nyt vindusparti .

hej der ude gør det selv folk..

jeg vil lige høre jer lidt ad.
jeg har et vindusparti jeg skal til at ha skiftet, og det er 477cm lang og 212 højt.

men det gamle parti der står 2 på 10*10 cm  i det parti..
men så er det her mit spørgsmål kommer ? hvis jeg får farbrikken der laver vinduerne til mig , til at lave en not gang på 20*20 mm i hver side af vinduerne så kan jeg sætte et profil rør på 20*40 mm ind mellem fagene og så kan fagne jo gå helt sammen, så man i princippet har en skjult stolpe, som støtter remmen, på huset. og jeg får 5 fag op i alt, så det er 4 stk udestue elementer på 95,5 cm , og så en terrasse dør på 95,5 cm.

vil sådan 4 profil rør kunne klare opgaven. og evt nogen gode råd til hvordan man sætter de rør fast i henholdvis top og bund. ?

mange tak for hjælpen

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej.
(Det er ihvertfald meget tvivlsomt)

Profilrør af den dimension har ikke meget mere bæreevne end en spagetti. Kogt! :o)

Det kommer jo an på hvad du anser for en pæn løsning?

Men hvad er problemet egentlig - mangler der en dør i det gamle parti - eller hva'

Hvis du gerne vil have 5 ens størrelser/formater i dit parti så kan der jo opstilles 4 stolper/søjler som er kraftige nok til at kunne bære remmen. Imellem karmene, afdækket ind- og udv. med noget plade eller lign.

Eller een dør 1 meter bred og 2 vinduer med fast karm for resten. Så bliver der kun 2 understøtninger!

Eller forstærkning af remmen så den kan spænde uden stolper over de 477 cm. Det bliver dejlig dyrt. :o) Men giver jo frit slaw i vinduesdesignet!

der er 2 stolper i det nuværendne parti.
men jeg vil gerne ha 4 mindre stolper ind så hver karm lige som kommer til at se ens ud, så det ikk bære så meget præg af at der er stolper imellem.
men det jeg er meget i tvivl om, er hvordan man lige laver den pæneste løsning med afdækning af stolper bag efter. og hvor meget plads man skal lave mellem karmene . ?

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
Hvis du skal have mindst mulige stolper så skal der finregnes på dimensionerne. Stolperne kan udføres som helt eller delvis indspændte i top og bund. Og af rustfrit stål osv.

Men vindueselementerne skal osse kunne monteres. Måske kan karmen udformes så elementerne skubbes ind udefra, således at de fremstår med en 15-20 mm fuge udv. Og der sømmes en dækplade på indersiden.

Endeligt kan du stille stolperne indenfor de de lodrette karme. Metoden ses ofte ved større glasfacader!

Jeg kan ikke lige finde nogle eksempler på hvordan alm. vinduer sammenbygges omkring stolper/søjler. Men der skal nok være nogle på en eller anden vinduesfabrikants sites!
Annonce
Det er jo en konstruktions ændring du er ude i,
Jeg ville starte med at finde ud af hvor store (eller små) dine 4 damprør skal være for at holde din toprem.

Så kan du bagefter bedømme om vinduerne kan komme tæt nok sammen til at det er besværet værd.



Du får lidt svært ved at få vinduerne ind hvis du har en not til stolper på begge sider af vinduet :-)

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
ja har også bestilt dem, så der er en del plads imellem hver nu.. så må jeg se om ikk jeg kan lave noget pæn indækning

det rigtige værktøj - det halve arbejde :P
.. og kan du ikke det, må du jo hugge ud af muren

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis