Genvex planlægning

 Følg tråden
Decollage
Decollage
Indlæg: 370
Postnr: 9320
Decollage Decollage

Jeg har nogle spørgsmål ifm opsætning af genvex anlæg. I vinterperioden er der megen konsering på nogle vinduer og det vil jeg gerne af med. Formålet er indeklima og magelighed. Økonomisk set er det nok biligere at lave et hul i vægen eller åbne vinduerne.

Det drejer sig om et 1½ plans hus. Anlæget kan stå i skunken på 1. salen over badeværelset. Hovedkanaler føres i skunken, der er dog begrænset plads. Der er en 17-18cm firhøjde i etage adskildelsen, bortset fra over bad/bryggers hvor der skal vær bad med gulvvarme på 1. salen.

Pkt 1)
Den nemmeste rørføring kunne være som angivet på vedhæftede skitse. Kommentarer modtages meget gerne. Specielt er jeg lidt skeptisk mht effektiviteten i kontoret som er mest plaget af kondensering på vinduerne (benyttes pt som soveværelse - det behøver i ikke kommentere).

Pkt 2)
Jeg forstår at udsug i bad og køkken placeres over hhv vask og bad zone, men er der ellers 'tommelfingerregler' for god placering af dyser?
Visuelt synes jeg det er bedst i et hjørne.

Pkt 3)
Der er ikke plads til faste lyddæmpere i etageadskildelssen, derfor tænker jeg at benytte flex lyddæmpere ved ind/ud-sugnings ventiler. Synes dog at have læst man skal holde sig fra flex løsninger. Og skal der være adgang til lyddæmpere for rensning?

 

 

Decollage
Decollage
Indlæg: 370
Postnr: 9320
Decollage Decollage Trådstarter
Filvedhæftning er vist ikke super intuitiv.....
Håber der funger denne gang.

 

Chr.
Chr.
Indlæg: 2323
Postnr: 5881
Chr. Chr.
Der skal være udsugning i bryggerset.

Jeg klipper lige fra en anden tråd, hvor jeg har svaret på noget om Genvex:

Citat:
Der er nogle krav til luftskiftet i et hus. Frit fra hukommelsen er de:
Køkken: 72 kbm/t
Bad: 54 Kbm/t
Bryggers: 36 kbm/t
I et hus med to badeværelser, et køkken og et bryggers giver det 216 kubikmeter pr time.
Fordelingen mellem de enkelte rum reguleres på de enkelte dyser.

Endvidere kræves der et luftskifte pr 2 timer.
Det er det største af kravene, der bestemmer, hvad anlægget skal indstilles til.
I praksis -målt i træskolængder- vil de to krav være ens i et hus på ca 200 kvm udvendigt areal (ca 175 kvm indvendigt).

Sådan et anlæg har det der hedder en SEL. Specifikt Elforbrug til Lufttransport. Meget teknisk, men i praksis fortæller det, hvor meget el der bruges på at flytte luft, målt i Joule pr kubikmeter.
Det relevante er her, at en fordobling af luftmængden pr time også fordobler energiforbruget pr kubikmeter luft der ventileres. Kører anlægget bare 20% for hurtigt forbruges mere end 40% ekstra el pr år!
Hvis der er for stort tryktab -hvilket kan skyldes at dyserne ikke er korrekt justeret i forhold til hinanden- giver det også et alt for stort elforbrug. Tryktabet kan også komme fra dårlige taghætter, eller i værste fald at der bruges riste etc i stedet for rigtige hætter.

Endvidere har du, selvom der genindvindes en del varme fra udblæsning til indblæsning, et varmetab. Jo mere luft du ventilerer, desto mere varme taber du. Oven i købet falder virkningsgraden på anlægget med stigende luftmængde. Endnu en grund til, at anlægget skal indreguleres korrekt.

Normalt har sådan et anlæg tre hastigheder. En forceret, som bruges når nogen har været i bad og der er meget fugtighed, en normal til almindelig drigt og en langsom til om natten, og når man ikke er hjemme. Det er vigtigt at reguleringen ikke sker med et spjæld, men ved at regulere hastigheden på blæserne. Ellers bliver strømforbruget igen for stort.

Citat slut. 

Og et klip fra en anden tråd, hvor jeg også skriver noget om Genvex (Man må godt være lidt doven her midt på natten):

Citat:
Du skal ikke have en modstrømsveksler. Og den skal være af aluminium. Alle kanaler skal laves af blikrør, ikke noget med fleksslanger osv, og alt skal dimensioneres til en lav lufthastighed, ellers får du stort tryktab i anlægget med deraf følgende kolosal elregning. Hætterne på taget skal ligeledes være af en type, der giver mindst muligt trykfald, af samme grund forståes.
I et korrekt dimensioneret anlæg med lavt trykfald er det vigtigt at hætterne kommer godt op over tagfladen og i niveau med rygningen, ellers vil vinden lave turbulens, som vil påvirke anlægget uhensigtsmæssigt i blæsevejr.
Citat slut.
  
Få en ventilationsmand til at hjælpe med at dimensionere anlægget rigtigt og til at indregulere det ordentligt. Ellers er det en dyr investering med store driftomkostninger, som du ikke får fuld glæde af.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr.
Chr.
Indlæg: 2323
Postnr: 5881
Chr. Chr.
der skal stå, at du SKAL have en modstrømsveksler.
De gamle krydsvekslere duer ikke.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Indlæg: 3432
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup
Enig med Chr i det meste, blot vil jeg nævne muligheden for at montere en rotationsveksler, som ikke udtørrer huset så kraftigt som en modstrømsveksler, men har så det problem at den bruger lidt mere strøm.

Som jeg ser din tegning er dit bryggers et vindfang, så det er ok med indblæsning der.

Hvordan er fordelingen på 1. sal og hvad med at lave ventilation i kælder?
Kauf
Kauf
Indlæg: 49
Postnr: 9460
Kauf Kauf
Delvis enig med Orla Nautrup, hvis der er tørretumbler i bryggers skal der være sug, da det så er et "varmt rum" hvis ikke kan du gøre hvad du vil. Blot skal de andre sug suge lidt mere da huset/ventilationen skal være i balance.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. r
    Lav-Hus
  2. Genvex forvirring
    Fyr og opvarmning
  3. Genvex GE Energy 1
    Lav-Hus
  4. Hvornår er mit genvex anlæg mest effektivt?
    Grøn energi og sparetips
  5. omregning fra kubikmeter til tons
    Belægning, udsmykning og blomster