Dæmper til led lyd

Spare man strøm hvis man dæmper led lys ned på  ca 50 % ?? ( 230 V)
Hvad med halogen ??
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kære Urup, pas nu på ikke at gå i alt for stramme sko
Alene det at du bruger led lys giver en ret voldsom besparelse, og det er altså ikke alle led "pærer" der kan dæmpes. Om halogen kan dæmpes er jeg ikke klar over, det er vist noget med den transformer der driver lamperne. Nåeh ja så er der jo også dem med E27 fatning !!
Skrevet af Urup på 18 dec 2012 00:07
Spare man strøm hvis man dæmper led lys ned på  ca 50 % ?? ( 230 V)
Hvad med halogen ??


Jamen det gør man da.

Der er blot flere ting at være opmærksom på.

Først skal pærerne være dæmpbare - det er ikke alle,der er det.

Sidst men ikke mindst skal du købe en lysdæmper, der er afstemt til dine pærer.

Selv har jeg 8 stk dæmpbare 3 W LED 12 V med en elektronisk strømforsyning med mindsteforbrug på 10 W - det går lige. Og så en drejelysdæmper fra LK - den kan bruges i mit tilfælde.

Og ja, halogenpærer kan dæmpes uden problemer - men igen med en lysdæmper, der er beregnet til den strømforsyning, der bruges.

Et andet sted har jeg 3 stk 3W dæmpbare 230V LED - dem dæmper jeg med en skydelysdæmper fra LK - det går med 3 stk. men med 2 bliver det ustabilt.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men der er nok lidt tab, så hvis du dæmper lysstyrken 50% er der ikke sikkert, at du bruger 50% mindre strøm.
Dæmperen kan også have et eget forbrug og et standby-forbug.
Den bedste LED dæmper jeg kender til, er fra Unotech, og hedder; LD-100P og har et bredt funktions område på 5-100W. Med den kan minium lysniveau indstilles, så det ikke flakker eller blinker når den er helt dæmpet 

 http://www.lightnmore.dk

Led belysning til erhverv og private

 

Men med en pris på næsten 700 kr, så skal man ikke bruge den, hvis man ønsker at spare penge. Man får meget strøm for 700 kr. Hvis en kWh koster 2,5 kr, så har man 280 kWh at bruge løs af. Hvis man f.eks. har 10 stk. 4W led, så kan man have lys i 7000 timer før dæmperen er tjent hjem (med 4 timers lys om dagen er det næsten 5 år!). Og hvis man altid stiller dæmperne på 50%, så går der 14000 timer før den kan betale sig. Og det er uden at medregne dæmperens egeneffekt på 0,2W.

Men selvfølgelig, hvis man ønsker et dæmpet lys, så er den sikkert fin. Det var bare ikke det spørgsmålet gik på.
Annonce
Tak for svar..........
Skrevet af EISOE på 18 dec 2012 07:43


Har udskiftet driveren til denne :

http://www.greenline.dk/LED-paerer-...50W-492201

Den jeg havde var jeg ikke helt tilfreds med - i nogle områder kunne den flimre stroboskopagtigt efter noget tid - den nye er helt stabil fra 10 - 100 %  uden nogen som helst stroposkopvirkning.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvad kan jeg ellers gøre for at dæmpe alle spor så det ene spor ikke . Gain plug-in som det første led på hver kanal og dæmpe alle lige meget .



IT Support
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis