Marcipan til konfekt.

Hej.

Jeg har i mange år selv lavet marcipankonfekt med chokoladeovertræk til jul.

Jeg sværger til Odense ren marcipan og min. 70 % mørk chokolade - ikke de surrogater, de kalder " overtrækschokolade " selvom det er nemmere at arbejde med.

Selvfølgelig forskellige slags med cognac,kaffe,rom m.m og pyntet med mandler,nødder,rosiner - altså rene råvarer.

Nu har jeg så set opskrifter på at lave marcipanen selv - af mandler.

Det så ikke ud til at være særlig svært - men kan det betale sig ? - jeg tænker ikke på økonomien i det - det skal bare være det bedste - og Odnse marcipan synes jeg smager rigtigt godt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej. Jeg har i mange år selv lavet... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af EISOE på 08 dec 2013 14:24
Det var nu en ret beskeden investering til kr. 149,-

Den kan tage 350 g chokolade - det er rigeligt til konfekt.
Normalt koster sådanne noget sjov ingen penge nu til dags. Tænker bare hver gang jeg føler mig fristet, at det bare kommer til at står og fylde hele 364 dage af et år. Men har man skabsplads nok så ........


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af EISOE på 08 dec 2012 22:31
Hej.

Jeg har i mange år selv lavet marcipankonfekt med chokoladeovertræk til jul.

Jeg sværger til Odense ren marcipan og min. 70 % mørk chokolade - ikke de surrogater, de kalder " overtrækschokolade " selvom det er nemmere at arbejde med.

Selvfølgelig forskellige slags med cognac,kaffe,rom m.m og pyntet med mandler,nødder,rosiner - altså rene råvarer.

Nu har jeg så set opskrifter på at lave marcipanen selv - af mandler.

Det så ikke ud til at være særlig svært - men kan det betale sig ? - jeg tænker ikke på økonomien i det - det skal bare være det bedste - og Odnse marcipan synes jeg smager rigtigt godt.
Hej
Man kan sagtens selv lave marcipan ( hvis man gider ) det er ikke særlig svært men det tager lidt tid
Jeg gjorde det en del år når jeg skulle lave kransekage ! men det er jo ligegyldigt til hvad fordi det jo er marcipanen det kommer a på !

denne opskrift er til kransekage til 6-8 personer !
250 gr. mandler (ca.3 3/4 dl)
10 bitre mandler
350 gr. sukker
ca. 2 æggehvider
skold og smut mandlerne og tør dem ca. 10 min ved svag vatme (75 gr.) i ovn
mal mandlerne i en mandelkværn (bedste resultat) eller lignende
Bland mandler og sukker og tilsæt æggehvider lidt af gangen
konsistensen skal være ret fast  men den skal være til at forme
massen må ikke virke klistret fordi så flyder den ud når den bliver bagt!
resten er lige som du plejer at gøre
Hilsner og god arbejdslyst fra Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
http://www.kvalimad.dk/opskrifter/hjemmelavet-marcipan/?searchterm=hjemmelavet marcipan

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Er faktisk i fuld gang - har sat dagen af
Bruger Odense ren rå marcipan 63 % og 70 % Odense chokolade med en smule palmin i
Det bliver til ca. 4 kg i år - puhha. ( til voksne børn, mor,bror og min svigerinde ) og selvfølgeligt os selv

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mit redskabsrum/værksted begynder sq at ligne " kris og chokoladefabrikken "
Blev ikke helt færdig i dag - skal have lavet de sidste 2 slags i morgen



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Huuuulk, får ligefrem helt lyst til at fylde "bælleren". Har ellers et nytårsfortsæt stående, der siger færre kg. på sidebenene og null røg.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Årets produktion lige færdig

Har haft lidt andet at se til så det blev lidt sent.

Brugte ren rå marcipan fra : Scandinavian Marcipan Factory - vandt en test i Politiken for et par år siden - og det er jeg enig i - smager fantastisk godt og naturligt.

Brugte Mette Blomsterbergs måde at temperere chokolade på - bøvlet - men det virker

http://www.metteblomsterberg.dk/blo...olade.aspx

Et lille udpluk af årets produktion :

Forskellige chokolader - alle med marcipan og div. smagstilsætninger - cognac,kaffe,appelsin,rosin......

Og så lige et par store marcipanbrød med nougat i midten


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det ser skisme godt ud, nu kan det da ikke andet end blive en god og fredfyldt jul 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af PinkHenrik på 22-12-2014 19:33

Det ser skisme godt ud, nu kan det da ikke andet end blive en god og fredfyldt jul 

Det har du ret i - også i mine " små " børns  hjem - det er ikke til mig selv det hele - har lavet 4 kg ialt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Traditionen holdes..........

I år blev det til godt 3 kilo ialt  igen ren rå marcipan fra : Scandinavian Marcipan Factory - fantastisk god kvalitet. Med tilsætninger, Rom,Cognac,kaffe m.m.

Et udpluk:

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis