Kælder renovering

Hej alle GDS'er

jeg er i gang med at renovere kælderen i vores hus fra 1930. kælderen er 55m2 og klassisk for perioden. 3 cm betongulv med iblandet murstens rester, direkte på jorden, sokkelen er massiv der gå 90cm over jordnvieau, kælderen en smule fugtig, men den har også været uopvarmet.


jeg er nu gået igang med at understøbe sokkelen, så der bliver 35cm højere til loftet, og lagt 220mm sundolit og gulvvarme. jeg er færdig med det første rum, og skal nu igang med at isolere væggene.
jeg har snart læst nettet tyndt om indvendig isolering af kældervægge, og det er mildest talt ikke til at blive klog på. nogle mener man sagtens kan isolere indefra med gipsvægge andre siger man skal bruge leca eller porrebeton, og andre siger det ikke kan lade sig gøre :-)

Som det ser ud nu, får jeg ikke lagt dræn og isoleret udefra, så jeg leder efter den bedste løsning til indvendig isolering.


jeg har i sommers boret 17stk 63mm huller i sokkelen over jordniveau, for at kunne udlufte mellemrummet mellem kældervæggen og den nye forsats væg. jeg påtænker mig at montere 50mm sundolit 2cm fra kældervæggen, derefter en dampsærre, og tilsidst 75mm porrebeton eller leca væg, lyder det helt dumt? gode råd modtages gerne :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bambu, hvordan understøtter du sokkelen, samt hvor meget understøtter du den under gulv niveau samt hvad er din fremgangsmåde, for at gå lidt off topic da jeg selv overvejer samme tur.


Be Smart - Not Stupid..

Hejsa

jeg understøber 80-90cm afgangen, og ca 40cm under færdig gulvniveau. jeg har lavet en støbeplade med en tragt i toppen, som sidder højere end feltet jeg skal understøbe







.


 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har du valgt at brække ALT beton gulv op på en gang? Du var ikke bange for det holdte noget?

Be Smart - Not Stupid..

Hejsa

jeg tager et rum af gangen. rummet er 3x4  Meter.

jeg graver kun jorden væk ud fra det felt jeg skal støbe. hvor jeg har set andre grave alt jorden væk .
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bambu, jeg mener der var vel noget beton gulv nede i kælderen, har du brække hele gulvet op i hele det rum du er i gang med?

Jeg er nemlig bange for ved mit at det er med til at holde kældervæggene udstpænd så de ikke falder sammen?


Hvilken mix smider du ind under for at understøtte?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Annonce
Samt det du har støbt dækker du det til med jord igen så? eller smider du bare jord en 30cm op af det du har støbt?

Be Smart - Not Stupid..

de 3cm beton gulv, har ikke holdt meget, desuden, holder jorden på sokkelen
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bambu, mit gulv er ca. 8cm betongulv , jeg er bange for hvis jeg graver det ene store rum op som er ca. 30kvm at det måske kan have noget at sige? Jorden går ca. 10cm over sokkel.

hvad har du gjort ved indvendige vægge så?


Men for at give lidt respons på dine vægge, er der så en grund til du vælger ikke at ville have vandskuret vægge, pga. kulde eller fugtgennemtrængning?

Be Smart - Not Stupid..

De indvendigvægge er understøbt på samme måde.



det vil blive alt for dyrt at holde 20 grader i kælderen, hvis jeg ikke isolere væggene. jeg har ca 90cm sokkel der er overjord niveau. så sokkelen bliver meget kold om vinteren.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
@Bambu

Det er svært ud fra billederne at se om den eksisterende sokkel er udført i beton eller opmuret i teglsten.???

Nu kaldes det jo en understøbning og man støber op imod undersiden af det eksisterende fundament. Hvordan sikrer du dig dels at der er fuld kontakt i støbeskellet. (Mellem den nye beton og den eksisterende fundamentsunderside).
Og hvordan sikrer du at støbeskellet er (nogenlunde) fugttæt?

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis