Kondens på varme rør

Jeg kunne godt tænke mig at få det afklaret, kan der komme kodens på et varmt rør/overflade i et koldt rum? Jeg har hørt det fra flere håndværkere.  Jeg forventer også en forklaring og ikke bare at kold og varm luft møder hinanden.

Der kan komme kodens på et koldt rør/overflade fordi varm luft fra omgivelserne køles ned og den nedkølet luft ikke kan indeholde den samme mængde vand. Men i den omvendte situation burde det (i mit hoved) jo blot give mindre fugtighed.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kommer ikke kondens på et varmt rør, som der kommer op en kold øl, på en sommerdag.

Men om et varmerør, kan skabe kondens på anden måde i kolde rum, ved jeg ikke.


mvh jens
Så oplevede jeg det igen. En rådgiver som skulle kigge på mit loft anbefalede også at isolere et varmt rør på et koldt loft for at komme af med evt. kodens. Jeg protesterede, og så nævnte han Genvex hvor man også isolere rørene i kolde rum. Men når jeg slår det op så gør man det pga mindre varmetab. Endnu en gang, er det bare en sejlivet myte!?

Ja!

Kondens dannes, når varm fugtig luft kommer i kontakt med en kold overflade. Varm luft kan binde betydeligt mere vand end kold luft, og hvis varm luft nedkøles (f.eks. på en rude), vil det overflødige vand i luften kondensere som vand på genstanden.

Dvs luften fortættes (trækker sig sammen) under nedkøling og vandmolekylerne overgår fra deres gasform til deres faste form (=fra damp til vand) - hvis det sker udenfor kalder vi det for regnvejr ;-)

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det her er tilfældigvis en af de få ting, jeg ved noget om:

Så længe rørets overfladetemperatur er over dugpunktstemperaturen, dannes der ikke kondens. 
Der er en lille regnemaskine her.
Hvis man indtaster 20ºC og 50%RH så får man et dugpunkt på omtrent 9ºC, hvilket betyder at dit uisolerede rør skal være koldere end 9ºC - ved 20ºC/50% - for at kondens kan dannes..



Prøv så  lige at forestille dig dette:

August måned.
Indian summer.
For fanden det er varmt, 35 ºC i skyggen, og luftfugtighed i 70'erne.

Dit uisolerede rør sidder oppe under det sorte eternittag, og derinde er der i hvert fald også 35 grader.
Du har glemt at slukke cirkulationspumpen, så huset køler røret ned til 23 ºC...

35ºC /70%RH = dugpunkt på 29ºC = kondens....
 

God fornøjelse med isoleringen.


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Tak for det svar.

Men kunne du måske prøve at forklare det så selv undertegnede og den glade GDS’er, kan forstå det! :o)

Det er jo et helt igennem ekstremt tilfælde du beskriver.

Og det er fuldstændigt ligegyldigt om der dannes kondens på de rør - deroppe under taget - fordi det vil være kortvarigt.

Det ekstrem-scenario forekommer jo stort set aldrig i DK.

Men hvis det gør, så lad os få en vurdering af hvor ofte det forekommer!
Og hvorfor det egentlige er et problem at der dannes kondens på de rør.
Og om ikke lige præcis de varmerør måske hellere burde isoleres af hensyn til varmetabet?

Hvis nu der er tale om alm. varmtvandsrør med ca. 55 gr, (eller deromkring) varmt vand! Så vil fænomenet aldrig forekomme, som jeg forstår det?

Men fint at du bringer nogle facts på banen! .o)
Skrevet af Sitting Bull på 18 jan 2013 16:22
Tak for det svar.

Men kunne du måske prøve at forklare det så selv undertegnede og den glade GDS’er, kan forstå det! :o)

Det er jo et helt igennem ekstremt tilfælde du beskriver.

Og det er fuldstændigt ligegyldigt om der dannes kondens på de rør - deroppe under taget - fordi det vil være kortvarigt.

Det ekstrem-scenario forekommer jo stort set aldrig i DK.

Men hvis det gør, så lad os få en vurdering af hvor ofte det forekommer!
Og hvorfor det egentlige er et problem at der dannes kondens på de rør.
Og om ikke lige præcis de varmerør måske hellere burde isoleres af hensyn til varmetabet?

Hvis nu der er tale om alm. varmtvandsrør med ca. 55 gr, (eller deromkring) varmt vand! Så vil fænomenet aldrig forekomme, som jeg forstår det?

Men fint at du bringer nogle facts på banen! .o)
Hvis vi antager at dit varmerør altid er 55 gr,  så bruger vi regnemaskinen jeg nævnte ovenfor.
I bunden af billedet sætter vi den til at regne i celsius som temperaturskala, og ovenfor i "solve for" vinduet sætter du pletten i "Temperature" Nu sætter vi Dew point til 55 gr og RH til 75% som er noget af det højeste jeg har set vejret lave. Det fortæller os at der skal være 61 gr 75% under taget før det kondenserer. Hvis vi så leger med DMIs historiske data og bruger varmerekorden på 36,4 gr fra august 1975, skulle luftfugtigheden være over 100%. Den går ikke. 

Summa summarum:
Det er højest usandsynligt at der kommer kondens på et 55gr varmt rør, men i intervallet 20 - 30 gr rørtemperatur og en almindelig dansk sommer, er den næsten sikker.
27 gr og 65%RH er da set, senest i 2011


"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Nu du nævner Genvex rør i et koldt rum...

Så kan der jo også opstå kondens indvendig i røret, hvis der er varm luft i røret og selve røret køles af omgivelserne.
Derfor isolere man alle rør også indtag / afkast på den side af veksleren, hvor varmetab ikke har betydning.
ChristianV >> Så er der jo også tale om et koldt rør i en varmt rum. Men godt eksempel, tak for det.
MogensR >> også tak for denne oplysning. Logisk nok at kondensen kan ske på indersiden.


Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis