Tagplader våde indvendigt

Hej.

Har opdaget dele af mine eternit tagplader er våde på den indvendige side, mod nord.
Der er umiddelbart ikke noget at se på sydsiden.
Har som nævnt i andre tråde, hulmurs isoleret. Formoder det kan havde en indvirkning.
Ved dog ikke om problemet har været der tidligere.  

Jeg skal inden ret længe igang med ny isolering i loftrummet, plus jeg skal havde lagt ordentlig bølge tætning i tagrygningen (pt er der bare stoppet isolering i).

Råd? Anbefalinger? Fremgangsmåde?






Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Har ikke forstand på huse, men fugt kondenserer altid på koldeste flade ( nord ) og jeg tror at dit fugtproblem skyldes for lidt udluftning af dit loftrum ( prøv at spørge "koludabyg" )
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Det muligt det er derfor ja. Der virker heller ikke til at være noget problem længere nede, ved taget i skunken.
Umiddelbart hvis det måske er det, kunne løsningen så ikke være at bore to udluftningskanaler i, i gavlene.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Ventilation. Hvor tit skal jeg sige det? 

Men den smule fugt er nu ikke noget problem. Det er kondens og forekommer ofte i frostperioder og samtidig stille vejr.

Der er vel langt ned til tagfoden og hulmuren så isoleringen der  har har næppe nogen betydning!

Du bør naturligvis tætne rygningen, men samtidig etablere tagrumsventilation samme sted.  (Som man gør nu om stunder jo.  )
(Evt. med alm. vinkelrygning samt rygnigshætter).

Hva' er det for no'en "symetrisk placerede" totter på den venstre tagflade, midterste billede?

Ja, som også Sitting bull skriver, så er det sikkert kondens, og har ikke den store betydning, er rimeligt normalt som vejret er lige pt.

Ventilation bør etableres ja, og gerne et par ventiler i dine gavle også, som kunne sikre ventilation på tværs af loft rummet, så der ikke kun er ventilation i toppen af loftrummet.
Det fint, kunne lige tage den værste nervøsitet ang. det der. Jeg er overhovedet ikke ekspert i tage så...

Symmetrisk placerede Sitting Bull??? Øh, er ikke lige med...

Hvilke udluftning i tagryggen tænker I her på? Jeg er nødt til at lægge Bølgetætning i, grundet fygesne.
Er der nogle bestemte former for gavlventiler I vil anbefale?


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Ja, jeg ville bore nogle huller, under dine gavle "hanebånd" en 20-30 cm over isoleringen også en 10-15 cm under spæret, også sætte ventilations net i, dette sikrer en ventilation i bunden af loftrummet også.

I rygningen mener han sikkert hætter placeret i tagpladen op til rygningen, så de passer symmetrisk ved. feks 5 hætter placeret med samme afstand mellem hætter og gavle.
Hvilken størrelse ville du bore de huller i Rene?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvad du kan få fat i af bor.

Mener at de fåes i både 90-100-110mm de net, kan du se på trælasten, det er bare en plastkrans med net i midten, som lige sættes i hullerne efterfølgende.
Huller i gavlen. Nej. Det er alt for bøvlet.

Hvis der alligevel skal lægges nogle rygningsplader på så er det da langt simplere ved samme lejlighed at monterer noget tagrumsventilation.

http://www.cembrit.dk/Produkt_visning-3330.aspx?GroupID=GROUP4&ProductID=

Dine tagplader er sandsynligvis/muligvis B5.

Prøv at tygge ovenstående link igennem.
Den indeholder næsten alt hvad der er hver at vide om Cembrits program vedr. eternit bølge tagplader. Krav til tagrumsventilation, ventilationshætter, ventilationselementer, div. forskellige rygningspladetyper, tætning. Und so weiter.

Det skal iøvrigt siges at selv om der ikke etableres mere tagrumsventilation så er den smule kondens næppe noget videre problem. Indtil for ikke så mange år siden var der ikke noget krav om ventilation i kippen på din størrelse bygning.

Totterne. Næstøverste lægte, op i en bølge, lige ved spæret. I øverste, venstre 4-del af billedet. Det ligner glasuld eller fugeskum eller sådan noget! Ialt ses 5 totter på venstre tagflade. Hva' er det. :o)
I øverste HØJRE fjerdedel af billedet. I den HØJRE tagflade!

Sku' der stå. Jo. .o)
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis