Marcipan til konfekt.

Hej.

Jeg har i mange år selv lavet marcipankonfekt med chokoladeovertræk til jul.

Jeg sværger til Odense ren marcipan og min. 70 % mørk chokolade - ikke de surrogater, de kalder " overtrækschokolade " selvom det er nemmere at arbejde med.

Selvfølgelig forskellige slags med cognac,kaffe,rom m.m og pyntet med mandler,nødder,rosiner - altså rene råvarer.

Nu har jeg så set opskrifter på at lave marcipanen selv - af mandler.

Det så ikke ud til at være særlig svært - men kan det betale sig ? - jeg tænker ikke på økonomien i det - det skal bare være det bedste - og Odnse marcipan synes jeg smager rigtigt godt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ville holde mig til odense hvis jeg var dig, det er ikke helt så nemt som det lyder
Tak for svarene - begge to

Jeg holdt mig til det sikre - Odense marcipan og Marabou 86 % chokolade.

Lavede 1 kg.

I får lige et enkelt billede - man kan da se at det er hjemmelavet

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

marcipanen er jo bare en måde at konservere mandlerne på. Det er sjovt, selv at lave marcipanen, så længe der ikke mel og alt muligt andet stads i. Så smager det godt og er mere rent end Odense, som hvis du læser på pakken indeholder op til 30 % abrikosskaller, det vi også kalder bitter marcipan.
Fidusen ved overtræk chokolade er at de kommer palmin i der gør det nemmere at arbejde da chokoladen derved bliver tyndere og ikke laver en sø af chokolade, som billedet viser. (ser godt ud), det kan du så også gøre med din kraftige chokolade, kom et par dråber palmin i med en medicin sprøjte (palmin stivner det gør madolie ikke, så hvis det kun er en lille smule, kan du udemærket bruge alm madolie). Jeg er begyndt at bruge rigtige konditer forme, så de ser helt prof ud, men jeg har nok også taget skade efter mange år i branchen.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Skrevet af Henrik S på 17 dec 2012 19:39
Så smager det godt og er mere rent end Odense, som hvis du læser på pakken indeholder op til 30 % abrikosskaller, det vi også kalder bitter marcipan.

Øøøøh ??

På pakken står : Ren rå marcipan med 60 % mandler.

mandler  60 % sukker,vand,glukosesirup. Ikke et ord om abrikoskerner, hvilket jeg også undgår.

Jeg ved godt at i billigere marcipan putter man også abrikoskerner i fordi det er billigere end mandler.

Jeg kender godt forskel på bittermasse og ren rå marcipan.



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
og i tyskland hedder det parsipan..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I år har jeg købt sådan en fætter her :



Tror det er nemmere end ud og ind af ovnen for at holde temp.

Det bliver det sikre igen - Odense ren rå marcipan 63 % og 70 % Odense mørk chokolade.
Og så måske med et par dråber palmin som anbefalet.

Til info har Bilka 600 g Odense ren rå 63 % på tilbud til næsten samme pris som 400 g.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, man må vist ikke gå ned på udstyret nu om dage, om end vi andre mere simple bruger en gryde placeret i et vandbad.   Men lækker ser produktionen da ud, en skam man ikke kan smage også.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 08 dec 2013 14:15
Ja, man må vist ikke gå ned på udstyret nu om dage
Det var nu en ret beskeden investering til kr. 149,-

Den kan tage 350 g chokolade - det er rigeligt til konfekt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis