Lidt hjælp til opbygning af et svinghjul til et dynamometer

Hej forum,

Jeg går og sysler lidt med idéen om at lave et dynamometer ("rullefelt") til benzinmotorer til largescale modelbiler for at kunne måle deres ydelse.

Jeg har foretaget nogle beregninger og vurderinger og er kommet frem til følgende:

- En tunet 26ccm modelbilmotor kan ramme 20.000 rpm (fakta) og det er for farligt at skulle bringe et svinghjul op i denne hastighed så jeg har tænkt mig at lave et svinghjul med så stor inerti som muligt og så sætte et passende gear mellem motor og svinghjul.

- Beregningerne viser at et svinghjul lavet af stål med dimensionerne Ø400mm x 25mm vil have en inerti på lige omkring 0,5kg/m2. Dette vil gøre at jeg kan lave gearingen på 64:1 (beregnet udfra hvor hurtigt motoren skal kunne accelerere til fulde omdrejninger nemlig 4-5sek som når motoren sidder i modelbilen). Derfor vil svinghjulet ikke komme meget over 300 rpm.

Mine spørgsmål er så:

1. Hvor kritisk vil afbalancering af svinghjulet være når det kun roterer med max 300 rpm?

Jeg tænker at 300 rpm er ret lidt med jeg ved ikke hvor meget afbalancering har at sige når diameteren er stor og vægten er høj.

2. Hvor tyk en aksel (alm. hærdet stålaksel) skal man bruge for på sikker vis at kunne bære ovenstående svinghjul som vejer ca. 25kg?

Akslen vil være ophængt i passende kuglelejer, evt. keramiske kuglelejer og akslen skal ikke være meget længere end svinghjulets tykkelse. Ud over svinghjulet, skal der kun lige sidde en "medbringer" som har fat i akslen og svinghjulet så vi snakker 50-60mm mellem kuglelejerne.

3. Vil der være noget der taler imod at lave svinghjulet ud af et stykke stålplade med den rette tykkelse (25mm) og så sætte denne op i delebordet på fræseren og så fræse stålpladen ud til en cirkel og efterfølgende planfræse den?

Jeg har desværre ikke en drejebænk der kan dreje så store emner så jeg tænkte at man kunne lave svinghjulet som foreskrevet, men jeg ved endnu ikke hvor stor nøjagtigheden bliver, det er også derfor jeg spørger til afbalancering. Mht. hullet til akslen ville jeg udbore dette (efter planfræsningen så det bliver lige) og derefter lave en morsekonus der passer i delebordets centrum med et endestykke i samme diameter som akselhullet i pladen som så vil kunne centrere pladen på delebordet og pladens yderkant vil kunne rettes af i forhold til akselhullet.


Jeg håber der er nogle maskinfolk derude der kan give mig et par hints :-)

Mvh
Martin
Hej forum, Jeg går og sysler lidt med idéen om... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja hvis du smider sidevognen. så ryger du op på omkring 120 kmt.
og mindre benzin forbrug.!
okay.

"svingerforgaffel" ikke så tit man ser på en mz.
men oftes med sidevogn.! med almindelige forgaffel.

men med svingerforgaffel er det en rigtig sidevognstrækker.!
Kunne vi bevæge os tilbage til emnet tak.
Hej Futterama
Ren nysgerrighed.
hvilken skala er bilerne i ? (er selv ved at opbygge en fra bunden)

Mvh
Martin


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Hej Neubert,

Det er skala 1:5 altså "largescale". Min er en 4WD offroad model.
ahh okay "næsten" largescale ;-) GG, mit projekt er en 1:4 :-D

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
jeg har nok ikke meget forstand på det du siger men jeg ved da godt hvad jeg foretrak til sådan en opgave nemlig hydraulik hvis du trækker en oliepumpe og indsætter et manometer og reliefventil så får du en gyldig verdi som altid passer det tror jeg jeg ville foretrække.

PEK

 

har du fået "opstilling" til at virke.!
Skrevet af hans2.hansen på 01 jan 2013 10:01
har du fået "opstilling" til at virke.!
Så langt er jeg ikke nået endnu. Jeg har vel 10 andre sideløbende projekter som jeg også arbejder på, så de enkelte projekter skrider ikke så hurtigt frem...

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis