skift af windows pogram

hej er der nogen der kan hjælpe mig .
jeg har en bærbar compaq pc og den er født /købt med windows 7 men min datter vil gerne have windows xp på den, kan det lade sig gøre ??????
og hvordan gør jeg lige det da jeg ikke har så meget forstand på det, så hvis der var en meget venlig sjæl derude der kunne gejde mig til hvordan jeg gør (skal det gamle pogram slettes først??)   Med Venlig hilsen  Poul
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville da være dybt go-nat at indstalerer så gammelt et program på en nyere pc, så vil hun måske heller ikke gå på nettet ?
Men alt kan da lade sig gører, hvis hun altså har licenc koder o.s.v. til sin XP.
Det kan du sagtens gøre. Xp kan også fint fåes i en 64Bit version. Drivere og det burde ikke være noget problem, xp finder de fleste, og skulle der være nogen der ikke er med, så kan de jo hentes på producentens hjemmeside.

Du skal boote op på din xp cd, formatere C drevet (C:/)

Husk du skal have taget backup af alt du vil gemme som ligger på dit c drev. En ekstern harddisk eller USB key er super til det.

Det vil være alt for besværligt at beskrive hele prosessen, så det bedste er nok at finde en kammerat eller bekendt du kan give en gang aftensmad og få ham til det. Det burde ikke tage mere end 1½-2 timer ca alt efter hvor meget der skal tages backup af først. og geinstalleres bagefter.
okay tak for hjælpen alle sammen, jeg ser lige på hvad jeg kan gøre ved det. mvh. poul
Ikke for at kloge mig alt for meget, så har jeg senest haft 2 -Vista computere, som skulle renses, og ende i Win7(via opgradering fra eksisterende Window, enten Vista-sp2, eller XP-sp3). I begge tilfælde lykkedes XP(som jeg havde licens-kode til) IKKE, hvorimod Ubuntu og Vita installerede sig uden problemer.
Så mit råd vil være, at sørge for a du kan installere Win7 igen hvis XP fejler....

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Man kan altid formatere og installere et nyt styresystem hvis man vil. Xå win 7 linux novell eller hvad man nu er til. Det altid muligt at starte forfra.
Iøvrigt tror jeg ikke, at det er ligetil, at installere xp og 7 som valgfri boot, så det vil betyde reformatering og installere fra bunden-iøvrigt til et system som snart mister supporten, så jeg vil da håbe, at det er mere end "en fix ide"

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Illisher: Muligt, at man altid kan installere, det er bare ikke ligetil, når XP stopper i en blå skærm, uden at man som almindelig dødeig kan se, hvad der mangler.
Det system som jeg altid har kunne boote op, er iøvrigt Ubuntu, som jo i øvrigt altid indeholder dual boot, og har fornuftig gratis pakke til mail-internet, office mv. (Samt Wine, som kan afvikle en del Win-XP programmer)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Volvo.
Forstår ikke hvorfor din datter vil nedgradere styresystemet. Lyder da i mine øre rimelig dumt.
Og i det tilfælde at hun skulle have programmer som ikke kan køre med windows 7 men kun med xp findes der som oftest drivere så du kan køre dem med windows 7. Men det er derimod sværere og gå den anden vej. Så den dag din datter får nye programmer som ikke kan fungere på windows xp men kun nyere begynder hun og plage dig efter windows 7 igen.. Hehe
Ved ikke om det passer men snakkede for nogen tid siden med en computer nørd. Han sagde at en "nyere" bærbar er windows jo installeret på forhånd. Det gør man fordi præcis det windows er lavet til og yde bedst med de komponenter der er i præcis den computer. Dvs der vil være forskel i windows om du har en acer eller compaq... Men dit eget valg.. Forstår det bare ikke.

Hilsen Brian
Tvivler på der kommer programmer i den nærmeste fremtid som kun kan kører på win7+ og ikke en XP. Også er det da en god ide at skifte til XP hvis man bedre kan lide det, og det nemmere at finde rundt i.

Windows er windows. De pre installede computere har det samme styresystem (xp win 7 eller andet) Det der er forskelligt er driverne, da det jo ikke er det samme hardware der sidder i.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis