Byg selv trappe

Hej

Efter at have indhentet en del tilbud på en trappe overvejer jeg selv at lave den, da jeg synes det er for dyrt og så er det jo et godt vinterprojekt at gå og hygge med.
Det bliver en kvartsvingstrappe uden repos, som jeg overvejer at lave med spærtræ til vanger og noget 30-38 mm ege bordplader til trin.
Jeg ved jeg skal have styr på trappeformlen( 2 stigninger + 1 grund = 61-63cm) , men der er også nogle regler omkring bredde af trappen og maks højde på trin.
Er der noget i BR10 om dette for alm en families huse? Jeg har kun fundet det for ejendomme med flere familier.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal starte med at overveje om du har maskinerne til opgaven. Du skal bruge afretter, tykkelseshøvl, rundsav, gerne en langbåndspudser, limpresser, og evt langhulsbormaskine

Du behøves ikke bruge spærtræ. Det skal alligevel skæres op, høvles, rettes og limes sammen igen. Du kan sagtens bruge en bordplade til at skære trin. Blot sikre dig at den er godt limet i lamellerne. Ideelt set er en trappe 21-21-21, men det passer bare aldrig. Så du skal regne tingene igennem og foretag ennpræcis opmåling af der hvor trappen skal sidde,
Der findes retningslinier for bredder osv, men kan ikke huske det i hovedet. Mn slår det gerne op for sig, hvis ikke andre kommer mig i forkøbet.

Hvis det er en helt almindelig trappe i et enfamiliehus og den ikke er en del af adgangsvejen, (fra fortov til indgangsdør). er der ingen regler.

Og altså heller ikke mht. bredden eller grund/stigning eller håndliste.

Det er nu ikke rigtigt at sige at 3x21cm er ideelt. Hvis du kan nøjes med f.eks. ca. 18 cm som stigning bliver trappen langt mere komfortabel at gå. Men selvfølgelig osse længere.

Bredden bør være mindst 80 cm, men gerne (meget) mere.

Og det er svært at lave en 1/4-svingstrappe, skal jeg sige dig. Men hvis du googler kan du finde meget om trapper og deres tilblivelse - osse på udenlandske sites!
Tak for det. Det er en trappe fra stueplan til 1.sal, som jeg ønsker at ændre, da den nuværende ligeløbstrappe tager ca 1/3 del af 1.salen, som den er placeret nu.
Værktøjet afhænger vel af ambitionsniveauet om det skal være svungne vanger og håndliste eller bare nogle "pinde" der skal holde trinet.
Og så er det jo en kærkommen mulighed for at udvide maskinparken. :-)

Jeg har hentet et gratis trappe-tegneprogram og set en del videoer herfra:
http://stairdesignsoftware.net/
Siden kan varmt anbefales og der er masser af info.
OBS.

Det er rigtigt at der der ikke er nogle regler i bygningsreglementet længere. (I modsætning til tidligere)

Men de gamle regler og alle anbefalinger mht. til trapper er nu ikke så tossede at iagttage.

Og hvis det var en trappe i adgangsvej så måtte stigningen ikke være mere end 18 cm. (Så vidt jeg husker)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis