Indregulering af fjernvarmeanlæg i beboelsesejendom

Hej alle. 

Vi er 10 lejligheder, fra stuen til 4. sal i en etageejendom i København og vi blev i 2001 tilsluttet København Energis fjernvarmenet. I højre side af ejendommen har vi i kælderen et 50kw fjernvarmeanlæg fra Metro Therm med Danfoss ECL300 styring, en klassisk UPS 25-40-130 pumpe samt 2 * 200 liter varmvandskedler. Der står også en 150 liter ekspansionsbeholder tilsluttet returen. Vi bruger ca 90mwh om året og afkøler desværre kun omkring 30 grader på fjernvarmenettet, så jeg har besluttet at kigge systemet lidt igennem og har de seneste dage ændret lidt på værdierne i Danfoss styringen for at forsøge at bedre afkølingen. Jeg har lært en del om systemet indtil nu, men er stødt ind i en barriere og det er gået op for mig, at jeg nok er nød til at sikre afkølingen i strengene, hver for sig først. Beboerne i venstre side af ejendommen kan kun lige holde varmen og jeg vil nu forsøge at få reguleret strengreguleringsventilerne ind først og så tilpasse styringen bagefter.

Differenstrykket på vekslerens primærside over fjernvarmens frem og retur er justeret og indstillet korrekt til 1,6bar (5,1bar frem / 3,5bar retur) og sekundær siden af veksleren på ejendommens anlæg er pumpet op til 3,0 bar således vandet kan komme helt op på loftet og trykket kan aktivere radiatorventilerne.

Vores ejendom er fra 1930'erne og har et ét-strengs varmesystem. Vandet går frem fra anlægget i højre side af ejendommen, fra veksleren i et 2" rør op på loftet hvor det fordeles i 4 strenge som går retur ned gennem beboernes lejligheder. Hver lejlighed har 3 radiatorer, 2 tilsluttet den ene streng og 1 tilsluttet den anden streng. Før de 4 strenge igen mødes i kælderen for at gå retur gennem et, langs loftet i kælderen nedhængt 2" rør retur til veksleren, er der monteret 4 dynamiske strengreguleringsventiler og ud fra de datablade jeg kan læse på ventilerne er disse indstillet til samlet at lade 9000 liter vand passere retur i timen og det er knap 7 gange større gennemstrømning end pumpen overhovedet har kapacitet til. Derfra vil jeg rent faktisk tro at ventilernes funktion og virkemåde er sat ud af spil. Jeg kan se at vores pumpe kan flytte 1,2m3 i timen på trin 3 og her har den stået i evig tid. Nu ved jeg altså at vi har 1200 liter vand i timen som går op gennem vores fremløb og forledes i overløbet til strengene. Nu vil jeg bare gerne have justeret strengreguleringsventilerne ind således at alle radiatorerne igen får nogenlunde samme afkøling. På 2 af strengene er der monteret strengreguleringsventil model Flowcon S1 1500 og på de andre 2 er der monteret strengreguleringsventil model Flowcon S1 4000.

Fremløbet er sat så det bevæger sig omkring 62-65 grader og strengene har fra venstre mod højre. Termometre er monteret 5-10cm før ventilerne på alle strenge.

Streng A 40 grader (flowcon S1 1500)
Streng B 26 grader (flowcon S1 4000)
Streng C 38 grader (flowcon S1 4000)
Streng D 32 grader (flowcon S1 1500)

Jeg har vedhæftet et lille billede som jeg har lavet i MS paint, hvor jeg har forsøgt at tegne ejendommen op så godt jeg kan.

1. Er der nogen herinde som har en idé til hvordan jeg skal angribe problemet og kan jeg i det hele taget bare forsætte som jeg er igang med, netop at få reguleret ventilerne ind således at jeg rammer ens afkøling gennem strengene og alle beboere igen kan få ordentlig varme.

2. Er der noget jeg har overset?

vh Martin

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis