Spørgsmål om dampspærre i bad på 1. sal

Hej forum

Jeg er ved at lave bad på min 1. sal og er af den grund kommet til et lille evt. problem.

Hele 1. salen er blevet isoleret med 300 mm på de 45 grader skrå tagsider og derefter beklædt med dampspærrefolie. Og derefter beklædt endnu engang med ekstra lægte forskalling til installationer og isolering.

Men nu hvor jeg har iværksat projekt bad på 1. sal er jeg kommet i tvivl om hvad jeg nu skal gøre..

Hvis jeg "bare" sætter gips på og maler med en diffusionstæt maling får jeg jo faktisk 2 dampspærrer i samme konstruktion..

Eller det betyder måske ikke så meget?

I princippet er det jo bare en lufttæt kasse jeg får i form af et badeværelse, men luften kan jo "cirkulere" imellem badeværelsets bagside og dampspærren der sidder på tagsiden..

Er det overhovedet forståeligt det jeg skriver?






Mvh Mærsk

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Emnet med de 2 dampspærrer i badeværelser har været vendt flere gange her på siten.

Jeg husker ikke den præcise konklusion.

Men det er os' li'meget.

Problematikken er beskrevet i SBI200. Som du naturligvis har studeret i detaljer - inden du gik igang med et så teknisk og fugtmæssigt krævende projekt. Som et badeværelse er.

Ka' osse lånes på biblioteket - ikke badet, men SBI'en jo! :o)
Jeg har ikke lige SBI200 ved hånden. Men det er med sikkerhed omtalt. Muligvis på kompliceret "civilingeniørseniorforskersprog" :o)

Skrevet af Sitting Bull på 18 dec 2012 21:23
Jeg har ikke lige SBI200 ved hånden. Men det er med sikkerhed omtalt. Muligvis på kompliceret "civilingeniørseniorforskersprog" :o)


Mvh Mærsk

Nu har jeg lige kigget på det og det var ikke lige det jeg håbede på stod som svar.. Jeg er lidt af den overbevisning at der jo er en form for noget"ventilation" mellem de 2 dampspærre da da den 1. dampspærre sidder direkte på spærerne til taget og den anden jo som sådan sidder 5 cm fra og der kan komme luft imellem.. Gipspladerne som jo bliver monteret på tagsiderne sidder på lægter hvor der kan komme luft imellem nede fra den varme skurk og op til kip på loftet.. Der er pt monteret dampspærre fra gulvet og hele vejen op til kip..

Mvh Mærsk

Er det hulrum bag gipsen ikke fyldt op med isolering? og ligger din 50 mm forskalling ikke vandret, i så fald vil der jo ingen ventilation forekomme.

Det fikser jeg...
Forskallingerne sidder lodret. Og der er ikke isolering i de sidste 50 mm grundet min idé med "ventilationen"..
Jeg skrev bare at det var til installationer og isolering for at det var nemmere at forstå hvilket hulrum jeg mente..

Tak for svar indtil videre..

Mvh Mærsk

Du fjerner bare den varme skurk, så er problemet løst.

Elektronikteknikeren
Lidt på frihånd og uden ansvar!

Hvorfor maler du med diffusionstæt maling?

Massevis af vægge og lofter er malet med plastmaling. (Mere eller mindre diffusionstæt). Men man fjerner jo ikke dampspærren bagved af den grund!

Hvad er det der står i SBI'en om lofterne om dampspærre?

Skal din konstruktion forståe på den måde at beklædningen er ventileret eller ihvertfald med mulighed for luftcirkulation, åben for oven og neden?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også