noget der klikker, selvom det som udgangspunkt jo ikke er derfor jeg har gjort som jeg har..
Måske kan du bruge det til noget ?
God jul
Mvh Jan
Hej..
en eller anden form for tilbagemelding ville jo være rigtig rart ??
Mvh Jan J
Hej Jan


Jeg er delvis enig i din betragtning om gulvvarmens regulering. 
Det er dog praktisk umuligt (på mit system), at have fuld flow på samtlige kredse, og samtidig have forskellig rum-temperatur i de forskellige rum.

Vi har en tådløs termostat i hver rum. Så det jeg kan gøre, er at skrue HELT op, for det rum jeg vil have det varmest i. For mig er det badeværelserne, som jeg ønsker varmt gulv på. Jeg holder så øje med temperaturen i badeværelset, og har justeret returtermostaten ned, således at jeg ved, at jeg under normale forhold, kan holde hele huset opvarmet. 

Men det ændre ikke ved , at de øvrige kredse vil åbne og lukke en gang imellem. 
Det kan jeg kun komme uden om, hvis jeg ønsker samme temp i ALLE rummene.


Egentlig, så fatter jeg heller ikke at der bruges impulsregulering af gulvvarme. En simpel on/off med en hysterese på 0,5 grad vil være fint for mig. 


Men for at holde gang i tråden: 
Jeg har henvendt mig til Pettinaroli for at få deres kommentar på de støjende telestater. De har sendt mailen videre til fabrikken i Italien.


 Mvh Thomas

Hej Thomas..
Tak for rep. det er jo altid fedt at følge folks problemer og se hvad løsningen evt bliver..
Jamen du har jo ret, alle anlæg er ikke lavet ens, og lige præcis gulvarme kan man alså godt lave FOR meget regulering på..
Jeg håber du får løst det, og meget gerne lige skrive hvad der bliver foreslået..
Godt nytår
Mvh Jan J
Jeg skal nok lige holde dig opdateret.


En anden ting som jeg skal have lavet om til sommer, er alle udgangsrelæerne til telestaterne. Det er ganske alm. relæer som klikker. 

Men igen, fordi vores anlægget sidder lige op til soveværelset, så er der "klikken" konstant. 
Så det er besluttet, at jeg får loddet Solid State Relæer i, men ikke før der bliver så varmt, at jeg kan leve uden varme en dags tid.




 Mvh Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis