Loftisolering og nu skimmelsvamp

For 1,5 måned siden fik jeg isoleret i etageadskillelsen med papiruld til mit uudnyttet loft. Der blev ikke sat dampspærre op da det jo var papiruld. Jeg tog billeder at hele undertaget og nu når jeg sammenligner kan jeg se at der er opstået en del svamp på undertaget over vores badeværelse. Vi lufter altid grundigt ud efter bad. Røret som går op igennem taget er faldstammen.

Kan jeg pådrage isolerings-firmaet at udbedre skaden? Jeg går ud fra at der som minimum 
skal installeres dampspærre i loftet af badeværelset. Eller hvad? Jeg har ikke kontaktet firmaet endnu, for jeg vil gerne vide hvordan sådan noget normalt håndteres.


24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg formoder at billedet er taget over toilettet i en u-udnyttet tagetage. Jeg harsvært ved at forstå, hvordan det skulle være isoleringsvirksomhedens skyld at der er kommet svamp her, efter indblæsning af papirulld (Medmindre dette har været vådt under indblæsning ?)

Det tyder på at luftfugtigheden kombineret med temperaturen ved det viste billede langt fra er optimal. Var der overhovedet ingen isolering i etageadskillelsen førhen ?? Hvad er der af udluftning i rummet ??
Billedet er fra den uudnyttet tagetage. Der var ingen isolering før, så loftrummet blev aldrig iskoldt. Det bliver det jo nu, og vi sparer også en del på varmeregningen. Udluftningen sker hovedsageligt ved lille sprække nede ved gulvet hvor tag og gulv mødes. Derfor er der også opsat vindpap (eller hvad det hedder) for ikke at lukke af.



Jeg har svært ved at forstå, hvordan det skulle være isoleringsvirksomhedens skyld at der er kommet svamp her


Det er jo dem som rådgiver mig, og fortæller at loftet godt kan tåle isoleringen med papiruld uden dampspærre.


Det er helt lokalt omkring faldstammeudluftningen, (den såkaldte OT som det vel retteligt er!).

Eftersom der er isoleret i etageadskillelsen er der nu langt koldere i loftrummet og den varme luft gennem OT opvarmer støbejernsrøret og den omgivende luft. Som kondenserer på det kolde undertag.
Er der osse kondens på støbejernsrøret?
Hvad er det for en type loftbeklædning i badeværelset.

Det er næppe manglende dampspærre der er problemet. Hvis støbejernsrøret isoleres vil det måske løse problemet. Er mit gæt!

Er det de papstykker du kalder vindpap? Noget tyder på at der er for lidt ventilation i det loftrum!
1 ) Der mangler en dampspærre

2) Der er alt alt for lidt udluftning/ventilation i det det luftrum ...... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Dejlig skråsikker udmelding der, Svend Høst, endda uden begrundelse! :o)

Nu har der jo været krav om naturlig udluftning i danske badeværelser siden Ruder Konge var Knægt. Hvilket, sammen med den omhyggelige udluftning, jo faktisk burde betyde at fugt- og damptrykket i et badeværelse ikke nødvendigvis er ekstraordinært - gennem loftet.

Spændende at læse Stigmands svar!
Annonce
Jeepp !! en dampspærre skal hindre at fugtighed trænger ud/op i isoleringsmåtterne og dermed gøre dem mindre effektive , da det er tør stillestående luft der isolerer, her er der brugt papir isolering som  nærmest virker som et klatpapir som uhæmmet suger fugtighed til sig fra den varme side , men  på grund af manglende ventilation i loftrummet vil fugtigheden kondenseres på den kolde tagflade ..... på den korte bane skimmelsvamp på den lange bane tømresvamp og så bliver det dyrt......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg havde et ligende problem, her hvor det er rigtig koldt kunne man på et af mine nyopsatte opretningsbrædder til taget se noget lignende. Jeg kunne nemt mærke damptrykket slog op igennem 2 spots med bagdåse af en type der ikke var tæt. Dette kombineret med en loftlem som man nu lavede dem for 90 år siden. Jeg stoppede alt luft ved utætheder til loftet og problemet var løst, jeg vil aldrig i mit gamle hus kunne etablere dampspær der er tæt, så det er et hestearbejde at tætne. For mig var det en ny loftlem samt et par lidt dyterer spotdåser. Men jeg har andre steder hvor jeg ikke på mit loft skal placere noget organisk, da der så vil blive vådt. Jeg tror altså du kan spore utætheden og stoppe den i disse kolde tider, det blæste nærmest op ad mine utætheder, og når varme og kulde mødes kondencerers der virkelig en del.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Mon dog.

Papirisolering markedføres jo lige netop som anvendeligt uden anvendelse af dampspærre?

Og når fugten osse skal trænge igennem de udlagte gulvbrædder så ville den jo have fordelt sig over langt større areal. Måske.

Og hva' med de andre rum?

Måske er det endda ikke skimmelsvamp eller svamp i-det-hele-taget. Forkert farve!
Det ligner da på billedet at selve "røret" fra badeværelset bare stoppet i det uudnyttet loftrum, var det ikke en ide at få sat en hætte på og smid alt det fugtige luft ud i den store verden?

Det er jo klart hvis der ikke var isoleret eller dampspærre før så kom fugten ud mange steder, men nu er der isoleret så fugten vil være mere koncentreret op igennem "røret" og derved ville kondensen være mere lokalt og direkte..

På med en taghætte til den udluftning og få luftet godt ud.

Be Smart - Not Stupid..

Skarpt Lyst.

Jeg tror sgu' du har ret!!!
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis