STM Vinduer Tinium 2020 Træ/Alu erfaringer

Hej,

jeg søger andre som har købt STM Vinduer Tinium 2020.

Jeg har købt og fået monteret disse vinduer og dører men er meget skuffet over kvalitet, overflade og finish på alle elementer.

9 ens vinduer, 1 vindues parti og 4 forskellige dører.

..et par Billeder fra aflevering

- Jeg har så dertil været uheldig med den Tømrer & Byggevirksomhed som har leveret/monteret. Den dårlige montering skyldes ikke STM Vinduer A/S

- Har senest haft privat Syn & Skøn til at lave en vurdering som bekræfter fejl og mangler

Derfor hører jeg gerne fra andre i samme situation.

Hilsen

Ole
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo intet mindre chokerende at se dine billeder. Mængden af dem er jo helt grotesk. Mangler der ikke også noget tekst så man ikke er i tvivl om hvad problemet er?

Jo, dine vinduer har da et par tryk mærker. Og nej det burde de ikke have. Men den slags sker jo fra tid til anden når de monteres. Det er jo stadig kun mennesker der gør den slags.

Jeg er overbevist om at dine tømrer også har fortrudt at han valgt at handle med dig. Selvfølgelig skal du have en ordentlig vare, håndværket skal være iorden, men men slap,dog lidt af, så plejer det hele jo at gå.

Hvorfor valgte du stm vinduer til at starte med?

Vil gi' boso lidt/tilpas/meget ret. (Slet selv det ønskede).

Jeg kom ikke langt i billedkavalkaden, men langt hovedparten er jo småfejl og -skader.
Og så er der et par fejl der bør rettes.

Har der været en mangel-gennemgang, findes der mangellister, har du klaget til vinduesleverandøren osv.?

STM er omfattet af såvel vinduesindustriens som DVC’s garantiordninger. Og hvis du søger videre DVC finder du de helt præcise og detaljerede krav til dine vinduer. Der.

Endelig.
Dit indlæg virker nærmest konfliktsøgende!
Tror du at du får det bedste ud af situationen på den måde?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg synes da Ole virker meget fredelig og ikke specielt konfliksøgende. Men har STM Vinduer modtaget din mangelliste? Hvad siger de? Og hvor mange af de skader der er på billederne, er nogle som tømreren har lavet?

Men det var jo egentlig bare andre med samme erfaring du var ude efter, så lad os nu ikke pille for meget i detaljerne
Hej og tak for jeres bidrag til denne tråd.
Jeg beklager hvis nogen føler sig uretmæssigt anklaget eller på anden måde truffet af denne tråd.
Jeg skal forsøge at svare.

@boso
- jeg har intet imod et par trykmærker ifbm. med montering, men overflade fejl på 14 af 14 elementer er for meget.
- enig, jeg er sikker på at tømren er træt af det, hvilket han også har tilkendegivet mundtligt. Men at stoppe kommunikation løser ingen problemer. Han har lavet fejl og fabrikken har lavet fejl. Den ene skyldes ikke den anden, men de må stå inde for hvad de har lovet.
- jeg valgte STM Vinduer Tinium 2020 ud fra en energimæssig betragtning, 3 lags glas pga. huset placering i forhold til sol. Træ/Alu pga. vedligehold. Dobbelte lister og håbede på at hjælpe en dansk virksomhed(arbejdspladser).
Jeg indhentede tilbud fra Rationel, Velfac, IdealCombi og blev anbefalet STM Vinduer og Vipo af 1 af de 3 tømrer som gav tilbud.

@Sitting Bull
- ja, se nedenstående - der har været flere gennemgange, og jeg har foreslået/forsøgt dialog med såvel fabrik som tømre virksomhed.
- DVC's omkostninger betales af dem der certificeres, og ja - har læst krav etc. Krav som bl.a. jeg ikke mener er opfyldt på det jeg har fået levet. Bemærk i denne sammenhæng at Henrik Eriksen fabrikschef og Finn Methmann, CEO har beset min levering. Henrik Eriksen, søn af Henning Eriksen STM Vinduer A/S sidder som næstformand i Vindues Industrien - brancheforeningen, der repræsentere producenter af vinduer og dører.

- jeg søger løsninger og andre som har købt Tinium 2020, ikke konflikt.

Aflevering - 7. august
- Påtaler fejl
- Fabrik - servicemontør forsøger udbedring

Skriftlig klage nr. 1 af 17. august
- Faktura forfalder og jeg betaler 2/3
- Fabrik - servicemontør forsøger udbedring af 3-4 omgange
- Fabrik - besøger igen og bekræfter skriftligt fejl og mangler
- Tømre - forsøger at ændre montering
- Fabrik - servicemontør forsøger udbedring igen
- Tømre - færdig melder

Skriftlig klage nr. 2 af 15. oktober
- Tømre og fabrik besøger igen - og finder, samt erkender, igen fejl.
- Tømre - forsøger igen
- Tømre - færdig melder og kræver sidste del af betaling

Privat Syn og Skøn af 5. november
Jeg vælger at få en ekstern vurdering for egen regning.
- Bekræfter fejl og mangler - anbefaler advokat

Skriftlig klage nr. 3 af 19. november
- nu gennem advokat da jeg ikke har andre valg.


@pilehave
- Jeg ved ikke hvad fabrikken siger, de håndtere sagen gennem tømeren. Fabrikken har manuelt slebet samtlige vinduer ned i hånden og malet op med en pensel. Fabrikken har iflg. naboer forsøgt at få vinduer til at sidde lige i rammen ved at trække i vinduer eftersom der ikke er justeringsmulighed.. dvs. tolerancer jvf. DVC opretholdes ikke for energivinduer... og dertil andre sørgelige ting.
At samme grund søger jeg andre som har købt disse. Jeg ved et sted, hvor der sidder tilsvarende elementer med samme fejl.

Billederne giver på ingen måde det rigtige billede af fejl og mangler, det bør opleves. Sidder I med gode råd eller kontruktive løsninger er de velkommen. Negative indlæg gavner hverken mig eller andre i dette gode forum.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men hvad vil du få ud af at vide, at fru Jensen har tilsvarende vinduer og er tilfredse med dem? Eller utilfredse for den sags skyld? Det hjælper ikke på dit problem. Du har gjort det rigtige, at få en advokat til at hjælpe.

Der er ikke særlig konstruktivt at ligge 140 billeder på nettet, hvis eneste formål synes at være at svine producenten til. Det gavner næppe din sag. Tvært imod ville jeg da som producent omgående stoppe alt samarbejde med dig. Især fordi de fleste af billederne viser så små fejl, at det vil være umuligt at gøre dig tilfreds lige meget hvad de gør.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Han sviner da ikke nogen til. Det er jo ikke en www.lorteseat.dk side han har lavet, men et galleri med billeder.
Tja. Mangellister og fejlretning er sjældent nogen fornøjelse.
Og det er da lidt af en sej omgang du har været igennem.

Og nogle af de mange fejl må vel være blevet rettet? Med alle de forsøg!

Jeg har faktisk lidt forståelse for at du søger moralsk opbakning fra andre STM-vindueskøbere.


Men umiddelbart er det jo tømrerfirmaet der er langt den største synder!

Og hvem der sidder i Vindues Industriens bestyrelse kan du jo ikke gøre noget ved. Og pågældende CEO sad der jo også inden dine købte dine vinduer.
Men det forhindrer dig jo ikke i at udnytte de muligheder som brancheorganisationens garantiordning medfører!

Om det er godt eller skidt at involvere en advokat, (på nuværende stade), ved jeg nu ikke. Det er vel tvivlsomt om tømreren lægger sig fladt ned på maven af den grund! Derimod risikerer du at få et brev fra deres advokat. Og så kan de to vinkelskrivere sidde og skrive til hverandre, delvis for din regning.

Og hvad forventer du rent faktisk at opnå? Lægger du op til et kompromis eller forbereder du en retssag? Og er du sikker på at du kan vinde den?
@jenshøj
Jeg ønsker på ingen måde at "svine" nogen til. Jeg har haft en udemærket dialog med producenten. Såfremt de melder at pågælden lever op til deres standard - så er det jo netop - deres standard.
Om det så er hvad en køber forventer, er noget andet. De pågældende billeder tjener kun som eksempel på typen af de forskellige ting jeg har fået leveret. Det kan andre vælge at bruge i deres beslutningsgrundlag for nye vinduer eller dører.
De alvorlige fejl i denne sag ser du slet ikke.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg er overraskede !!

Jeg monterede i august, STM vinduer og døre i en mindre boligforening, med 6 huse...

Der var et enkelt vindue hvor rammen ikke lukkede ordenligt. STM udbedrede denne samme uge som vi kontaktede dem.

Ud over det var alle vinduer flotte.
Jeg er selv meget kritisk og ser alt, og der var ikke en eneste bemærkning fra beboere.

Jeg anbefaler STM vinduer blandt andet da jeg aldrig har haft problemer med dem, i forhold til de meget populær rationel som jeg til sammenligning syntes er noget være bræk...

Så du har været meget uheldig eller også er det ridser fra tømrerne, det svært at se på billederne...


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Det sammer er jeg - har kun læst godt om STM.

Her er tale om Tinium 2020 træ/alu med 3 lags glas
- At tømren har lavet fejl er en ting. Det kan fabrikke aldrig gøre noget ved eller belastes for.
Jeg har mekaniske fejl i beslag der ikke går fri. Alu profiler som er skæve. Vinduer som ikke sidder lige i vindues karm. Sprosser der er skæve. Dørplader der ikke følger karm. Dørkarme der ikke er skåret i smig. Overflade behandling med skidt (træ), overfladebehandling der ikke dækker (udvendig). Glaslister der er sjuskede og uregelmæssige. I hver vindue har jeg trykmærker gennem maling som jeg er helt sikker på tømren ikke har lavet, for de sidder samme sted.

Må jeg spørge hvilken serie I fik monteret i boligforeningen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også