Krybekælder og terrænbatts

Jeg har et hus fra 1969, hvor der er ca 60 cm krybekælder under. Der er 50mm glasuld under trægulvet, så det er fedt om sommeren - om vinteren er det futsko og konstant brok fra konen

Krybekælderen er tør og ingen tegn til svamp (sikker pga varmenedstrålingen fra rummene ovenover). Der er betongulv i bunden af krybekælderen.

Opbygningen oppefra og ned er følgende:

a) Flydende trægulv (2 lag - nyt trægulv + det gamle trægulv)
b) Plastikmembran, hvor glasulden er placeret ovenpå.
c) Bjælkelag (ser trykimprægneret ud)
d) Rækker af murede sokkelsten, hvor bjælkelaget er placeret på tværs ovenpå ca 2 meter  mellem hver række. Der er dører mellem rækkerne af sokkelsten, så man kan krybe på tværs af rækkerne.
e) betongulv
f) Der er udluftningsriste (ca 10 x 7cm) i sokkelvæggen ca hver 2. meter, der er fin plads til ekstra isolering.

Så hvis man ligger i krybekælderen og ser op, så ser man plastikmembranen, der "buler" ned mellem bjælkerne - plastikmembranen bærer således isoleringen og trykker den op mod trægulvet.
Jeg kalder det en membran, da hvis man kigger på membranen, så er den perforeret med tusinder af små huller, så det er ikke en dampspære.

Min ide var at skrue 10 cm Terrænbatts direkte op mod bjælkelaget, således at membranen kommer til at ligge ca 1/3 inden i isoleringen mod den varme side. Jeg tror dog ikke, de samme "regler" gælder, da det ikke er en dampspære?
Jeg har ingen planer om at lave isoleret betondæk.

Jeg er klar over, det dramatisk vil ændre temperaturbalancen i kælderen, hvilket er det, der bekymrer mig, da kælderen har fungeret uden fugtproblemer nu i 45 år.
Jeg havde tænkt at lave et "testområde" på måske 10-15m2, men hvor vil fugten/skimmelsvampen sandsynligvis vise sig i testområdet?
Og ikke mindst hvor hurtigt fugt/svamp eventuelt ville vise sig??

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du 100% sikker på at der ikke er udlagt en dampspærre under det nye gulv - oven på de gamle gulvbrædder?

Det du kalder en "perforeret med tusinder af små huller, så det er ikke en dampspære" Er jo ikke en altså ikke en dampspærre. Og har derfor ikke noget med 1/3 afstand til nogen steder at gøre. :o)

Dernæst: Hvis du går i gang skal isoleringen leve op til kravene i bygningsreglementet. Og der slipper du ikke med 10-15 cm.

Metoden vil formedentlig være: Væk med den gamle plastmembran og isolering. Opsætning af ny dampspærre under de gamle gulvbrædder, imellem bjælkerne. Derunder et dygtigt tykt lag isolering.

Det vil være godt hvis gulvbjælkerne var trykimprægnerrede. Hvor høje er de egentlig?

Det er muligt at du ikke har planer om at lave isoleret betondæk. Men de planer bør du måske lave om på. Kontant sagt. :o)
En krybekælderkonstruktion er en svær en. På alle måder. .o)
Men det skal der være. En dampspærre!

Der må ikke være hulrum i isoleringslaget.

Dit forslag dur ikke! Der er næste 100% garanti for alverdens ulykker! .o)

Prøv f.eks. at kikke på Rockwools eller Isovers eller andre hjemmesider om efterisolering af krybekældere!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis