Dårlig cirkulation - igen

Hej

Jeg har (igen) problemer med cirkulationen. Hvor det tidligere (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/172266) primært var det varme vand, der drillede, er det nu radiatorerne der ikke vil lege med.

Helt kort fortalt: der er tale om et oliefyrsanlæg, hvor kedelvandet cirkulerer til varmtvandsbeholderen og til radiatorerne. Det er lige nu indstillet sådan at det effektivt sidder i serie, således at kedelvandet først løber igennem varmtvandsbeholderen og derefter til radiatorerne. Der er 1,5 - 2 bar tryk på anlægget, kedelvandet ligger omkring 65 grader, alle radiatorer er udluftet efter alle kunstens regler, og der er masser af varmt vand. Problemet er, at radiatorerne kun bliver sporadisk varme. Dvs. som oftest er der fin varme i radiatorerne på 1. sal og i et par stykker i stuen, mens et par andre radiatorer tilsyneladende skiftes til at blive varme.

Jeg har nørklet med radiatorventilerne, for at løsne dem, osv. så jeg mener ikke at dette kan være problemet.

Hele dagen idag har der kun været varme i 2 radiatorer, selvom alle andre ventiler stod helt åbne. Som eksperiment lukkede jeg så for de 2 varme, og ½ time efter er der varme i alle de andre radiatorer, på nær én.

Cirkulationspumpen er kun ca. 4 år gammel Grundfos Alpha 2 og jeg har vist forsøgt med alle mulige indstillinger af den. Lige nu kører den på maks effekt.

Nogen gode bud på, hvad der kan være galt?

Med venlig (og lidt kold) hilsen,
Thorsten


mvh
Thorsten
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thorsten..
Ser ud til du har temp= 65.. tryk har du også. Alså må det være flow du mangler..
Der løber ikke vand nok igennem dit anlæg.
Det kan være en masse ting fx. pumpe, snavsfilter, returtermostat lukket for meget/defekt, strengreguleringsventil lukkert for meget ell. defekt (hvis der er en)..
Husk når du leger med det, at vandet kan både løbe for hurtig og for langsom igennem dit anlæg, ofte med samme resutat..
Det var mit bud. Held og lykke :-)
Håber du får varmen, helt forkert tidspunkt at fryse på..
Mvh Jan
Tak Jan. Jeg tror din diaglose må være rigtig: der mangler flow. Spørgsmålet er så: hvorfor?

Der er ikke noget snavsfilter og ingen returtermostat. Eneste regulering er en 3-vejs ventil som styrer hvor meget af flowet der går til radiatorstrengen efter varmtvandsbeholderen. Denne er indstillet så hele flowet går til radiatorerne ud fra den tanke, at så kommer der så meget varme som muligt ud i huset. Kan der være "for meget" i den retning? Det er jo let nok at skrue den lidt ned, så noget af vandet løber retur uden at komme ud i radiatorerne...

Mvh
Thorsten


mvh
Thorsten
Hej Thosten..
´3-vejs har aldrig været min favorit.. men ved sku aldrig hvad de laver, med mindre man har trykmåler i alle 3 strenge.. men ja det kan da være de går forstærkt, men så skulle det hjælpe at skrue ned for pumpen også, hvis det er lettere. ?
Men du kan jo forestille dig vandet kan løbe så hurtg gennem din radiator at både frem og retur er 65 grader.. så afsættes der jo ikke noget i radiatoren.. så løber det for stærkt er dine radiatore varme både i frem og retur.. ellers ikke.

Mvh Jan
I så fald tror jeg i hvert fald ikke at det går for hurtigt, for jeg har prøvet samtlige indstillinger af pumpen og intet hjælper.


mvh
Thorsten
Lidt yderligere observationer i håbet om at der er én der har et bud på en løsning:

De radiatorer, som bliver varme, bliver for det meste kun lidt varme, og altså ikke rigtig varme, som de burde. I går aftes var der til gengæld fuld blus på 2 radiatorer, mens de øvrige var helt kolde. Der var skruet helt op for alle termostater, men selv disse 2 radiatorer havde kun været lune hele dagen, men var altså spontant blevet helt varme om aftenen. Jeg skruede så ned på et mere rimeligt niveau på de 2, fordi det faktisk var blevet for meget, og lidt efter var der kommet fuldt blus på én radiator i den anden ende af huset mens resten stadig var kolde.

Hvad kan det skyldes at varmen på den måde "flytter rundt" blandt radiatorerne??

Pft
Thorsten


mvh
Thorsten
Annonce
Sidder og tænker på !
Hvornår har du sidst haft selve thermostaten af og givet tappen noget hjemme gymnastik og herefter støvsuger du nogensinde omkring dine thermostat ventiler.
Alle temostater har været aftaget, ventiler motioneret, osv. osv.


mvh
Thorsten
Gjorde et forsøg mere: indstillede pumpen til AutoAdapt i morges - den røg straks ned på 4W effekt og rokkede sig ikke. Efter et par timer var alle radiatorer kolde. Og noget mærkeligt: trykket faldt fra knap 2 bar til 0,5 bar - WTF?

Instillede så pumpen på max effekt ca. 20W (3 streger) og et par radiatorer var lune efter 5-10 minutter. Trykket er blevet ved 0,5 bar.

Trykmåleren sidder lige mellem fyret og pumpen, på den varme side.

Hvad f...en foregår der?!? Håber at der er én der har et godt bud



mvh
Thorsten
Er det et 1 ellet 2 strenget anlæg?

Nu skriver du jo du har luftet ud, men luft kan være noget vanskeligt noget at slippe af med, i visse anlæg, og er der en luftprop et sted er der ikke flow.

Nu synes jeg ikke de Alpha2 pumper, er så effektive som den gamle type med 3 hastigheder.
Efter jeg skiftede til Alpha2, kan jeg godt mærke den ikke giver det samme flow, som den gamle gav på højeste trin. (Når Alpha'en står i max)

mvh jens
Du har stadig masser af luft i systemet. Hæld vand på til trykket er på plads, luft ud, kør med pumpen på max i nogle minutter, stop pumpen, tjek tryk, vand på, luft ud, gentag..

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis